Gå til innhold

Andre med dårlig hørsel her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tidligere fått bekreftet at jeg hører litt dårlig, husker ikke hvordan hørselsgrafen min så ut men husker at audiografen spurte meg om jeg driver på med skyting som hobby og jeg har aldri rørt et skytevåpen. Hun (audiografen) syntes at det er veldig rart da mitt hørseltap er typisk for folk som driver på med mye skyting over tid.

Nå syns jeg at hørselen har blitt litt dårligere men problemet er ikke st jeg ikke hører syns jeg men at jeg hører mye feil. Nettopp stod jeg med ryggen til tven og hørte reklamen godt men hørte en person si "Freia avokado tenner", så jeg tenkte "hva i granskauen er det?" og snudde meg. Det var en reklame for tannbleking og selvfølgelig ikke noe med Freia og avokado å gjøre. I går måtte mannen gjenta en setning fem ganger før jeg klsrte å tolke hva han sa. Jeg hørte godt at han pratet men skjønte ingenting de første fire gangene. Dette skjer oftere og oftere, ikke så ofte før. Mannen momler litt i blant men når han må gjenta så momler han ikke, og han blir lei. Dette skjer når andre og prater til meg men ikke hele tiden heldigvis.

Andre som har det sånn og har fått sjekket hørselen? Jeg skal til audiograf denne uken så da får jeg svar på om hørselen er dårligere.

Anonymous poster hash: a09b1...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det sånn, men har ikke sjekket hørselen. Vet jeg burde gjort det... Jeg sliter mer med å høre enkelte personer enn andre og det er ofte de som prater litt lavt og mumlete/utydelig.

Du får fortelle hva resultatet av din test blir, så kanskje jeg kan somle meg til å få sjekket det jeg også. vet det ligger i slekta å høre dårlig, flere som har fått høreapparat veldig tidlig og enda flere som burde hatt det...

Anonymous poster hash: 97649...d26
Skrevet

Kan virke som du har fått et fall i de myke lydene siden du hører stemmene som snakker, men du hører feil. De myke lydene går på konsonantene i talen. Har man stort fall i myke lydene så vil man ha problemer med å oppfatte ordene, man hører ordet, men skjønner ikke ordet. Da må man lese på munn for å klare å skjønne hvilket ord som blir sagt.

Det at mannen din mumler og blir lei fordi han gjentar, det må han bare slutte med! Han trenger ikke å rope som en gal til deg, men heller være bevisst på å snakke tydelig (IKKE mumle) til deg, ikke snakke mens han beveger seg vekk fra deg, gjøre deg oppmerksom på at han snakker til deg ved å f.eks ta på armen din.

Jeg selv har i alle år vært veldig sterkt hørselshemmet med høreapparat og er nå døv. I alle år har jeg sagt til folk at det hjelper ikke å rope til meg hvis de mumler mens de roper, fordi det er fullstendig meningsløst når de mumler.

Får du høreapparat, så ha i bakhodet at lydbildet ditt blir aldri som før igjen. Et høreapparat kan aldri gi en optimal naturlig hørsel, men er et godt hjelpemiddel.

Og dette er et veldig godt råd til deg fra meg som er stokk døv: for at du skal kreve at andre snakker tydelig til deg, så må du selv snakke tydelig. Hvis du selv ikke mumler og er tydelig i talen din så vil faktisk folk flest også være det.

Skrevet

Har tidligere fått bekreftet at jeg hører litt dårlig, husker ikke hvordan hørselsgrafen min så ut men husker at audiografen spurte meg om jeg driver på med skyting som hobby og jeg har aldri rørt et skytevåpen. Hun (audiografen) syntes at det er veldig rart da mitt hørseltap er typisk for folk som driver på med mye skyting over tid.

Nå syns jeg at hørselen har blitt litt dårligere men problemet er ikke st jeg ikke hører syns jeg men at jeg hører mye feil. Nettopp stod jeg med ryggen til tven og hørte reklamen godt men hørte en person si "Freia avokado tenner", så jeg tenkte "hva i granskauen er det?" og snudde meg. Det var en reklame for tannbleking og selvfølgelig ikke noe med Freia og avokado å gjøre. I går måtte mannen gjenta en setning fem ganger før jeg klsrte å tolke hva han sa. Jeg hørte godt at han pratet men skjønte ingenting de første fire gangene. Dette skjer oftere og oftere, ikke så ofte før. Mannen momler litt i blant men når han må gjenta så momler han ikke, og han blir lei. Dette skjer når andre og prater til meg men ikke hele tiden heldigvis.

Andre som har det sånn og har fått sjekket hørselen? Jeg skal til audiograf denne uken så da får jeg svar på om hørselen er dårligere.

Hei, jeg fikk høreapparater i en alder av 32 år, har visst hatt nedsatt hørsel hele livet uten å ha visst det. Jobbet i barnehage der dette selvsagt ble et problem, så derfor fikk jeg sjekket den hos audiograf. Fikk prøve ut noen forskjellige, og fant ut at jeg måtte bytte til en roligere jobb. Nå jeg vent meg til dem, men bruker dem stort sett bare på jobb.

Anonymous poster hash: aceb6...86c

Skrevet

Jeg har forresten et 'bassentap' der jeg hører spesielt dårlig de mest vanlige frekvensene i talemålet. Sliter å høre folk som mumler, og er avhengig av å se munnen til dem jeg prater med da jeg ubevisst har brukt dette som en strategi hele livet.

Skrevet

Jeg har det sånn, men har ikke sjekket hørselen. Vet jeg burde gjort det... Jeg sliter mer med å høre enkelte personer enn andre og det er ofte de som prater litt lavt og mumlete/utydelig.

Du får fortelle hva resultatet av din test blir, så kanskje jeg kan somle meg til å få sjekket det jeg også. vet det ligger i slekta å høre dårlig, flere som har fått høreapparat veldig tidlig og enda flere som burde hatt det...

Anonymous poster hash: 97649...d26

Skal prøve å huske deg :) Har mye hørselsproblemer i slekta jeg og, ikke bare hørselstap.

Skrevet

Jeg har forresten et 'bassentap' der jeg hører spesielt dårlig de mest vanlige frekvensene i talemålet. Sliter å høre folk som mumler, og er avhengig av å se munnen til dem jeg prater med da jeg ubevisst har brukt dette som en strategi hele livet.

Bassen går på mørke og dype lyder. Diskanten går på lyse og høye lyder. Jeg har mest tap i bassen, så jeg skjønner deg godt. Og den munnavlesninga er et triks som virkelig er gull verdt :-)

Skrevet

Be om et taleaudiogram. :) Det måler om du klarer å oppfatte tale og om du vil ha noe nytte av høreapparat eller ikke.

Anonymous poster hash: e8157...807
Skrevet

Be om et taleaudiogram. :) Det måler om du klarer å oppfatte tale og om du vil ha noe nytte av høreapparat eller ikke.

Enig! :-)

Skrevet

Hæ?

:P

Anonymous poster hash: a8f9e...07f
Skrevet

Jeg målte hørselen min for ca ett halvår siden, og den var ikke helt bra..... Har også problem med å høre hva folk sier, spesielt hvis de snakker litt utydelig. Og det gjør mannen min MYE!!

Anonymous poster hash: 27dc8...266
Skrevet

Kan virke som du har fått et fall i de myke lydene siden du hører stemmene som snakker, men du hører feil. De myke lydene går på konsonantene i talen. Har man stort fall i myke lydene så vil man ha problemer med å oppfatte ordene, man hører ordet, men skjønner ikke ordet. Da må man lese på munn for å klare å skjønne hvilket ord som blir sagt.

Det at mannen din mumler og blir lei fordi han gjentar, det må han bare slutte med! Han trenger ikke å rope som en gal til deg, men heller være bevisst på å snakke tydelig (IKKE mumle) til deg, ikke snakke mens han beveger seg vekk fra deg, gjøre deg oppmerksom på at han snakker til deg ved å f.eks ta på armen din.

Jeg selv har i alle år vært veldig sterkt hørselshemmet med høreapparat og er nå døv. I alle år har jeg sagt til folk at det hjelper ikke å rope til meg hvis de mumler mens de roper, fordi det er fullstendig meningsløst når de mumler.

Får du høreapparat, så ha i bakhodet at lydbildet ditt blir aldri som før igjen. Et høreapparat kan aldri gi en optimal naturlig hørsel, men er et godt hjelpemiddel.

Og dette er et veldig godt råd til deg fra meg som er stokk døv: for at du skal kreve at andre snakker tydelig til deg, så må du selv snakke tydelig. Hvis du selv ikke mumler og er tydelig i talen din så vil faktisk folk flest også være det.

