Gå til innhold

11-åring med mye mage :(


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 11 som er ganske liten for alderen, men hun har arvet fars fasong og har stor mage med valpefett. Jeg nevner aldri noe selvsagt men jeg ser at dette plager henne selv :( Vi sliter blant annet med å finne bukser som passer i livet.

 

Hva kan vi gjøre for å forminske den litt? Tenker hvis det er ting vi kan gjøre sammen feks. Jeg er så dårlig på sånne ting og har aldri hatt et "mageproblem" men vil gjerne prøve å håndtere dette før ungdomsskolen.

 

Jeg trodde den skulle bli mindre med alderen og høyden men den har dessverre bare blitt større.

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valpefett er vel mer unnskyldning for feil kosthold...

 

Anonymous poster hash: 7a25f...5bd

Skrevet

Det er kostholdet du først og fremst må gjøre noe med. Det jenta spiser i dag er tydeligvis ikke riktig for henne.

 

Aktivitet kommer i tillegg, men kostholdet er viktigst!



Anonymous poster hash: c5f0c...6ed
Skrevet

Bedriver denne unge damen med noen idrett da? Hvis ikke så er det kanskje på tide :) Dattern til ei venninne av meg hadde slikt valpefett og gikk på håndball. Men like trultete i fasongen etter flere års trening. Så begynte hun med løping, og nå er jenta tynn som et siv i alder av 15 år :)

Skrevet

 

 

Anonymous poster hash: ea455...f0f

Skrevet

Posta visst blankt. Prøver igjen: Gå tur med ho. Kvar søndag, f.eks. Meld ho på ein eller fleire fritidsaktivitetar. Svømming er god trim. Reduser matporsjonane hennar.

Skrevet

Er hun aktiv? Da hadde jeg bare gjort noen små justeringer i kostholdet.

Hvis hun ikke er aktiv må hun starte med noe.

 

Samtidig, det er i 2015 nesten blitt forbudt med valpefett. Og det er trist.

Du sier hun er liten av vekst, så jeg vil tro hun vil strekke seg og vokse seg litt inn i kroppen sin. Ha fokus på å holde vekta der den er nå fremfor å gå ned.

Min søster var slik din datter er.

Hun vokste det av seg.

Synes det er tåpelig hvordan enkelte uttaler seg om valpefett.

 

Anonymous poster hash: 6cb82...20b

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

 

Kan hende kostholdet kunne vært annerledes men vi har tre andre barn også og de er sylfider hele gjengen, samme kosthold på alle.

 

Hun har gått på en del idretter men aldri funnet sin plass. Men hun har altså vært aktiv frem til nylig. Faste turer kan vi prøve å få lagt inn.

 

Til siste anonym: Dessverre for min jente er det sånn ja. Hun har også kommet i klasse med lange synåler, så hun sniker seg unna blant annet dusjing fordi hun et flau :) Jeg vil så gjerne hjelpe henne men synd det er vanskelig. Håper enda hun vokser noe av seg når hun strekker seg litt til.

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Skrevet

Selv om anonym over "kjenner noen" som vokste av seg "valpefettet, så viser forskning dessverre det at overvektige unger blir overvektige voksne. 11 år er ikke 11 måneder, det er absolutt uakseptabelt å ikke ta tak i problemet på den alderen og bare vente på at "hun vokser det av seg".

 

Hi: Det er nok rett som du sier, noen arver dessverre et genetisk anlegg for overvekt. Det er jammen ikke lett å gjøre noe med det. Du har alt fått råd om fysisk aktivitet. Det er viktig å huske at det som regel også må kostholdsendringer til for å få resultater. Er der ting i familiens kosthold som kan endres, slik at hun spiser sunnere?

 

Anonymous poster hash: 23807...122

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

 

Kan hende kostholdet kunne vært annerledes men vi har tre andre barn også og de er sylfider hele gjengen, samme kosthold på alle.

 

Hun har gått på en del idretter men aldri funnet sin plass. Men hun har altså vært aktiv frem til nylig. Faste turer kan vi prøve å få lagt inn.

 

Til siste anonym: Dessverre for min jente er det sånn ja. Hun har også kommet i klasse med lange synåler, så hun sniker seg unna blant annet dusjing fordi hun et flau :) Jeg vil så gjerne hjelpe henne men synd det er vanskelig. Håper enda hun vokser noe av seg når hun strekker seg litt til.

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Skulle være :( etter flau.

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

 

Kan hende kostholdet kunne vært annerledes men vi har tre andre barn også og de er sylfider hele gjengen, samme kosthold på alle.

 

Hun har gått på en del idretter men aldri funnet sin plass. Men hun har altså vært aktiv frem til nylig. Faste turer kan vi prøve å få lagt inn.

 

Til siste anonym: Dessverre for min jente er det sånn ja. Hun har også kommet i klasse med lange synåler, så hun sniker seg unna blant annet dusjing fordi hun et flau :) Jeg vil så gjerne hjelpe henne men synd det er vanskelig. Håper enda hun vokser noe av seg når hun strekker seg litt til.

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

 

Selv om det kostholdet dere har passer de andre barna dine så betyr ikke det at kostholdet passer denne jenta!

 

Vi er individuelle, og det å tilhøre en familie betyr ikke at man tåler det samme. Noen reagerer med f.eks. allergiske symptomer eller utslett av et kosthold som ikke passer kroppen deres - andre har en kropp som reagerer med overvekt.

 

Så du må inn og se på kostholdet til denne jenta. Det å si at du håper at hun vokser det av seg, det er ikke godt nok!

Hun er 11 år, hvis hun ikke får hjelp nå så vil hun trolig slite med overvekt senere også.

 

Anonymous poster hash: c5f0c...6ed

Skrevet

For meg høres det ut som hun skulle byttet ut noen av karbohydratene i kosten med proteiner og fett.

Skrevet

For meg høres det ut som hun skulle byttet ut noen av karbohydratene i kosten med proteiner og fett.

Takk for svar. Har du gode forslag?

Egg, kylling, kalkun etc?

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Skrevet

Ser mange snakker om aktivitet, men det er med barn som med oss, trening er gram, kosthold er kilo. Finn noe hun liker som han kan spise mer av, som virker som kos, i steden for at hun blir tatt fra ting. kvarg, gresk yoghurt med nøtter, kyllingsalat, altså noe som smaker godt, og egentlig får henne til å føle seg heldig, uten at det er snakk om kosthold eller at hun ikke kan spise ting fordi hun legger på seg. Skummelt å plantw sånne tanker så tidlig

 

Anonymous poster hash: 1ac13...2f6

Skrevet

Vi har en 12 åring som har litt ekstra, ikke tykk men litt kraftig kanskje.

 

Han har begynt på taekwondo! Veldig kjekk idrett!

 

Ellers har jeg ryddet alle skaper for godteri og kjeks. Det er ingenting å småspise! Han liker tomater så minitomater står alltid framme til å knaske på.

 

Jeg reduserte maten i matboksen hans. Han spiser alltid opp alt. Har byttet ut mye frukt i matboksen med grønnsaker. Nå har han to skiver istedenfor tre. Jeg har spurt om han blir mett og det blir han.

 

Det står skyr og havregrøt (varmes i mikro) i kjøleskapet.

 

Har fjernet cornflakes og kjøpt inn sunnere frokostblandinger.

 

Vi lager mindre ris, poteter og pasta. Når alle har tatt på er det tomt. Men økt på med grønnsaker så de som er mer sultne kan spise mer av dette.

 

Vi har innført søndagstur for hele familien!

 

Dette er et par uker siden og vi ser ikke resultater enda. Men vi innfører gode rutiner for de til de blir ungdommer! Målet er at han skal vokse i høyden og ikke legge på seg.

 

Han trener nå 3 ganger taekwondo 2 timer hver gang. I tillegg passer vi på at han sykler til skole og venner 2-3 kilometer hver vei!

 

Jeg tenker sunne vaner er viktig å lære. Jeg velger ofte feks rømme fordi jeg er vant med det. Bytta ut med ekstra lett rømme, og merket ikke forskjell!

 

Anonymous poster hash: e20c0...cb2

Skrevet

 

For meg høres det ut som hun skulle byttet ut noen av karbohydratene i kosten med proteiner og fett.

Takk for svar. Har du gode forslag?

Egg, kylling, kalkun etc?

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

 

Les rundt og søk etter oppskrifter på lavkarbomat. Det finnes også en del oppskrifter på brød, knekkebrød, pizzabunner o.l. som ikke inneholder vanlig mel. Ikke gjør noe ekstremt, bare pass på at hun blir mett på kjøtt og grønnsaker istedet for brød, pasta, ris eller poteter. 

Skrevet

Tusen takk til alle for gode tips og råd, det setter jeg pris på. Vi må absolutt ta noen grep, men jeg tenker at det også er lurt å gjøre sammen, nettopp for at hun ikke skal føle på det. Det er absolutt det siste jeg vil.

 

Jeg har selv hatt en ungdomstid viklet inn i spiseforstyrrelser og det vil jeg for alt i verden unngå for henne.

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Skrevet

Vi har faktisk tatt bort lommepenger også da det ble mye godteri og mcdonald. 10kr for en cheeseburger og en pølse på Statoil.

 

Sa ikke noe grunn til barna, har aldri kontanter egentlig. Ungene får nå penger når det trengs.

 

Anonymous poster hash: e20c0...cb2

Skrevet

Lange synåler? Er det virkelig ok å si om de andre også normale jentene i klassen som ikke kan noe for kroppsformen sin? Hilsen ei som da tydeligvis var en synål som barn...

 

Anonymous poster hash: 10152...8fb

Skrevet

 

For meg høres det ut som hun skulle byttet ut noen av karbohydratene i kosten med proteiner og fett.

Takk for svar. Har du gode forslag?

Egg, kylling, kalkun etc?

 

hi

 

Anonymous poster hash: 78548...ef3

Vær så snill å ikke ta kostholdsråd fra folk du ikke kjenner.

Karbohydrater er VIKTIG for en kropp i vekst.

Kutt ut raske karbohydrater (raffinerte matvarer) og gå for langsomme.

Om du er bekymret kontakt en kostholdsveileder som kan barn. Det er forskjell på voksne og barn.

 

Blir skremt hvordan noen kan komme med råd her inne når de åpenbart ikke har peiling.

 

Anonymous poster hash: 6cb82...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...