Gå til innhold

Ok. Naboen er gal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet inn her i desember. Merket meg fort at nærmeste nabo er noe utenom det vanlige. Noe slags folie foran alle vinduene, alltid med vernehansker (sånne store tykke), ofte sett med hjelm og kjefter ut i løse lufta på veranda eller i hagen.

I går kveld ringte det på. Det var naboen. Hun hadde med seg en rull med folie og lurte på om jeg kunne sette det opp foran viduene. Hun var blitt veldig plaget av stråling som kom fra vårt hus. Hun lurte også på om jeg kunne slutte å overvåke og avlytte henne. Hun visste at jeg jobbet i PST (noe jeg faktisk har gjort, men det er lenge siden;) ). Hun viste frem armen der det angivelig skulle vært satt inn en microchip sånn at myndighetene kunne overvåke henne. Og en lang tirade med paranoia og vrangforestillinger. Jeg ble helt stum! Flirfull og stum, men jeg tok henne på alvor så hun ikke skulle klikke på meg.

Hva gjør jeg nå liksom? Jeg kan ikke sette opp folie og begynne å gå med tinnhatter for å blidgjøre henne. Ringe psykiatrien?

Dette er helt surrealistisk!

Anonymous poster hash: fa889...d90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha😂 du får lage sånn aluminiumshatt og gå med den så du unngår stråling og slik PST ikke kan lese tankene dine. Haha, kos deg med naboene

Anonymous poster hash: fa59a...fa1

Skrevet

Haha😂 du får lage sånn aluminiumshatt og gå med den så du unngår stråling og slik PST ikke kan lese tankene dine. Haha, kos deg med naboene

Du fikk ikke med deg noe av innlegget du.. Hi har jo faktisk jobbet for PST, litt folie hjelper ikke da altså!

Skrevet

Kan du kontakte pårørende til denne kvinnen?

Hun har det tydeligvis ikke helt greit og det kan være at hun trenger litt ekstra hjelp akkurat nå.

Skrevet

Haha du får lage sånn aluminiumshatt og gå med den så du unngår stråling og slik PST ikke kan lese tankene dine. Haha, kos deg med naboene

Haha, kanskje det :D

Skrevet

Stakkars! Damen er psykotisk. Jeg har jobbet litt med mennesker som er psykotiske og de forteller nesten alle som en at det er helt forferdelig (når de kommer ut av psykosen). Om du vet om pårørende tar du kontakt med dem. Hvis ikke, ring og hør med legevakt eller psykiatrisk team.

Anonymous poster hash: 746f4...596

Skrevet

Kan du kontakte pårørende til denne kvinnen?

Hun har det tydeligvis ikke helt greit og det kan være at hun trenger litt ekstra hjelp akkurat nå.

Jeg vet bare hva hun heter. Vet ikke om hun har familie og eventuelt hva de heter. Har aldri sett at hun har noe besøk, men pga. strålingsfaren så får kanskje ingen komme inn.

Har hørt noe om at hun krangler med en annen nano vedr. en parabol som han har satt opp. Kan kanskje snakke litt med ham om dette?

Skrevet

Stakkars! Damen er psykotisk. Jeg har jobbet litt med mennesker som er psykotiske og de forteller nesten alle som en at det er helt forferdelig (når de kommer ut av psykosen). Om du vet om pårørende tar du kontakt med dem. Hvis ikke, ring og hør med legevakt eller psykiatrisk team.

Burde kanskje det. Godt mulig at hun har levd med dette i mange år. Jeg vet ikke.

Skrevet

Det trenger ikke være en psykose, har jobbet i psykiatrien. Noen lever bare i sin egen verden. Ei dame jeg ofte hadde hjemmebesøk hos var sånn som naboen til HI. Hun var ikke opptatt av stråling men pleide ofte å ringe til naboen og be de slutte å spionere på henne. Heldigvis er naboen hennes grei og behandler henne fint, de trekker for gardinene når hun en gang i blant ber om det. Foile hadde de neppe orket, ikke jeg heller. Hun tror og at nabomannen (gift og barn) er forelsket i henne, derfor hun tror at han spionerer. Hun har utsikt over en fjord med mye båttrafikk og tror at båtene spionerer på henne, spesielt cruiseskipene om sommeren. Også er hun hypokonder, tror at det feiler henne div.

HI vær grei med naboen men dere trenger ikke dekke til med folie. Hun har sikkert oppfølging av psykiatrien. Det går an å ta kontakt med den kommunale psykiatrien el hjemmetjenesten og si at dere er litt bekymret, om dere er det. Men psykiatrien har taushetsplikt så de kan ikke si noe til deg om henne. Men da kan de ringe henne og spørre om hun ønsker besøk, om de ikke kjenner henne. Man trenger ikke henvisning fra lege til det.

Anonymous poster hash: 40fab...da8

Skrevet

Jeg hadde kontaktet psykisk helsetjeneste i kommunen.

Anonymous poster hash: 93820...26d
Skrevet

Det trenger ikke være en psykose, har jobbet i psykiatrien. Noen lever bare i sin egen verden. Ei dame jeg ofte hadde hjemmebesøk hos var sånn som naboen til HI. Hun var ikke opptatt av stråling men pleide ofte å ringe til naboen og be de slutte å spionere på henne. Heldigvis er naboen hennes grei og behandler henne fint, de trekker for gardinene når hun en gang i blant ber om det. Foile hadde de neppe orket, ikke jeg heller. Hun tror og at nabomannen (gift og barn) er forelsket i henne, derfor hun tror at han spionerer. Hun har utsikt over en fjord med mye båttrafikk og tror at båtene spionerer på henne, spesielt cruiseskipene om sommeren. Også er hun hypokonder, tror at det feiler henne div.

HI vær grei med naboen men dere trenger ikke dekke til med folie. Hun har sikkert oppfølging av psykiatrien. Det går an å ta kontakt med den kommunale psykiatrien el hjemmetjenesten og si at dere er litt bekymret, om dere er det. Men psykiatrien har taushetsplikt så de kan ikke si noe til deg om henne. Men da kan de ringe henne og spørre om hun ønsker besøk, om de ikke kjenner henne. Man trenger ikke henvisning fra lege til det.

Men om hun slår seg vrang så bør dere selvfølgelig ringe legevakten eller lignende.

Skrevet

Høres ut som schizofreni..

Anonymous poster hash: 799d0...fa1

Skrevet

Uffda, stakkars! Jeg hadde hørt med andre naboer om hu alltid har vært sånn. Om dette er noe son har eskalert den siste tiden, så hadde jeg tatt kontakt med psykiatrien i kommunen. Di kan jo ikke fortelles deg noe, men du kan ihvertfall melde din bekymring.

Anonymous poster hash: cb3af...d4a

Skrevet

Ring psykiatrisk ambulerende team i kommunen din.

Skrevet

Ring psykiatrisk ambulerende team i kommunen din.

Signerer denne. Ved første øyekast kan dette virke komisk og det kan synes fristende å tøyse med dette, men jeg er redd denne damen er alvorlig psykisk syk :(

Skrevet

Hun er nok alt i systemet siden hun er såpass "gal"

Hun har da ikke gjort noe som hverken er straffbart eller truende. Det er jo litt ekkelt med en slik person i nabolaget kanskje men hun var jo ikke truende.

Hvorfor skal du ringe noen? Fordi hun ba deg sette på folie på vinduet? Da blir vel du tatt inn også om du ringer kommunen pga dette.

Anonymous poster hash: fb633...51f

Skrevet

Jeg ville også ha kontaktet legevakt eller psykiatrisk legevakt om det finnes det der. 

Skrevet

Du skjønner at du er underlagt taushetsplikt etter at du slutter i en jobb også? Det du skriver her er svært identifiserbart.

Anonymous poster hash: f2081...5b2

Skrevet

Huff og huff! Høres ut som hun er psykotisk. Typisk med stråling, overvåking og microchip. Jeg jobber innenfor emne.. Ville faktisk ringt politiet, da de kan ta henne med til psykvurdering.

Anonymous poster hash: ff5ea...b27

Skrevet

Hun er nok alt i systemet siden hun er såpass "gal"

Hun har da ikke gjort noe som hverken er straffbart eller truende. Det er jo litt ekkelt med en slik person i nabolaget kanskje men hun var jo ikke truende.

Hvorfor skal du ringe noen? Fordi hun ba deg sette på folie på vinduet? Da blir vel du tatt inn også om du ringer kommunen pga dette.

Anonymous poster hash: fb633...51f

Ikke vær for sikker på at hun allerede mottar hjelp.

Hun har tydeligvis sterke paranoide vrangforestillinger av surrealistisk art, noe som muligens kan indikere en psykose.

De aller færreste med en psykose er farlige for seg selv eller andre, men man bør likevel være obs når det kommer til noen med en aktiv psykose. Dessuten må det garantert være vondt for denne damen å måtte leve med dette.

Skrevet (endret)

Du skjønner at pasienten du besøkte faktisk hadde disse vrangforestillingene som symptomer på en psykiatrisk lidelse, og at det du beskriver går et stykke utover det som kan kalles for å "leve litt i sin egen verden"? 

Jeg skal derimot være enig i at denne realitetsbristen/ eksentrisiteten i seg selv ikke behøver å bety at pasienten har en psykose, til det kreves det i tillegg tydelig funksjonsfall og sterk forvirring.

Men i tilfellet HI beskriver så høres det derimot ut som om naboen har en sterk forverring av lidelsen sin, og derfor ville jeg selv ha bedt et ambulerende team om å ta en telefon til eller foreta et besøk hos naboen.

Endret av Ibsenfrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...