Gå til innhold

Irritert på barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 3 år som går i en forholdsvis stor barnehage, 2 småbarnsavd og 3 storbarnsavd.

Bhg bruker hvert år og rullere på personalet, for at de små skal ha med seg kjente fjes over på storbarn.

Sønnen min har store problemer med språket pga dårlig hørsel blant annet.

Han har også alvorlig astma, med flere sykehusinnleggelser i året, og trenger også medisiner i bhg.

Han har siste bhg år hatt spes ped 2 timer pr uke, noe som har hjulpet enormt.

Før han fikk spes ped hjelp var han sint og aggresiv, og ville ikke prøve å snakke.

¨Nå snakker han noe, men har veldig få hele ord, bruker stort sett bare endingene på ordene.

Nå til høsten skal gutten over på storbarnavd.

De som jobber på avd  er flinke folk, men ingen av de kjenner gutten min, og hans utfordringer mtp språk og medisinering ( får han astmaanfall, kan ti min for sen medisinering resultere i sykehusinnleggelse)

Det største problemet er at en av de ansatte snakker veldig dårlig norsk ( som eneste i hele bhg), og en av de andre snakker en dialekt som er veldig ulik vår, og er vanskelig å forstå. De er fire ansatte på avd.

Jeg synes det er viktig at han ansatte som kjenner han, og er gode rollemodeller språklig.

jeg har derfor sagt til styrer at jeg ønsker at gutten min skal få ha med en ansatt som kjenner han, og at resten av personalet skal snakke godt norsk.

Dette er spes ped enig med meg i, men styrer i bhg sier at kabalen er lagt, og at det ikke går ann å endre på.

Kjenner jeg blir fortvilet på guttens vegne, da han blir veldig fortvilet om noen ikke forstår han.

Anonymous poster hash: e42dd...ca5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at du er fortvilet på ditt barn sitt vegne, men du burde og forstå at barnehagen ikke kan legge opp kabalen etter din sønn. Hadde han hatt egen assistent så hadde situasjonen vært helt annerledes, men så lenge han ikke har det så må barnehagen ta hensyn til alle barna. Det er jo klart at spespeder enig med deg, da hun ikke kjenner behovene til hele barnehagen, kun behovene til den sønn. Du har urealistiske forventninger til barnehagen.

Anonymous poster hash: fc65e...73b
Skrevet

Jeg forstår at du er fortvilet på ditt barn sitt vegne, men du burde og forstå at barnehagen ikke kan legge opp kabalen etter din sønn. Hadde han hatt egen assistent så hadde situasjonen vært helt annerledes, men så lenge han ikke har det så må barnehagen ta hensyn til alle barna. Det er jo klart at spespeder enig med deg, da hun ikke kjenner behovene til hele barnehagen, kun behovene til den sønn. Du har urealistiske forventninger til barnehagen.

spespeder er altså spesped.

Skrevet

Spes ped er godt kjent i i bhg. hun er eneste spes ped i bhg, og jobber med barn i alle avd

Jeg er fullt klar over at styrer har mange hensyn å ta.

Men når det er to ansatte på hele bhg som ikke er "lokale", så synes jeg det er dårlig gjort å plassere de to på avd til sønnen min.

Disse to har ikke jobbet på der tidligere, og er ny på avd.

Sønnen min har dårlig selvtillit, og snakker ikke med folk han ikke kjenner. Han blir helt stum, og bruker bare kroppsspråk.

Så er redd han skal bli satt tilbake i utvikling.

HI

Skrevet

Når det gjelder barn som har større utfordringer bør barnehagen strekke seg langt. Det er både for å trygge og å ivareta barnet på best mulig måte, men også for å forebygge eventuelle eskaleringer - som igjen vil bety utfordringer for barnehagen.

Er man smidig og i forkant kan man unngå mange problemer. Barnet, hele barnegruppa og de ansatte kan nyte godt av å legge godt til rette for de barna som har utfordringer.

Anonymous poster hash: 8870b...e70

Skrevet

Du tuller? ?

Dialekt må barnet ditt venne seg til først som sist. Du mener seriøst at en med dialekt ikke kan jobbe på ditt barns avdeling??

Vet ikke om jeg skal le eller gråte

Anonymous poster hash: 5a0a0...c44

Skrevet

Det der med at du ikke vil barnet skal gå på avdeling der det jobber folk som ikke snakker som dere er tull!! Og den nye avdelingen får jo selvfølgelig informasjon om din sønns behov!

Anonymous poster hash: 7d31d...d31

Skrevet

Du tuller? ?

Dialekt må barnet ditt venne seg til først som sist. Du mener seriøst at en med dialekt ikke kan jobbe på ditt barns avdeling??

Vet ikke om jeg skal le eller gråte

Anonymous poster hash: 5a0a0...c44

Ser at den kom ut litt feil.

vi snakker  dialekt selv, så det er ikke det som er problemet. Den ansatte jeg siktet til har en dialekt som er VELDIG  vanskelig å forstå, selv for voksne som hører godt. Hun må ofte slå over til bokmål til foreldre, og  de andre ansatte for at de skal forstå henne.

HI

Skrevet

Du tuller? ?

Vet ikke om jeg skal le eller gråte Anonymous poster hash: 5a0a0...c44

Forstår det slik at det er ikke viljen det står på, men kapasitet. Pga. dårlig hørsel har ikke barnet kapasitet til å venne seg til eller forstå. Da bør barnehagen legge til rette. For hva skjer om de ikke gjør det? Barnet kan gå tilbake til å bli sint og aggresiv igjen. Det er neppe ønskelig for noen, heller ikke de andre barna på avdelingen.

Det beste for alle vil være å tilrettelegge og fortsette å jobbe med gutten, med språk, med følelser og med sosislisering.

Skrevet

Hva om et annet barn med spesielle behov er avhengig av den voksne med dialekten for å ha en god hverdag? Hva om det er barn på avdelingen som har samme morsmål som hun utenlandske? Skal ditt barns behov trumfe andres? Det er mange hensyn som må tas når de legger kabalen for nytt barnehageår, og du har ikke oversikt over disse. Tror du må stole på at barnehagen vet hva de gjør og at de har satt sammen personalet slik at det gavner barnegruppa som helhet.

Skrevet

Du tuller? ?

Forstår det slik at det er ikke viljen det står på, men kapasitet. Pga. dårlig hørsel har ikke barnet kapasitet til å venne seg til eller forstå. Da bør barnehagen legge til rette. For hva skjer om de ikke gjør det? Barnet kan gå tilbake til å bli sint og aggresiv igjen. Det er neppe ønskelig for noen, heller ikke de andre barna på avdelingen.

Det beste for alle vil være å tilrettelegge og fortsette å jobbe med gutten, med språk, med følelser og med sosislisering.

Men tingen er jo at barnehagen skal ta hensyn til 5 avdelinger, ikke bare hi sitt barn. Så lenge han ikke har ekstraressurs med seg, så stiller han på lik linje med alle de andre barna. Hvis han har så store problemer med barnehagehverdagen,så burde jo barnehagen søke om ekstraressurs på han. Det er mange hensyn og ta når barnehagen legger kabalen

Skrevet

Hva om et annet barn med spesielle behov er avhengig av den voksne med dialekten for å ha en god hverdag? Hva om det er barn på avdelingen som har samme morsmål som hun utenlandske? Skal ditt barns behov trumfe andres? Det er mange hensyn som må tas når de legger kabalen for nytt barnehageår, og du har ikke oversikt over disse. Tror du må stole på at barnehagen vet hva de gjør og at de har satt sammen personalet slik at det gavner barnegruppa som helhet.

Da bør barnehagen og PPT se på alle barna sin sakkyndighet og se på kabalen på nytt igjen. Når HI føler at guttens behov blir avvist så bør hun ikke stole blindt på barnehagen sin avgjørelse. Dette gjelder hverdagen til barnet hennes.

