Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #1 Skrevet 25. april 2015 Hva får de i ukepenger, og hvilke oppgaver har de hjemme? Anonymous poster hash: 49529...5e5
moota m storebror&lillebror Skrevet 25. april 2015 #2 Skrevet 25. april 2015 Ingen ukepenger, men får penger noen ganger når han er med å bidrar ekstra. Altså mer enn det jeg forventer at han bidrar med.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #3 Skrevet 25. april 2015 Får 50 kr hver lørdag. Men her i huset er ikke oppgaver knyttet opp mot lommepenger. At alle bidrar etter evne så hverdagen glir lettest mulig for alle forventer jeg faktisk uten at ungene skal ha betalt for det. Liker ikke tanken på å oppdra hva-får-jeg-for-det-unger. 8-åringen hjelper med rydding og støvtørking, henge opp og brette sammen klær, dekke bordet til middag og holder rommet sitt i orden. Anonymous poster hash: 08336...40a
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #4 Skrevet 25. april 2015 Her får de ikke ukelønn.. De må hjelpe til hjemme, jeg betaler lørdagsgodt, og ellers får de penger når de trenger Anonymous poster hash: 540ad...681
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #5 Skrevet 25. april 2015 Ikke ukepenger ennå til noen av barna her heller. Eldste er 8,5 år. Hun har heller ingen faste oppgaver. Anonymous poster hash: 1a757...a13
Mandala Skrevet 25. april 2015 #6 Skrevet 25. april 2015 Ingen ukepenger. Det får ikke eldste på 11 heller.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. april 2015 #7 Skrevet 25. april 2015 Ingenting. De trenger ikke penger til fri disposisjon
klg,2 boys now:) Skrevet 25. april 2015 #8 Skrevet 25. april 2015 Ingen ukepenger. De får det de trenger og vel så det.de rydder rommene sine,vasker og støvsuger og bytter på sengene sine.også går de ut med søppel.de er 6 og 10 år
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #9 Skrevet 25. april 2015 Jeg er litt kjerringa mot strømmen her jeg da tydeligvis Da jeg vokste opp fikk jeg aldri ukepenger, og det ble ikke forventet så mye av meg heller. Jeg visste jo selvsagt at penger ikke vokste på trær, men jeg hadde egentlig ikke noe videre forhold til verken penger eller det å være nødt til å utføre nødvendig plikter/gjøremål. Overgangen til voksenlivet ble veldig stort for meg, og jeg ønsker derfor å gjøre overgangen enklere for egne barn. Våre barn får en fast sum hver måned uansett, den er på 50 kr. De har faste plikter de skal gjøre, som å tømme oppvaskmaskin, legge klær til vask, ha orden på sekken sin osv. I tillegg har vi en liste over ulike gjøremål som er verdsatt med en pris. Noen oppgaver gir en liten sum, andre en større, og det går på oppgaver som å støvsuge gangen, vaske trappen, vaske vinduskarmer, tørke støv osv, altså ikke de vanlige "barneoppgavene". På den måten må de gjøre oppgaver for å tjene penger, og blir derfor vant til at man må jobbe for pengene. Samtidig gir dette dem en fin måte til å lære seg å spare til ting de virkelig ønsker seg. Snart 8-åringen her ønsker seg i-Pad slik som storebror har, og han har spart i 8 måneder nå og har så langt spart opp ca 1500 kr. Han er umåtelig stolt over pengesummen, ikke minst fordi han faktisk har jobbet for pengene. Og jobbingen har lært ham å f.eks. vite hvordan et bad skal vaskes - skikkelig. Siden han har bursdag om et par uker, har vi lovet at han skal få resten av summen han mangler til bursdagen som en ekstra belønning for å ha vært så flink til å både jobbe og spare penger. Det er godt mulig mange er veldig uenig i måten vi har løst dette på, men jeg tror og opplever at barna mine lærer mye verdifullt på denne måten. De lærer å gjøre ting i huset, de lærer at man må jobbe for å få penger, de lærer å spare til ting de ønsker seg og lærer dermed også å være mer varsom med og takknemlig for de tingene de da kjøper. Vi er en familie med god økonomi og kunne i prinsippet både kjøpt ny i-Pad til alle barna hver måned og hatt vaskehjelp to ganger i uken, men vi ønsker ikke å oppdra barna våre til en slik livsstil. Da "snikbruker" vi i stede penger på dem ved å reise en del og gi dem mange gode opplevelser. Anonymous poster hash: a2273...976
Anonym bruker Skrevet 25. april 2015 #10 Skrevet 25. april 2015 Her ble pengene brukt på godteri og mcdonald. Så nå får de ingen ukepenger. Men de må hjelpe til i huset, det begynte vi med når eldste var 4 år og yngste 2! Hver helg bruker hele familien 2 timer sammen på å rydde og vaske hele huset. Oppgaver etter alder. 2 åringen fikk fuktig fille til å tørke av ting med! Fikk støvsuge litt osv! Nå har vi lister til hvert rom. Som regel tar vi faste oppgaver hver gang, den som liker å støvsuge gjør det, en syns trappevask er gøy osv. Hver kveld må rommene ryddes. Dette har vi og hatt rutine på i mange år. På trøtte og sure dager hjelper vi til! Snakker og rydder sammen. En rydder mens den andre er på badet og omvendt. De rydder selvsagt jakker, sko, tallerken og mat etter seg. De får alltid penger til kino og aktiviteter, men ikke alltid til godteri. 12 åringen har fått jobb som lekeressurs i en barnehage. Pengene han tjener går inn på en "arbeidskonto", da ser han at summen vokser. Sparekontoen får han ikke røre, men pengene han tjener selv kan han bruke som han vil. Han sparer til bil! :-) Anonymous poster hash: 38c2f...76f
beef sister Skrevet 25. april 2015 #11 Skrevet 25. april 2015 Ingenting. Hun har ingen faste oppgaver, men jeg forventer at hun bidrar når jeg ber om det, og jeg synes ikke hun behøver å få noe for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå