Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Foreldrene mine bor i et stort hus med kjeller og loft og kjempestor hage. I tillegg har mamma dårlige hofter, så hun klarer ikke å gå i trappene lenger. De er begge i 70-åra og kunne klart seg i mange år til hvis de bodde i en leilighet, men det vil de absolutt ikke. Så nå er det vi som må klippe hekk og gress, stelle bedene og vaske huset. Hvordan få de til å skjønne at ei lettvint leilighet hadde vært til deres eget beste? Anonymous poster hash: ae8c8...cf8
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Sett deg ned med dem og si det som det er. Du har fått deg mann og barn som må følges opp, du har eget hus/leilighet som trenger vedlikehold, så det blir mye hvis du også må vedlikeholde deres hus og hage. Si også at du skjønner det er vanskelig for dem å skulle flytte fra huset og at det er vanskelig for deg at de må gjøre det også (hvis det er der du har vokst opp), men at du ikke har kapasitet til å hjelpe dem så mye som du må om de skal fortsette å ha huset. Foreslå evt at de leier inn nabobarn til gressklipping, snekkere til oppussing osv hvis de vil beholde huset, så kan heller du og din familie bruke mer tid sammen med dem i stedet for å bare få brukt tid på huset deres. Anonymous poster hash: c89e9...9e3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 1. Slutt å hjelp dem! Anonymous poster hash: 12e57...378
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Støtter innlegget over. De kan også få seg hjemmehjelp/leie inn vaskehjelp, så kan dere heller hjelpe til med dag-til-dag-ting, eventuelt i hagen. Dere kan også sette litt grenser ved at dere ikke vasker rom som ikke brukes, og heller tar det som er vanskelig for dem å få til. Samtidig forstår jeg foreldrene dine, det er utrolig sårt å måtte flytte... Så dere får sette litt grenser, be dem hyre inn hjelp til det som går, og ta det derfra. Anonymous poster hash: b6611...e7d
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Har det samme problemet med en bestemor. I flere år nå har jeg snakket og godsnakket flytting til en leilighet, fordi hun selv ikke lenger klarer å holde eget hus og hjem. Verst er det om sommeren når hage og evt. kledning trenger stell. Hennes egne barn kan av forskjellige grunner ikke stille opp særlig mye, og som det eneste barnebarn er det derfor mye som faller på meg. Et ansvar jeg ikke ønsker å ha, og som jeg selv bor i leilighet for å slippe unna. Men hun skjønner ikke, og sier hun skal bli boende til de må bære henne ut på båre. Men nå skal jeg ha barn til sommeren, så det å stille opp og stelle hjem og hage for henne vil automatisk bli nedprioritert, og rett og slett ikke fysisk mulig denne sommeren. Håper hun ser det bedre selv da. Anonymous poster hash: 087ea...1b6
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 Skal de bo i enebolig må de leie inn hjelp, de må betale for å få denne hjelpen. Vi har en slik eldre dame i gata her, hun betaler bl.a sønnen min som er 14 år for å ta gressklippen. Hun betaler en annen nabo som er ungkar og spellemann, men med en stor snøfreser, for å måke gårsdplassen hennes. Hun betale to ungdommer for å male huset for et par år siden. Hun har to sønner, men den ene jobber på båt og er borte halve året og den andre bor på andre kanten av landet, så hun er pent nødt til å betale for vedlikehold eller flytte. Du må rett og slett sette grenser for deg selv, si klart ifra at du rett og slett ikke har kapasitet til å ta deg av både din egen bolig, din egen familie, jobben din og i tillegg deres hus. De er nødt til å leie inn hjelp utenfra eller flytte til noe mer lettstelt. Anonymous poster hash: 451a8...815
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå