Gå til innhold

Skal begynne å lage barnemat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 6 mnd. som er begynt sånn smått å få middag(bare prøvd et par ganger med Nestle sine matglass, men jeg vil helst lage selv!)

Har kjøpt blender og Avent sine beger som man kan fryse mat i, men jeg trenger noen gode tips...

Tenkte jeg skulle bare prøve først med å koke potet og gulrot og mikse sammen...

må man forresten blande det med vann i blenderen?(helt fersk på dette)

Tar imot alle tips med stor takknemmelighet:-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri potet i blenderen. Det inneholder for mye stivelse og blir til lim. Potet bare knetter du inn etter resten er most.

Jeg pleier å ta vare på kokevannet, og spe på det dersom det trengs mer væske.

Anonymous poster hash: 085e8...ef4

Skrevet

Potet og gulrot er fint å starte med. Du kan jo gjerne blande i litt smør.

Anonymous poster hash: 557e5...170

Skrevet

åj funker ikke potet altså???:o Det trodde jeg....:-S

Skrevet

Jeg bruker potet i Blenderen å den er ikke blitt ødelagt. Vil anbefale søtpotet til å begynne med den faller ofte i smak. Anbefaler å ta en titt på Facebook siden "hjemmelaget babymat" veldig mange gode mat tips til babyen 😊

Anonymous poster hash: e44c4...880

Skrevet

Potet er kjempefint å starte med pga veldig mild smak, men bør moses med gaffel eller trykkes gjennom en tesil fordi konsistensen ikke blir bra i en blender. Som nevnt over blir det seigt som lim. Det samme skjer om man rører for mye i hjemmelaget potetmos (til voksne).

Ellers er det lurt å introdusere en og en ny smak. De fleste grønnsaker kan vel blandes med potet. Etter hvert kan du introdusere fisk og kjøtt. Husk å ikke salte maten :-)

Konsistensen blir tykk om du ikke har noe væske i. Du kan spe med vann, kokevann (da får du med ekstra vitaminer), morsmelk eller morsmelkerstatning.

Jeg har også baby på 6 mnd. Har gitt smaksprøver på div frukt og grønnsaker siden 4,5 mnd. Gir nå grøt på kvelden i tillegg og skal starte med et måltid til. Tror det må bli et slags middagsmåltid, men på formiddagen. Jeg har laget div grønnsaksmoser som jeg har frosset ned i isterningformer, så kan jeg bare ta opp det jeg vil av "isterninger". Har laget mos av gulrot, søtpotet, kålrot, blomkål (hver for seg). Potet egner seg heller ikke så godt til frysing når det er en hovedingrediens.

Anonymous poster hash: 31a44...f3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...