Gå til innhold

Gbs og mulig at slimproppen har gått delvis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidlig i svangerskapet fått påvist gbs (gruppe B streptokokker) i skjeden, og har ca annenhver måned også fått påvist dette i urinen.

Det skal ikke behandles med antibiotika før evt ved fødsel. Og det er greit.

Men nå lurer jeg på om slimproppen kanskje har gått delvis hos meg. Ikke sikker, men tror kanskje det. Uansett ikke hele tror jeg. Og da har jeg noen spørsmål som surrer oppi hodet mitt...

Jeg er vel ca 34 uker nå, pluss noen dager. Er det farlig, pga gbs-en, å ha sex nå, dersom det stemmer at slimproppen har gått delvis? Bade i badekaret hjemme? Bade i offentlig basseng?

Er jo redd for at den gbs-en skal komme seg oppover i livmora, til babyen eller morkaka.

Jeg har også fortsatt utrolig mye kynnere, og den siste måneden har de vært mer og mer vonde/ubehagelige, så jeg har jo også vært innom tanken om det KAN kanskje være at jeg så smått begynner å få åpning. Og da er det også ekstra ille å tenke på den gbs-en.

Noen av dere andre her som har erfaring med gbs, som kan hjelpe meg med et svar eller to...? Har ikke bekymret meg så veldig mye for dette tidligere i svangerskapet, men kjenner jeg har begynt å tenke ekstra mye på det nå den siste uka.

Anonymous poster hash: 272b8...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ringt føden......

Anonymous poster hash: 21984...8f8
Skrevet

Skal ikke være noen infeksjonsfare selv om slimproppen har gått. Den kan gå mange ganger, men "bygge" seg opp igjen. Derimot når vannet går skal du ikke ha sex, bade osv.

Hvis det er første gang vil jeg tro at hodet fester seg eller er på vei til å feste seg. Normalt at livmoren trener seg opp.

Er du bekymret ringer du føden..

Anonymous poster hash: 09d14...ed8

Skrevet

Jeg hadde det i første svangerskap. Fikk AB under fødselen, en ekstra sprøyte etterpå for meg og babyen. Men de stresset ikke med det før fødselen virkelig var i gang.

Anonymous poster hash: 30ee3...648

Skrevet

Skal ikke være noen infeksjonsfare selv om slimproppen har gått. Den kan gå mange ganger, men "bygge" seg opp igjen. Derimot når vannet går skal du ikke ha sex, bade osv.

Hvis det er første gang vil jeg tro at hodet fester seg eller er på vei til å feste seg. Normalt at livmoren trener seg opp.

Grunnen til at jeg ble litt i tvil, er ifht den gbs-en. Dersom det skulle være litt åpning, så kan jo gbs-en forflytte seg oppover til livmora tenker jeg, men ikke sikkert jeg trenger bekymre meg for det.

Får kontakte jordmor eller føden i løpet av dagen tenker jeg.

Skrevet

Jeg hadde det i første svangerskap. Fikk AB under fødselen, en ekstra sprøyte etterpå for meg og babyen. Men de stresset ikke med det før fødselen virkelig var i gang.

Anonymous poster hash: 30ee3...648

Takk for svar :)

Skrevet

I mitt første svangerskap så endte det i tidlig fødsel i uke 22 pga GBS. De sa de skulle behandle det under fødselen, men litt vanskelig da GBS var grunnen til at fødselen startet så tidlig.

I andre svangerskap så fikk jeg antibiotika hver 5. uke for å ikke føde for tidlig. Hadde åpning fra uke 30, og ble da satt på en skikkelig heksekur med antibiotika. Fødte i uke 35, og hadde intravenøst med antibiotika. Ungen ble sjekket for GBS etter fødsel. Hun fikk også antibiotika rett etter fødselen.

Med nr 3 så sko GBS ut de første18 ukene, så jeg hadde antibiotika 4 ganger iløpet av de første 18 ukene. Så slo det ikke ut igjen før i uke 36. Fikk da også intravenøst under fødselen og gutten fikk antibiotika da han ble født.

Så jeg ville ha ringt føden og spurt de. Kanskje du kan komme inn til en sjekk.

Anonymous poster hash: 3dd95...55f

Skrevet

Men altså, slimproppen er ikke den som beskytter babyen. Det er det jo fostersekken som gjør. Det er først når vannet går, når det er hull på fostersekken, at bakterier kan nå inn til babyen.

Anonymous poster hash: b6987...2a9

Skrevet

I mitt første svangerskap så endte det i tidlig fødsel i uke 22 pga GBS. De sa de skulle behandle det under fødselen, men litt vanskelig da GBS var grunnen til at fødselen startet så tidlig.

I andre svangerskap så fikk jeg antibiotika hver 5. uke for å ikke føde for tidlig. Hadde åpning fra uke 30, og ble da satt på en skikkelig heksekur med antibiotika. Fødte i uke 35, og hadde intravenøst med antibiotika. Ungen ble sjekket for GBS etter fødsel. Hun fikk også antibiotika rett etter fødselen.

Med nr 3 så sko GBS ut de første18 ukene, så jeg hadde antibiotika 4 ganger iløpet av de første 18 ukene. Så slo det ikke ut igjen før i uke 36. Fikk da også intravenøst under fødselen og gutten fikk antibiotika da han ble født.

Så jeg ville ha ringt føden og spurt de. Kanskje du kan komme inn til en sjekk.

