Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #1 Skrevet 24. april 2015 Nå er det ett år til konfirmasjon. Men jeg har ekstremt dårlig råd. Sliter nok med å klare å beholde leiligheten vår. Så er forholdet til far og hans nye kone elendig, de har gjort alt i sin makt for å ødelegge for meg, og min økonomi. Fars familie har jeg heller ikke noe forhold til, de tror på alle løgnene om meg. Jeg har bare 4 familiemedlemmer, han har ca 20 stk. Barnet har ikke kontakt med den familien, bortsett fra besteforeldrene. Barnefar vil ikke bidra med en krone. Jeg vil jo helst bare ha min familie på selskap hit. Da kan jeg fint både lage mat og kaker selv. Det skal jeg klare å ha råd til. Men selskap til hele hans familie har jeg ikke råd til, da kan jeg ikke lage det selv, og jeg kan heller ikke ha det hjemme. Helst skulle jeg ønske konfirmasjon ikke eksisterte. Så må jo barnet få gave og pentøy. Og her vi bor får barna ekstremt dyre gaver. Noen som har tips og ideer. Spesielt til det med selskapet og far. Anonymous poster hash: ead01...8bb
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #2 Skrevet 24. april 2015 Lag et koselig lite selskap for konfirmanten og inviter kun din familie evt noen gode nære venner. God mat og litt bordpynt fra naturen trenger overhodet ikke koste så mye. Ønsker far m/familie å ha eget selskap for han/henne, så får det være opp til dem. Spør du meg, så føler jeg ikke det er naturlig å ta ansvar for den siden av "familien" når konfliktninået tydeligvis er høyt...<br /><br />Når det gjelder dårlig råd og gave, så er det jo en mulighet å gi en "fremtidig" gave i form av et personlig gavekort. En venninne av meg hadde utrolig dårlig råd da sønnen konfirmerte seg. Hun løste saken med å gi gavekort på førerkort på bil. Dvs da fikk hun litt tid på seg til å spare penger før sønnen begynte å ta kjøretimer. Genialt!<br /><br />Alt ordner seg stort sett alltid. Lykke til! Anonymous poster hash: fe534...2b1
3 i april Skrevet 24. april 2015 #3 Skrevet 24. april 2015 Du kan gå gjennom nav og søke ekstra bidrag til konfirmasjon,da må far betale. Men om far er vanskelig så gi han klar beskjed om at så lenge han ikke er villig til og være med og plannlegge eller dele på utgiftene så kommer du kun til og be din del av familien.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #4 Skrevet 24. april 2015 Da hadde jeg faktisk holdt selskap for min del av familien. Når far er så lite samarbeidsvillig så får han ordne opp selv. Det syns jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for! Støtter forslaget i gavekort på førerkort på bil. Da trenger du ikke betale akkurat nå og kan spare opp en slump til han begynner med øvekjøring. Anonymous poster hash: 10d40...add
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #5 Skrevet 24. april 2015 Nå er d jo slik at far SKAL betale minst 50% av konfirmasjonen! Er dette utelukket, så hadde jeg gitt blanke f.... Kos deg med din lille familie! Dessverre så er d jo ikke alle konfirmanter som får like mye (noen får forøvrig altfor mye!!), så d er jo ikke så mye å gjøre med... Hva med å slå seg sammen med din familie, og kanskje tatt en uke i syden som gave?? Anonymous poster hash: 5113b...ddc
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #6 Skrevet 24. april 2015 Nå er d jo slik at far SKAL betale minst 50% av konfirmasjonen! Er dette utelukket, så hadde jeg gitt blanke f.... Kos deg med din lille familie! Dessverre så er d jo ikke alle konfirmanter som får like mye (noen får forøvrig altfor mye!!), så d er jo ikke så mye å gjøre med... Hva med å slå seg sammen med din familie, og kanskje tatt en uke i syden som gave?? Anonymous poster hash: 5113b...ddc Det er ikke sånn at far skal betale minst 50% av konfirmasjonen. Hvor har du det fra? Jeg blir helt oppgitt over hvordan folk får seg til å kaste ting ut i lløse luften som ikke har rot i virkeligheten. Fakta er: du kan søke om særtilskudd til konfirmasjon gjennom NAV. Dersom dere har normale/lave inntekter begge to og far har full bidragsevne (det vil si at bidraget hans ikke er redusert grunnet dårlig økonomi) kan kostnadene bli fordelt mellom dere etter inntekt. Her godkjenner NAV som hovedregel maks 6 000 kroner til selskap, maks 3 000 kroner til klær samt konfirmasjonsavgift. evt. obligatorisk konfirmasjonsleir. Da kan NAV kreve inn fars andel av selskapet. Dersom han holder sitt eget selskap kan han sende inn samme type krav og summen motregnes. Har sett mange eksempler på folk som har hatt store konfirmasjonsselskap i troen om at far skal betale halve selskapet og at dette har de rett på. De blir sittende igjen med sjegget i postkassen for å si det mildt.... Anonymous poster hash: d8f29...338
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #7 Skrevet 24. april 2015 Dersom barnefar og hans familie ønsker å være med så får du si at de må bidra til selskapet. Ellers blir det kun din familie. De kan ikke forvente at du skal dekke alt og alle. Kusinen min hadde kun vår side av familien. Det var et veldig koselig selskap. De hadde også med noen gode naboer som har vært som reservebesteforeldre for henne. Anonymous poster hash: c06fa...8d3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #8 Skrevet 24. april 2015 Tusen takk for svar. Skulle det bli selskap med alle sammen, og det skulle deles med far. Så hadde ikke jeg hatt råd til det. Vi hadde da blitt nesten 30 personer til sammen, da måtte vi ha det på restaurant eller noe lignende. Middag og drikke til så mange har ikke jeg råd til. Blir det min familie hjemme hos meg, så lager jeg alt selv, det er både enkelt og billig. Og er ikke vanskelig å lage mat til 7 personer. Får bare håpe far selv synes det er greit at vi har selskap hver for oss. Anonymous poster hash: ead01...8bb
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #9 Skrevet 24. april 2015 Tusen takk for svar. Skulle det bli selskap med alle sammen, og det skulle deles med far. Så hadde ikke jeg hatt råd til det. Vi hadde da blitt nesten 30 personer til sammen, da måtte vi ha det på restaurant eller noe lignende. Middag og drikke til så mange har ikke jeg råd til. Blir det min familie hjemme hos meg, så lager jeg alt selv, det er både enkelt og billig. Og er ikke vanskelig å lage mat til 7 personer. Får bare håpe far selv synes det er greit at vi har selskap hver for oss. Anonymous poster hash: ead01...8bb Hva med å foreslå at dere feirer sammen og betaler for hver deres familie? Pluss at han betaler litt ekstra for leige av lokaler osv mot at du tar deg av hoveddelen av det praktiske som å skrive innbydelser, sørge for pynting og at alt av mat er på plass osv. Det hadde sikkert vært kjekt for konfirmanten å feiret med hele familien sin. Anonymous poster hash: 8a964...a5f
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #10 Skrevet 24. april 2015 Tusen takk for svar. Skulle det bli selskap med alle sammen, og det skulle deles med far. Så hadde ikke jeg hatt råd til det. Vi hadde da blitt nesten 30 personer til sammen, da måtte vi ha det på restaurant eller noe lignende. Middag og drikke til så mange har ikke jeg råd til. Blir det min familie hjemme hos meg, så lager jeg alt selv, det er både enkelt og billig. Og er ikke vanskelig å lage mat til 7 personer. Får bare håpe far selv synes det er greit at vi har selskap hver for oss. Anonymous poster hash: ead01...8bb Hva med å foreslå at dere feirer sammen og betaler for hver deres familie? Pluss at han betaler litt ekstra for leige av lokaler osv mot at du tar deg av hoveddelen av det praktiske som å skrive innbydelser, sørge for pynting og at alt av mat er på plass osv. Det hadde sikkert vært kjekt for konfirmanten å feiret med hele familien sin. Anonymous poster hash: 8a964...a5f Hvis det ikke lar seg gjennomføre syns jeg du skal gå for en fin feiring sammen med din side av familien. Anonymous poster hash: 8a964...a5f
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #11 Skrevet 24. april 2015 7 personer i en konfirmasjon? Det høres utrolig stusselig ut. Her bør du snakke med far og prøve å få ungdommen i fokus. Hadde vi blitt kun 7 stykker ville jeg bestilt bord på en fon resturant. Evt ville jeg invitert venner av oss til komf. Anonymous poster hash: d4408...ba8
Gjest Skrevet 24. april 2015 #12 Skrevet 24. april 2015 Hei! Jeg har har hatt konfirmasjon to ganger og den tredje er nå neste helg med faren til gutta her. Samme hvor "uvenner" vi har vært, så har vi lagt dette til side i forbindelse med konfirmasjonene. Men en ting skal han ha, han har alltid delt på utgiftene vedr dette og har aldri kverulert en cm! Men hvis dere ikke klarer å samarbeide om utgifter m.m , så hadde jeg nok helller ha feiret dagen med gutten alene med familien min. Så får far ha en egen feiring. Lykke til forresten!