Skrevet

Du tuller? ?Dialekt må barnet ditt venne seg til først som sist. Du mener seriøst at en med dialekt ikke kan jobbe på ditt barns avdeling??Vet ikke om jeg skal le eller gråte Anonymous poster hash: 5a0a0...c44

Forstår det slik at det er ikke viljen det står på, men kapasitet. Pga. dårlig hørsel har ikke barnet kapasitet til å venne seg til eller forstå. Da bør barnehagen legge til rette. For hva skjer om de ikke gjør det? Barnet kan gå tilbake til å bli sint og aggresiv igjen. Det er neppe ønskelig for noen, heller ikke de andre barna på avdelingen.Det beste for alle vil være å tilrettelegge og fortsette å jobbe med gutten, med språk, med følelser og med sosislisering.Anonymous poster hash: 8870b...e70

Men tingen er jo at barnehagen skal ta hensyn til 5 avdelinger, ikke bare hi sitt barn. Så lenge han ikke har ekstraressurs med seg, så stiller han på lik linje med alle de andre barna. Hvis han har så store problemer med barnehagehverdagen,så burde jo barnehagen søke om ekstraressurs på han. Det er mange hensyn og ta når barnehagen legger kabalen Anonymous poster hash: fc65e...73b

Når han er innvilget spes.ped så regner jeg med at han har sakkyndighet fra PPT og da skal det legges til rette utfra sakkyndigheten.

Å legge til rette for barn med utfordringer, særlig barn som kan utagere, er å legge til rette også for veldig mange andre barn. Skjønner at det er mange hensyn å ta, men foreldrene til disse barna kan likevel ikke gi seg.

Skrevet

Du tuller? ?

utlendingen er engelsk, alle barna på avd er etnisk norske, og hun med dialekten  har jobbet på en annen storbarnavd, så hun har ikke jobbet med noen av barna på avd tidligere.

Jeg har også en 5åring i samme bhg, og hadde engelskmannen jobbet i hans avd, hadde jeg sett på han som en stor ressurs. Han er veldig flink med barna, og lærer de litt engelsk

Men med 3 åringen som sliter med hørsel, språkforståelse og uttale, og henger 12-15 mnd etter språklig så synes jeg han bør taes hensyn til.

Han blir aggressiv og utagerende når han ikke blir forstått, noe som gjør at andre barn ikke vil leke med han. 

HI

Skrevet

kan også nevne at alle "ferier " med redusert bemaning, som dagene før jul og påske og sommerferien alltid ender med sykehus innleggelse pga at astmaanfallene ikke oppdages og medisineres tidlig nok. I fjor påske var det så ille at han ble lagt i respirator.

Han har to faste som styrer med medisineringen, og jeg har bedt om  få beskjed om de er borte samtidig, for da holder jeg han hjemme. i påsken i år fikk jeg ikke beskjed om at de hadde fri, så da ble påskeferien lagt til sykehuset.

HI

Skrevet

kan også nevne at alle "ferier " med redusert bemaning, som dagene før jul og påske og sommerferien alltid ender med sykehus innleggelse pga at astmaanfallene ikke oppdages og medisineres tidlig nok. I fjor påske var det så ille at han ble lagt i respirator.

Han har to faste som styrer med medisineringen, og jeg har bedt om  få beskjed om de er borte samtidig, for da holder jeg han hjemme. i påsken i år fikk jeg ikke beskjed om at de hadde fri, så da ble påskeferien lagt til sykehuset.

HI

Hvorfor har ikke barnehagen søkt om ekstra ressurs for barnet deres?

Skrevet

HI

han har vedtak på spes ped to timer pr uke, og styrking på avd. har også fysioterapaut to ganger i uka

Skrevet

HI

han har vedtak på spes ped to timer pr uke, og styrking på avd. har også fysioterapaut to ganger i uka

Så styrking på avdeling vil si ekstrabemanning som går på hele barnegruppen, ikke bare på han?

