Gå til innhold

Hvordan finner en ut at en er insulinresistent? U/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 0dd44...4c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går til legen og tester.

Anonymous poster hash: 81915...a5b

Skrevet

Går til legen og tester.

Blodprøver?

Skrevet

Legen min som sa jeg var det. Han var nesten sikker på forhånd, for jeg har ca 15 kg for mye og de sitter alle rundt midjen, og det er jo et typisk tegn.

Tok masse prøver, blodprøver, tisseprøver osv. Tok en haug prøver en dag på fastende mage, og en annen dag hvor jeg hadde spist som vanlig. Jeg vet ikke helt hvilken av disse prøvene som ga hvilket svar, men jeg fikk ihvertfall beskjed om at jeg var insulinresistent.

Anonymous poster hash: 0ca62...65d
Skrevet

Legen min som sa jeg var det. Han var nesten sikker på forhånd, for jeg har ca 15 kg for mye og de sitter alle rundt midjen, og det er jo et typisk tegn.

Tok masse prøver, blodprøver, tisseprøver osv. Tok en haug prøver en dag på fastende mage, og en annen dag hvor jeg hadde spist som vanlig. Jeg vet ikke helt hvilken av disse prøvene som ga hvilket svar, men jeg fikk ihvertfall beskjed om at jeg var insulinresistent.

Jeg har ca 25 kg for mye og de sitter mest rundt magen, ser ut som om jeg er gravid :(

Hva skjedde etter du fikk vite at du var insuliresistent, kan de gjøre noe med det?

Hi

Skrevet

Har insulinresistensnoe noe med diabetes å gjøre, og hvorfor blir en insulinresistent?

Hi

Skrevet

Ja, diabetes type 2. Det viktigste mannførst bør prøve er å gå ned i vekt, trene og passe på hva en spiser. Prøve å begrense sukkerinntaket. Hjelper ikke det, begynner man med antidiabetikapiller som f.eks Metformin. I noen tilfeller må man også ta Insulin.

Skrevet

Insulinresistent er ikke diabetes, men det er et forstadie som fort kan utvikle seg til diabetes om man ikke tar tak i kostholdet.

Kroppen klarer ikke regulere blodsukkeret godt nok, så det du må gjøre er å spise mat som gir et jevnt blodsukker og droppe mat som gir store blodsukkersvingninger. Du må spise sånn som de med "sukkersyken" gjorde i gamle dager.

Dvs grovt og grønt, kutt ut sukker og hvitt hvetemel, spis regelmessig og hold det til mat med lav GI.

Spis hver 3.-4. time, spis bare grove kornprodukter og kutt ut sukker. Ting som f.eks lyse baguetter er nei-mat altså, det får blodsukkeret rett i været. Samme med smågodt, det gir et hopp i blodsukkeret som varer veldig lenge.

Det er vanskeligere å gå ned i vekt når man er insulinresistent, kroppen lagrer fett. Men det er fullt mulig.

De fleste overvektige er insulinresistente, men de lærde strides litt, for de vet ikke om man er overvektig fordi man er insulinresistent eller om man er insulinresistent fordi man er overvektig.

Søk opp Fedon Lindberg, han har spesialisert seg på kosthold for insulinresistente. Det er et grovkarbokosthold med lite raske karbohydrater.

Skrevet

Insulinresistent er ikke diabetes, men det er et forstadie som fort kan utvikle seg til diabetes om man ikke tar tak i kostholdet.

Kroppen klarer ikke regulere blodsukkeret godt nok, så det du må gjøre er å spise mat som gir et jevnt blodsukker og droppe mat som gir store blodsukkersvingninger. Du må spise sånn som de med "sukkersyken" gjorde i gamle dager.

Dvs grovt og grønt, kutt ut sukker og hvitt hvetemel, spis regelmessig og hold det til mat med lav GI.

Spis hver 3.-4. time, spis bare grove kornprodukter og kutt ut sukker. Ting som f.eks lyse baguetter er nei-mat altså, det får blodsukkeret rett i været. Samme med smågodt, det gir et hopp i blodsukkeret som varer veldig lenge.

Det er vanskeligere å gå ned i vekt når man er insulinresistent, kroppen lagrer fett. Men det er fullt mulig.

De fleste overvektige er insulinresistente, men de lærde strides litt, for de vet ikke om man er overvektig fordi man er insulinresistent eller om man er insulinresistent fordi man er overvektig.

Søk opp Fedon Lindberg, han har spesialisert seg på kosthold for insulinresistente. Det er et grovkarbokosthold med lite raske karbohydrater.

Tusen takk for fint svar :)

Hi

Skrevet

Ja, diabetes type 2. Det viktigste mannførst bør prøve er å gå ned i vekt, trene og passe på hva en spiser. Prøve å begrense sukkerinntaket. Hjelper ikke det, begynner man med antidiabetikapiller som f.eks Metformin. I noen tilfeller må man også ta Insulin.

Insulinresistens er ikke det samme som diabetes type 2,men man kan få diabetes type 2 hvis man går lenge med insulinresistens uten å ta hensyn til det i kostholdet sitt.

Insulin er et hormon som regulerer opptaket av sukker i cellene i kroppen. Det må være insulin i blodet for at cellene skal kunne ta opp sukker fra blodet. Derfor produserer kroppen insulin når vi spiser noe søtt. Diabetes type 1 er den alvorligste formen for diabetes. Ved diabetes type 1 produserer ikke kroppen insulin, derfor er pasienten avhengig av å tilføre kroppen insulin, for at sukkeret skal komme seg fra blodet til cellene. Ved diabetes type 2, også kaldt aldersdiabetes, produserer kroppen noe insulin, men ikke nok. Enten fordi kroppen produserer for lite, eller fordi cellene ikke responderer så bra som de skal på insulinet. Diabetes type 2 kan noen ganger holdes i sjakk ved hjelp av riktig kosthold, men mange trenger medisiner. Det finnes medisiner som gjør cellene mer mottagelig for insulin, og jeg tror også det finnes medisiner som skal hjelpe kroppen å produsere større mengde insulin. Noen pasienter med diabetes type 2 trenger også å tilføre kroppen insulin.

Ved insulinresistens ligger ikke problemet i insulinproduksjonen, men i at cellene ikke responderer så godt på insulinet som de skal. Men når man har insulinresistens kompenserer kroppen med å produsere ekstra insulin. Dermed klarer kroppen selv å regulere blodsukkeret, men i forhold til andre funksjoner har man stadig et for høyt nivå insulin i blodet. Insulin er som nevnt over et hormon, og forhøyet insulinnivå påvirker dermed andre deler av kroppen, noe som bl.a. fører til at man lettere legger på seg, det er vanskeligere (men ikke umulig) å slanke seg, og fett lagres ofte rundt midjen. Insulinresistens kontrolleres ved hjelp av mat, eventuelt også ved hjelp av medisiner som gjør cellene mer mottagelige for insulin (metformin). Kosthold for en insulinresistent person bør inneholde minst mulig karbohydrater. Fedon Lindberg, som noen nevner her, er et godt eksempel på kosthold som passer for insulinresistente.

Anonymous poster hash: d2277...fae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...