skjotta Skrevet 24. april 2015 #13 Skrevet 24. april 2015 Tusen takk for svar. Skulle det bli selskap med alle sammen, og det skulle deles med far. Så hadde ikke jeg hatt råd til det. Vi hadde da blitt nesten 30 personer til sammen, da måtte vi ha det på restaurant eller noe lignende. Middag og drikke til så mange har ikke jeg råd til. Blir det min familie hjemme hos meg, så lager jeg alt selv, det er både enkelt og billig. Og er ikke vanskelig å lage mat til 7 personer. Får bare håpe far selv synes det er greit at vi har selskap hver for oss. Anonymous poster hash: ead01...8bb Har noen i familien din hus og plass? Min konfirmasjon ble feiret hos mine besteforeldre. Koldtbord og kaker, hele familien tråkket til. Ellers er ofte samfunnshus, idrettshus, misjonskirke og andre lokaler ofte overraskende billig å leie. Begynn å planlegge nå, legg av noen kroner her og der pluss stønaden du kan få fra nav så kan det bli en riktig fin konfirmasjon.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #14 Skrevet 24. april 2015 TS her. Det går ikke an å få til et samarbeid med far. Han er spilleavhengig, er derfor jeg gikk fra han. Da hadde han spilt bort alt vi eide og hadde, og hadde skaffet oss enorm gjeld. Siden vi var gift endte jeg opp med å måtte ta nesten hele gjelden. For jeg arvet litt penger, fikk kjøpt en liten leilighet til meg og barna. Dermed kom alle kreditorer på meg, enten måtte jeg betale eller leiligheten gikk på tvangssalg. Far slapp unna, da han ikke eide noe. Og han mener fortsatt den dag i dag, at han skal ikke betale en krone for noe. Vi har ikke noe annet sted vi kan være. Og godt mulig jeg ikke kan kreve penger av far gjennom nav, han bytter jobb jevnlig, for å slippe å betale bidrag. Selv om vi er få, kan vi jo få det veldig koselig. Barnet mitt har veldig lyst på en London tur, og det skal jeg prøve å gi i gave, men det blir jo lettere å få til. Hvis vi har en billigst mulig konfirmasjon. Vurderer også og invitere besteforeldrene på fars side, da de er de barnet har kontakt med på den siden. Kan og legge til at min familie får jeg ikke noe hjelp av, og far sin familie får jeg i hvert fall ikke hjelp av. Anonymous poster hash: ead01...8bb
Anonym bruker Skrevet 24. april 2015 #15 Skrevet 24. april 2015 Tusen takk for svar. Skulle det bli selskap med alle sammen, og det skulle deles med far. Så hadde ikke jeg hatt råd til det. Vi hadde da blitt nesten 30 personer til sammen, da måtte vi ha det på restaurant eller noe lignende. Middag og drikke til så mange har ikke jeg råd til. Blir det min familie hjemme hos meg, så lager jeg alt selv, det er både enkelt og billig. Og er ikke vanskelig å lage mat til 7 personer. Får bare håpe far selv synes det er greit at vi har selskap hver for oss. Anonymous poster hash: ead01...8bb Bare vær forberedt på at hvis du gjør det på den måten i stedet for å ha felles selskap, så kan far arrangere eget selskap og kreve at du skal være med å betale... Anonymous poster hash: 7d40f...576
Kathrine. Skrevet 24. april 2015 #16 Skrevet 24. april 2015 Eg hadde invitert far og farmor og farfar i tillegg om eg hadde fått trykt dei inn i leiligheten min. Blir bra dette. Gratulerer med konfirmanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå