Gå til innhold

Hvordan bli mindre glemsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å glemme endel, dette stresser meg.

Feks når jeg skal hente en ting så glemmer jeg hva og må stoppe opp å gå tilbake for å komme på det igjen.

Jeg kan glemme ord midt i en setning, som om jeg glemmer hva jeg hadde begynt å si. Ofte stresser jeg meg selv med at nå glemte jeg noe igjen.

De siste dagene har jeg vært veldig fokusert på at jeg glemmer ting, som om jeg hele tiden tenker: tenk igjen glemmer mer, ikke glem hva du skal hente nå osv.

Kan man trene opp glemskhet? Trening fysisk, psykisk, vitamin?

Jeg har hatt en lengre sykdomsperiode, blitt operert og fått vite at legene vil ha meg 100% ufør pga kronisk sykdom i magen.

I det siste har dagene vært kaos av følelser av å måtte være hjemme, ikke jobbe og dagen består av å sitte på nett.

Anonymous poster hash: 1aa6b...532

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det høres ut som du er har en vanskelig livssituasjon akkurat nå. Stress og engstelse påvirker læring og hukommelse i stor grad.

På skolen er vi opptatt av at elevene skal føle seg trygge. Trygghet er en forutsetning for at læring skal finne sted.

Læringssenteret i hjernen, hippocampus, ligger ved siden av hjernens "angstsenter" som heter amygdala. Når vi blir redde, bekymret eller engstelige frigjøres et stresshormon som heter kortisol fra amygdala. Dette hormoner "lammer" nærmest hippocampus.

Dersom barn (og voksne) opplever traumer, angst over lengre tid og andre vedvarende psykiske påkjenninger kan hippocampus få permanente skader.

Forsøk å slappe av, prat med noen om følelsene dine eller del med oss her inne. Alternativt kan det være lurt å oppsøke en terapeut. Kan du reise bort noen dager slik at du får koblet helt av?

Jeg er sikker på at hukommelsen din vil bedre seg når du får samlet deg litt og roet ned.

God klem til deg og lykke til :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Hvis du har gått/går på smertestillende kan det være på grunn av dem. Jeg merker jeg blir mer glemsk i perioder hvor jeg er under påvirkning av smertestillende og i tida etter....

Anonymous poster hash: 402a8...75c

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg. Det har blitt betydelig verre nå siste mnd. Jeg er sykemeldt og vet hvorfor jeg surrer sånn. Men det er forferdelig. Det er så pinlig og gjør jo alt så mye vanskeligere...

Anonymous poster hash: 95037...635

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...