Hadde du uvi de gangene du fikk antibiotika? Jeg har fått høre at de ikke behandler gbs før fødselen annet enn når det er uvi med symptomer. Hvilket sykehus tilhører du?

Jeg er ikke hi, men hadde premature rier i første svangerskap pga gbs og er bekymret for neste gang...

Anonymous poster hash: 75b9e...a92

Skrevet

Grunnen til at jeg ble litt i tvil, er ifht den gbs-en. Dersom det skulle være litt åpning, så kan jo gbs-en forflytte seg oppover til livmora tenker jeg, men ikke sikkert jeg trenger bekymre meg for det.

Får kontakte jordmor eller føden i løpet av dagen tenker jeg.

Så lenge vannet ikke har gått skal det ikke være noen fare. Åpning skal heller ikke være farlig da babyen ligger trygt innenfor fosterhinnen. Det antas vel at de som blir smittet blir smittet under selve fødselen eller ved vannavgang. Ikke sikkert du har åpning en gang.

Skrevet

Skal d ikke behandles?

Jenta til venninna mi døde rett etter fødsel pga dette.... (hun visste ikke at hun hadde d)

Mener IKKE å skremme deg, men ville iallefall sjekket opp mer...

Anonymous poster hash: 39e8d...dd7

Skrevet

Skal d ikke behandles?

Jenta til venninna mi døde rett etter fødsel pga dette.... (hun visste ikke at hun hadde d)

Mener IKKE å skremme deg, men ville iallefall sjekket opp mer...

Det skal ikke behandles før under fødsel. Det er de færreste av barna som blir smittet under fødsel, og de færreste av de barna som blir smittet som får infeksjoner el.l. Og igjen da de færreste av barna som får infeksjoner som faktisk dør av det. Det at en ikke skal behandle det under svangerskapet handler bl.a mye om at vi ikke ønsker antibiotikaresistens.

Jeg har vært i kontakt med jordmor som sa at jeg ikke trengte bekymre meg for dette. Selv om slimproppen har gått og jeg evt skulle hatt åpning, ligger fortsatt barnet trygt inni fostersekken. Det er visst heller ikke fare for morkaken.

Derimot, dersom vannet går, skal jeg rett inn på føden, da kan det være fare for at barnet kan bli smittet.

Jeg prøver å slå meg til ro med dette :)

Skrevet

Skal d ikke behandles?

Mener IKKE å skremme deg, men ville iallefall sjekket opp mer...Anonymous poster hash: 39e8d...dd7

Det skal ikke behandles før under fødsel. Det er de færreste av barna som blir smittet under fødsel, og de færreste av de barna som blir smittet som får infeksjoner el.l. Og igjen da de færreste av barna som får infeksjoner som faktisk dør av det. Det at en ikke skal behandle det under svangerskapet handler bl.a mye om at vi ikke ønsker antibiotikaresistens.

Jeg har vært i kontakt med jordmor som sa at jeg ikke trengte bekymre meg for dette. Selv om slimproppen har gått og jeg evt skulle hatt åpning, ligger fortsatt barnet trygt inni fostersekken. Det er visst heller ikke fare for morkaken.

Derimot, dersom vannet går, skal jeg rett inn på føden, da kan det være fare for at barnet kan bli smittet.

Jeg prøver å slå meg til ro med dette :)Anonymous poster hash: 272b8...95c

Ok, d var bra :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også påvist gbs i urin denne gangen, og spurte selvsagt legen hva det betyr i praksis. Han sa det samme som flere over her; det har ingen betydning fram til fødsel, men det betyr at man evt blir gitt antibiotika under/etter fødsel. Man behandler kun ved urinveisinfeksjon underveis i svangerskapet, for det vil sannsynligvis bare komme tilbake etter endt behandling uansett.

Skrevet

Sjekkes det for gbs hos alle gravide?

Anonymous poster hash: 9a906...5bc

Skrevet

Sjekkes det for gbs hos alle gravide?

Anonymous poster hash: 9a906...5bc

Nei, det sjekkes ikke om det er oppvekst av gbs i skjeden hos alle gravide.

Det er fordi det ikke skal behandles dersom det ikke har gått over i urinen.

Men dersom en får utslag på urinprøve, og dette skyldes gbs, vil en gjerne få 2+ eller 3+ på leukocytter, urinprøven sendes inn til dyrkning, og det vil bli bekreftet at det er gbs som har gått over i urinen.

Jeg har ikke hatt høy konsentrasjon av gbs i urinen - de kan lett se om det er høy eller lav konsentrasjon av de ulike bakteriene.

Skrevet

Så jeg ville ha ringt føden og spurt de. Kanskje du kan komme inn til en sjekk. Anonymous poster hash: 3dd95...55f

Hadde du uvi de gangene du fikk antibiotika? Jeg har fått høre at de ikke behandler gbs før fødselen annet enn når det er uvi med symptomer. Hvilket sykehus tilhører du?

Jeg er ikke hi, men hadde premature rier i første svangerskap pga gbs og er bekymret for neste gang...Anonymous poster hash: 75b9e...a92

Med første svangerskapet hvor jeg fødte/mistet i uke 22 så var jeg plaget med alle symptomene til uvi. Men det slo aldri ut på noe. Så legen gjor ikke noe mer. Så det var etter fødselen at de tok prøver av meg og gutten og fant ut at jeg hadde hatt GBS som startet fødselen. Jeg hadde kun GBS i skjeden, ikke i urinen.

Jeg hadde alle symptomer ved de andre svangerskapene også, men slo aldri ut på uvi tester. Kun på GBS testene på Lillehammer sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...