Gå til innhold

Nekte pass - miste foreldreretten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er skilt, og ungens far er litt grinete på meg. Trenger hans underskrift når ungene skal ha pass, men da jeg trengte sist så sa han nei, slik at det blir litt ekstra arbeid for politiet. Kan det å nekte pass være grunnlag for å få han fradømt foreldretten? Det går jo ut over ungen, ikke meg, men det forstår han ikke. Han har ellers ikke så mye med ungene å gjøre, veldig lite samvær til tross for samværsavtale. Lever sitt eget liv og ser han muligheten til å være vanskelig mot meg så tar han den...

Anonymous poster hash: d4485...ebc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jeg ikke tenke meg til...

Anonymous poster hash: 1a139...f60

Skrevet

Nei...det går nok ikke.

Slitsomt for ungen å ha foreldre som ikke klarer å samarbeide, ta dere sammen,

Anonymous poster hash: cda6a...b66
Skrevet

Har ikke ungen pass fra før?

Du kan få pass uansett, men du må være ute i god tid.

Du fyller ut papirer på politistasjonen som vanlig.

Politiet sender brev til far med 2-3 ukers svarfrist. Om han ikke svarer ansees det som samtykke.

nekter han er det hans oppgave å bevise at det er fare for bortføring el.

Du får pass, det rar bare lengre tid.

Anonymous poster hash: d6c02...37b

Skrevet

Du trenger da ikke samtykke om barnet har pass fra før??

Anonymous poster hash: d6c02...37b

Skrevet

Nei det er det nok ikke. Du må bare være ute i god tid når du skal søke pass, så blir det mer jobb for politiet. Faren til sønnen min gjorde det samme, med flere ting. Men har aldri ønsket samvær eller samarbeid. Bare for å være vanskelig!

Men han skrev tilslutt fra seg foreldreansvaret selv.

Ellers tror jeg det må være vold/dop fra fars side som går utover barnet før noen kan ta fra han foreldreansvaret.

Du man ta han til retten pga. han ikke overholder samvær, men det er ikke sikkert du vinner.

Anonymous poster hash: 5fb6e...f2a

Skrevet

Man må ha samtykke fra far, skal man fornye pass. Spiller ingen rolle om de har pass fra før.

Her har far nektet pass 2 ganger. Han mister ikke foreldreretten av den grunn, så enkelt er det ikke. Og man får jo pass til barna, man må bare søke litt lenger før man trenger det. Her tok det ca 1 mnd, før vi fikk pass.

Anonymous poster hash: a1ab0...aa5
Skrevet

Nei...det går nok ikke.

Slitsomt for ungen å ha foreldre som ikke klarer å samarbeide, ta dere sammen,

Anonymous poster hash: cda6a...b66

Ta dere sammen? Jeg fikk hovedomsorgen for barna og han bruker alle muligheter han har til å hevne seg på meg, det er vel lite jeg kan gjøre i denne sammenhengen. Jeg kan ikke noe for at han oppfører seg barnslig.

Skrevet

Står noe om pass her:
http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/arkiv/2011/Frata-en-forelder-foreldreansvaret/

"Typisk eksempel vil være der den ene forelder nekter å samarbeide til det beste for barnet. I forhold til foreldreansvaret vil dette kunne dreie seg om å motsette seg samtykke til adekvat behandling eller å nekte å medvirke til utstede av pass der dette naturlig bør aksepteres."

Men jeg antar at det kreves at det skjer mer enn en gang, og at det selvsagt ikke er noe automatikk i dette, man må vel bruke advokat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...