Skrevet

Så styrking på avdeling vil si ekstrabemanning som går på hele barnegruppen, ikke bare på han?

ja, men ofte koker det bort i kål pga sykdom.

Skrevet

ja, men ofte koker det bort i kål pga sykdom.

Anonymous poster hash: e42dd...ca5 Men

Men den ekstraressursen hadde vel ikke vært der hvis ikke din sønn hadde vært på gruppen? Og da skal vel den ekstraressursen følge barnegruppen over til storbarnsavdeling?

Skrevet

joda, ressursen skal følge med.

måten de har løst det på er å ha 24 barn i steden for 25.

HI

Skrevet

joda, ressursen skal følge med.

måten de har løst det på er å ha 24 barn i steden for 25.

HI

Da regner jeg med at ressursen er en han kjenner og en av de som kan medisinene hans?

Uansett så kommer jo de ansatte på storbarn til å bli kjent med han og de kommer jo til å lære seg medisinene han trenger. Regner med at småbarnsavdelingen gir god informasjon over til storbarnsavdelingen, og at de får vite alt de trenger om din sønn og han sine behov.

Du kan og be om et møte med styrer, pedleder på småbarn og pedleder på storbarn som skal ha han. Da kan du lufte dine bekymringer og dere kan legge opp et opplegg som sørger for at de får all infoen de trenger og at de blir litt kjent med ditt barn på forhånd.

Jeg forstår veldig godt at du er bekymret, men tror nok ikke du kan gjøre så mye med hvordan barnehagen fordeler sine ansatte.

Jeg jobber selv i barnehage på småbarnsavdeling hvor vi har gode rutiner for å gi informasjon videre til storbarnsavdeling. Har og hatt barn i barnegruppen med alvorlig astma, allergier eller andre sykdommer, og da har jeg eller foreldre lært de ansatte på storbarn hvordan medisinene gis. I noen tilfeller har vi hatt overgangsmøte med pedleder på småbarn, evt ekstraressurs, foreldre, styrer og alle ansatte på storbarn for å sikre at alle får lik informasjon og vet hvordan de skal handle i forhold til barnet.

Så hvis dette er en seriøs barnehage så vil de gjøre det beste de kan for ditt barn.

Skrevet

Ressursen er ikke en ekstra person.  De har 4 ansatte på 24 barn i steden for 25 som opprinnelig skal være på avd.

De ansatte kommer nok til å bli kjent med han etterhvert, men hvor mange innleggelser må vi tåle før det skjer?

Han bruker ofte å få stille anfall som er vanskelige å oppdage. Når det da er flere barn pr ansatt, og de ansatte ikke kjenner han, er jeg redd det skal gå på helsa løs. Han har hatt flere livstruende anfall, der alle har startet i bhg når det har vært redusert bemanning.

HI

Skrevet

Ressursen er ikke en ekstra person.  De har 4 ansatte på 24 barn i steden for 25 som opprinnelig skal være på avd.

De ansatte kommer nok til å bli kjent med han etterhvert, men hvor mange innleggelser må vi tåle før det skjer?

Han bruker ofte å få stille anfall som er vanskelige å oppdage. Når det da er flere barn pr ansatt, og de ansatte ikke kjenner han, er jeg redd det skal gå på helsa løs. Han har hatt flere livstruende anfall, der alle har startet i bhg når det har vært redusert bemanning.

HI

Det er derfor jeg sier at de må få opplæring og ordentlig informasjon. Og hvis det er sånn at det ikke er trygt for han når det er flere ansatte pr barn, så må han ha egen assistent. Barnehagen kan selv fordele ressursene der de synes det er mest behov, og det høres jo ut som om han har store behov, både medisinsk og med det sosiale. Og siden han har innvilget spes ped pga språkutfordringer, så synes jeg det er rart at han ikke har innvilget noe som helst egen ekstraressurs

Skrevet

Det er trist med de som bare ser seg selv og sine behov i denne verden 😱😱

Anonymous poster hash: ea8d4...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...