Broren min er født på grensen til døv (fikk ci som voksen) og min far mistet en del hørsel som barn + tinnitus. Så jeg vet mye om det med å måtte gjenta seg og ikke rope. Nå har vi hatt fordelen med at vi har lært oss tegnspråk pga brodern men da når vi snakker med han (el før siden han nå har ci). Med min far har vi egentlig ikke trengt tegnspråk pga høreapparat men når han fikk tinnitus så klarte han ikke å bruke høreapparat frem til han fikk en type som ikke gjør tinnitusen så mye verre som de han hadde før. Må innrømme at jeg har vært lei av å gjenta meg, men har tydd til tegnspråk. Mannen min kan ikke tegnspråk men han er grei, vi har vært sammen i flere år og han har sagt "glem det" to ganger tror jeg. Han er tålmodig og gjentar, men jeg ser at han blir lei, han sier det ikke. Han har aldri kjeftet eller blitt irritert pga dette. Han hever ikke stemmen, jeg har aldri måttet si til han at det ikke nytter. Jeg prøver å lese på leppene (vet jo mye om det pga brodern og far) men det er uvant så jeg glemmer det, men er nøye med at de som snakker til meg skal se på meg. Og jo jeg mumler nok noe.

Takk for svar! Kan være de myke lydene ja. Vet at høreapparat ikke gir perfekt hørsel, får håpe at det blir laget perfekte høreapparat i fremtiden :) Synd at du har mistet all hørsel.

Skrevet

Takk til alle svar!

HI

Lurt! Takker

Skrevet

Jeg har det sånn, men har ikke sjekket hørselen. Vet jeg burde gjort det... Jeg sliter mer med å høre enkelte personer enn andre og det er ofte de som prater litt lavt og mumlete/utydelig. Du får fortelle hva resultatet av din test blir, så kanskje jeg kan somle meg til å få sjekket det jeg også. vet det ligger i slekta å høre dårlig, flere som har fått høreapparat veldig tidlig og enda flere som burde hatt det... Anonymous poster hash: 97649...d26

Det gikk overraskende bra, før har jeg blitt henvist privat og i dag var jeg på sykehuset, så de kunne ikke sammenligne med resultatene fra tidligere. Men før har audiografen sagt at jeg hører noe dårlig mens i dag sa audiografen at jeg hører bra, men det er kanskje forskjelige vurderinger Av det samme. Vet ikke om hørselen min faktisk er dårligere enn før men bedre er den vel neppe. Jeg har noen fall på audiogrammet men ikke så dype fall el hva det kalles.

Skrevet

Be om et taleaudiogram. :) Det måler om du klarer å oppfatte tale og om du vil ha noe nytte av høreapparat eller ikke. Anonymous poster hash: e8157...807

Fikk det uten å spørre og har fått det tidligere og. Det var et bra resultat faktisk. Tror at hoved problemet da kan være at noen mennesker mumler for mye, gjør den tabben selv.

Skrevet

Jeg var raskt inne hos audiografen og ønh-legen fokuserte på noe annet siden hørselen min ikke den egentlige grunnen til at jeg var der. Men sånn som jeg tolker audiogrammene (ved hjelp av noen nettsider) så er det konsonantene jeg hører dårligst, men ligger over linja til 20 db, så er ikke så ille. Men er der fallene er på grafen, på 2k og 8k, mens 4k er faktisk det jeg hører best. Taleaudiogrammet var vanskelig for meg å tolke men jeg spurte audiografen fort om det og han sa at det er bra.

Skrevet

Jeg har ikke problemer med hørselen, resultatene har vært helt topp, men noe annet som likevel gir meg hørselsproblemer. 

I en folkemengde hører jeg nettopp bare det; en folkemengde. Du kan rope til meg, snakke til meg, men ser jeg ikke på deg, er det ikke sjans i havet at jeg hører deg. Ser jeg på deg, er det liten sjans at jeg likevel hører hva du sier, men jeg vet i hvert fall at du snakker til meg. 
Jeg hører ikke folk som snakker lavt eller som mumler. Jeg får det ikke med meg. Jeg kan også høre veldig feil, jeg hører noe annet enn det som blir sagt. Et tilfelle av dette hadde jeg som barn, som jeg husker ekstremt godt da jeg fant det meget pinlig; naboen kom på døra, spurte om mamma eller pappa var hjemme (det forsto og hørte jeg). Det var de ikke, så hun måtte spørre meg om det hun lurte på. Jeg hørte; "Bi tao lala-lamo". Hun gjentok det i hvert fall fem ganger, men jeg hørte det samme. Jeg skjønte ingenting. Klangen i det hun sa var veldig fin, nesten som en sang, men jeg skjønte ingen av ordene. Jeg måtte hente min bror, og selv da hun spurte ham om det samme, hørte jeg "bi tao lala-lamo". Spørsmålet var "Har dere en sigarett eller to liggende?". 

Leker ungen min med andre barn og de støyer, hører jeg ikke barnet mitt. Jeg hører ikke sidemannen min. Jeg hører rett og slett kun støy. Jeg kan skille snakking fra f.eks banking, men jeg klarer ikke skille de ulike stemmene og tyde ordene. 

Anonymous poster hash: 5e80c...603
Skrevet

Har ett hørseltap på nesten 80 % på ene øret pga en sykdom. Har ett veldig rart hørseltap, når jeg tar tester så kommer alle audiologene å ser fordi det er rart. Men jeg er operert og har en protese i øret som gkør at hørselbildet blir merkelig😊

Anonymous poster hash: 56e59...e31

Skrevet

jeg er født tunghørt, og blitt døv. mistet mer og mer hørsel gjennom tenårene.

har brukt høreapparat, ganske grei erfaring med de. ihvertfall de som var utenpå øret. de man putter helt inni liker jeg ikke av flere årsaker (har testet ut). blitt ci operert på venstre side, greit nok, vet ikke om jeg hadde tatt operasjonen på nytt. 

hører "greit" snakker forholdsvist reint, men anser meg som døv og bruker ts daglig :)

Skrevet

Jeg har ikke problemer med hørselen, resultatene har vært helt topp, men noe annet som likevel gir meg hørselsproblemer.

I en folkemengde hører jeg nettopp bare det; en folkemengde. Du kan rope til meg, snakke til meg, men ser jeg ikke på deg, er det ikke sjans i havet at jeg hører deg. Ser jeg på deg, er det liten sjans at jeg likevel hører hva du sier, men jeg vet i hvert fall at du snakker til meg.

Jeg hører ikke folk som snakker lavt eller som mumler. Jeg får det ikke med meg. Jeg kan også høre veldig feil, jeg hører noe annet enn det som blir sagt. Et tilfelle av dette hadde jeg som barn, som jeg husker ekstremt godt da jeg fant det meget pinlig; naboen kom på døra, spurte om mamma eller pappa var hjemme (det forsto og hørte jeg). Det var de ikke, så hun måtte spørre meg om det hun lurte på. Jeg hørte; "Bi tao lala-lamo". Hun gjentok det i hvert fall fem ganger, men jeg hørte det samme. Jeg skjønte ingenting. Klangen i det hun sa var veldig fin, nesten som en sang, men jeg skjønte ingen av ordene. Jeg måtte hente min bror, og selv da hun spurte ham om det samme, hørte jeg "bi tao lala-lamo". Spørsmålet var "Har dere en sigarett eller to liggende?".

Leker ungen min med andre barn og de støyer, hører jeg ikke barnet mitt. Jeg hører ikke sidemannen min. Jeg hører rett og slett kun støy. Jeg kan skille snakking fra f.eks banking, men jeg klarer ikke skille de ulike stemmene og tyde ordene.

Jeg har og det sånn men kanskje ikke like kraftig som deg for jeg kan få med meg hva folk sier men det er mye vanskeligere. Er også vanskeligere å høre hva folk sier med annen bakgrunnsstøy som oppvaskmaskinen eller kjøkkenvifta. Sist jeg var på julebord (settinger hvor jeg sliter med å få med meg hva folk sier) så brukte jeg en spesiell type ørepropper som fjerner bakgrunnsstøy, kanskje du kan prøve det? Mine er fra Enklere liv men tror st flere apotek har sånne. De er ganske små og av hard plast men med en slags myk gummihette på, er hull i de.

Skrevet

Jeg har og det sånn men kanskje ikke like kraftig som deg for jeg kan få med meg hva folk sier men det er mye vanskeligere. Er også vanskeligere å høre hva folk sier med annen bakgrunnsstøy som oppvaskmaskinen eller kjøkkenvifta. Sist jeg var på julebord (settinger hvor jeg sliter med å få med meg hva folk sier) så brukte jeg en spesiell type ørepropper som fjerner bakgrunnsstøy, kanskje du kan prøve det? Mine er fra Enklere liv men tror st flere apotek har sånne. De er ganske små og av hard plast men med en slags myk gummihette på, er hull i de.

Julebord er ille, ja. Alle skal tjatte med masse støy i bakgrunnen og jeg får ikke med meg noe som helst. Nikke og smile er min julebord-spesial. Har også problemer med bakgrunnsstøy som bl.a kjøkkenvifte eller oppvaskmaskin. 

Skal prøve disse øreproppene! Takk for tips! Aldri hørt om det engang. Men så er det jo så mye jeg ikke hører, hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...