Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Jeg har en kollega på jobben, som jeg ikke kjenner så altfor godt, men vi er som alle andre på hils. Nå har hun to uker på rad (i forbindelse med lunsjen) kommet med kommentarer om magen min som jeg ikke synes er "innafor" i det hele tatt. Første gang spurte hun om når jeg hadde termin. Jeg fortalt at dette var i juli. "Da er du jammen utrolig stor", var svaret. Jeg svarte at jeg trodde at babyen var helt rundt middels nå, men at kanskje magen så litt ekstra stor ut fordi jeg akkurat hadde spist lunsj. Da svarer hun: "Nei dette blir nok en stor unge, en ordentlig plugg!". Deretter gikk hun, og jeg gikk fra å føle at magen min var akkurat helt passe, til å bli litt usikker på om dette egentlig er en "kjempebaby". Jeg har fødselsangst og går til samtale for dette, så å sette ny rekord i kjempebaby under fødsel står liksom ikke høyest på lista. Noen dager etter denne samtalen var jeg hos jordmor, og fikk bekreftet at symfysemålet var akkurat på den røde streken i tabellen. Med andre ord helt gjennomsnittlig, og jeg la det min kollega hadde sagt i kvota "prøvde-å-være-hyggelig-men-fikk-det-ikke-til". Så gikk det en uke, og så møter jeg denne dama i lunsjen igjen. Hun spør "når er terminen?", og jeg svarer at den er i juli. "Da har du jammen en stor mage, dette blir en skikkelig plugg!". (Her lurer jeg på om hun seriøst at glemt hva hun sa til meg sist gang, men siden det er flere gravide på jobben kan det jo være at hun hadde glemt det). Jeg forteller at jeg akkurat har vært hos jordmor og at symfysemålet er gjennomsnittlig. "Hææ? Nei det kan jeg ikke skjønne at stemmer!", fortsetter hun. "Dette må jo blir et stort barn, du er jo ganske lang selv!". Så "klasker" hun meg på magen og ler. Jeg tok bare med meg maten og gikk, men jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor noen kan si sånt? Hva er vitsen? Å få meg til å grue meg (mer) til fødselen, eller bare å få meg til å føle meg utrolig stor? Heldigvis har alle andre kollegaer aldri sagt noe lignende, men derimot sagt andre hyggelige ting (du ser så flott ut o.l.). Nå går jeg rundt og lurer på hva jeg skal svare neste gang hun fyrer løs? Det blir nesten så jeg unngår lunsjrommet, for jeg orker ikke å høre om den "store" babyen min. Noen som har noen forslag til hva jeg kan si hvis hun sier dette igjen? Er det greit å sette henne "på plass" og fortelle at jeg synes det er ubehagelig at hun sier slikt, eller er jeg bare gravid og overfølsom? Anonymous poster hash: b341f...2d3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Tror jeg hadde unngått dama jeg. Er i utgangspunktet nokså konfliktsky, selv om jeg kan si fra om det er ille nok. Ærlig talt vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men jeg hadde følt som deg. Overfølsom eller ei, jeg liker ikke å bli kommentert størrelsen på. Og ønsker ikke være fritt vilt "bare fordi" man er gravid. Anonymous poster hash: f3df8...a69
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Men er det ikke status å føde store babyer da? For noen ihvertfall? Mener jeg har opplevd ofte at folk som føder store barn "skryter" av det eller forteller om alle kommentarene de fikk på sykehuset om hvor eksepsjonelt stort og flott babyen var.. husker jeg hadde komplekser for at min baby var liten (3300) Kanskje hun er en av de som er av oppfatningen at store babyer er veldig flott og status? Anonymous poster hash: 05d30...aa8
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Man kan fint være diger selv om man venter normal stort barn Anonymous poster hash: 4ef07...94a
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #5 Skrevet 26. april 2015 Noen har bare utrolig krokete antenner altså! Størrelse på magen sier i grunnen lite om ungens størrelse. Jeg var størst med minstemor, som var 700 g mindre enn største. Jaja. Magen din forsvinner iallfall etter fødselen. Hennes totale mangel på sosiale ferdigheter kommer hun til å ha resten av livet. Selv blir jeg like overrasket hver gang noen tar på magen min uten å spørre først. Og jeg får en utrolig trang til å gjøre det samme, bare for å statuere hvor frekt det er! Anonymous poster hash: f7597...e08
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Er selv temmelig lei av "oy, så stor du er. Sikker på at det ikke er to?", "så stor som du er nå så kommer det til å bli tungt på slutten", "så stor som du er så kommer det til å bli en stor baby" osv osv. Helt utrolig hva folk mener er ok å si til en som er gravid. Jeg svarer med at jordmor sier jeg er innafor normalen og at det er bare en der inne. Fikk jordmor til å dobbelsjekke på UL da det er en del tvillinger i familien. Til det med at det kommer til å bli en stor baby forteller jeg om da jeg gikk med vår eldste. Jeg hadde stor mage den gangen og fikk en baby på under 3 kg, mens ei jeg gikk sammen med hadde ikke mage. Det vistes ikke at hun var gravid og fikk en baby på over 4kg. Så mage størrelsen hadde ikke noe med størrelsen på babyen å gjøre. Det stopper som oftest praten. Greit man må tåle få litt av slik prat, men etter en stund blir man temmelig lei. Er denne kollegaen din litt rund om magen selv? Dersom hun kommer 3. gang så spør du om når hun har termin og når hun svarer at hin ikke er gravid så svarer du at det syns du var rart med tanke på mage størrelsen. Kanskje hun tar et hint skulle hun finne på å komme en 3. gang så fortjener hun få ufint svar tilbake. Anonymous poster hash: dfac6...645
Gjest Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Noen folk eier dessverre ikke antenner for det sosiale!! Men ang symfysemålet, så kan det lure deg altså. Med nummer 2, så la jeg under den røde streken og alle trodde det kom til å bli ei lita jente ( dette var før da UL/ 3D var vanlig, 1995), men ut kom det en plugg på 4300 gram og jeg er lita av vekst altså
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #8 Skrevet 26. april 2015 "Jaja. Magen din forsvinner iallfall etter fødselen. Hennes totale mangel på sosiale ferdigheter kommer hun til å ha resten av livet." Ha ha Anonymous poster hash: 7b247...eea
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #9 Skrevet 26. april 2015 Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du blander symfysemålet inn i en diskusjon om størrelse på magen. Hvor livmoren er har ikke nødvendigvis noe med magens totale størrelse å gjøre. Magens størrelse har videre ikke nødvendigvis sammenheng med babyens størrelse. Når det er sagt, kollegaen din har litt korte antenner. Si at du ikke synes det er naturlig å diskutere hvor stor noen kropp er, eller hold deg litt unna. Noen mennesker skjønner ikke at gravidemage fremdeles er kropp, og et veldig ømt tema for mange. Anonymous poster hash: a32ea...c06
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #10 Skrevet 26. april 2015 Om hun spørr igjen ville jeg vel svart at jeg hadde termin for noen dager siden. Anonymous poster hash: 59c2a...9f0
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #11 Skrevet 26. april 2015 Kan berolige deg med at du får nok ikke stort barn, selv om du skulle ha stor mage. Her så hadde jeg en enorm mage med første, alt lå på utsiden av magen min, jeg er bare 160 cm høy og. Jeg gikk rundt som en vandrende turistattraksjon, fikk alle tenkelige kommentarer og folk glante med åpen munn. Ut kom et barn på 3970. Lillebroren hennes veide 3560, og det var ikke noe vanskeligere å få henne ut i forhold til han. Anonymous poster hash: 92e6a...ab2
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #12 Skrevet 26. april 2015 Med meg var det motsatt, jeg hadde liten mage og fikk hele tiden kommentarer om at termin ikke kunne stemme og at dette måtte være en veldig liten baby. Prøvde å ikke bry meg, men ble jo allikevel bekymret for om noe var galt ettersom "alle" sa dette. Tross liten mage var symfysemålingene helt normale, og ut kom en baby på nesten 4 kilo. I likhet med deg fikk jeg magekommentarer også fra folk på jobb jeg nesten ikke kjente, virker som at det for mange er fritt frem å kunne kommentere graviditet, akkurat som at magen blir allemannseie. Tror ikke det er vondt ment, er vel mer at de ikke tenker seg om og ikke tenker på at det kan oppfattes sårende eller skape bekymring hos den gravide. Om det ikke går å ignorere, synes jeg det er helt innafor å gi beskjed om at man er lei magekommentarer og gjøre oppmerksom på at magestørrelsen faktisk er helt normal. Anonymous poster hash: ef7c4...0a3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #13 Skrevet 26. april 2015 Gravide må være litt mindre hårsåre. Alle rundt den gravide er altså ikke onde. Anonymous poster hash: 4faba...a44
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #14 Skrevet 26. april 2015 Kollegaen din har manglende sosiale antenner og er lite fintfølgende. Kanskje hun prøver å være morsom og jovial. Men du virker veldig hårsår og blander "hummer og kanari". Hvor stor magen din er har ingenting med hvor stort barnet er. Symfysemål har ingenting med hvor stor magen din er. Og nei, magen din blir ikke ekstra stor av at du har spist lunch! Hvorfor du i det hele tatt begir deg ut på å fortelle damen at du har vært på kontroll og hva jordmor har sagt er for meg litt underlig,.......hvorfor ikke bare jatte med og le det hele bort??? Anonymous poster hash: 66a89...237
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #15 Skrevet 26. april 2015 Jeg tror jeg ville sagt: Ja, nå fikk du meg virkelig til å føle meg slank og fin... Med ironisk tone. Når noen sier: Sikker på det ikke er to??!! "Det er bare en, men jeg spiser så mye sjokolade som mulig for jeg syns det er hyggelig at folk hinter til at jeg er svær og feit", så hadde jeg smilt og gått.. Anonymous poster hash: 61cbc...db7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #16 Skrevet 26. april 2015 Jeg har opplevd i det samme svangerskapet å få høre at "herregud, er du sikker på at det ikke er to??", og også "hva, skal du ut i permisjon, du har jo nesten ikke mage!" Hev deg over det! ;-) Anonymous poster hash: e1349...3b5
Anonym bruker Skrevet 26. april 2015 #17 Skrevet 26. april 2015 Fikk også noen sånne kommentarer, men jeg tok meg ikke nær av det,for magen min så svær ut på den lille kroppen min Baby var 2900 Når folk kommentere magen er det ytterst sjelden negativt ment Anonymous poster hash: 30827...1fb
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #18 Skrevet 27. april 2015 Gravide må være litt mindre hårsåre. Alle rundt den gravide er altså ikke onde. Anonymous poster hash: 4faba...a44 Litt enig, i prinsipp. Men kjerringa her er jo idiot. Som om hun kan se på øyemål og fra utsida hvor stor babyen er - når fagfolk som vurderer gravidmager hver dag lett avgjør at denne er normal. Jeg ville ikke ha tatt en sånn kommentar på alvor i det hele tatt. Anonymous poster hash: e7344...15d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå