Gå til innhold

Leggerutiner med 2 små??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes legginga er et styr i hverdagen med barn på 4 og 1 fordi

begge vil legges av meg, mamma. Forståelig siden jeg ser dem mindre enn far på dagen.

Iblant er ikke far hjemme på kvelden heller. 

Å legge dem samtidig fungerer dårlig fordi de tøyser mange ganger så mye når de er sammen. Minste har i tillegg litt søvnproblemer, det tar lang tid for hen å sovne og bør derfor legges sist så det ikke blir så sent for eldste.

Med minste våken blir det derimot umulig å få til noe kveldskos som bok eller sang med eldste, fordi minste spinner rundt på rommet, kaster ting ut på golvet, rapper boka vi prøver å lese og springer ut døra, triumferende og det hele ender med to unger i full brytekamp på stua lenge etter vanlig leggetid har passert. 

Så jeg lurer rett og slett på hvordan dere med flere barn gjør det med legging, spesielt når dere er alene med barna? 

Anonymous poster hash: a78c6...feb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen gode råd, vi hadde også en sånn periode. Så snart du har mer kontroll på legginga med ettåringen, kan du legge den minste først mens eldstemann venter.

Anonymous poster hash: 23a69...1e5

Skrevet

Jeg har barn på 1 og 4 og har mann som jobber skift + reiser noe i jobben, så her er jeg ofte alene med begge. Vi spiser felles kvelds rundt halv sju, har begge på badet, eldste fikser det meste, men må jo ha hjelp til tran og tannpuss. Legger eldste først mens minste går litt rundt, sitter på fanget mitt eller ligger i senga ned eldste. Synger 2 sanger, prater litt, sier god natt og sier jeg skal komme innom når minsten sover. Går inn på vårt rom, ammer minsten og må sitte på rommet til han sover enn så lenge.

Dette pleier å gå veldig fint, men har hendt eldste har ropt på meg mens jeg er hos minste, og da tar det jo litt lenger tid...

Leser bok og sånn heller nede i stua litt tidligere på kvelden, så det problemet har vi ikke :) Er begge hjemme legger vi hver vår unge, er jeg borte gjør mannen omtrent som meg (- amminga ) ;-)

Anonymous poster hash: dbb7b...a69

Skrevet

Mine er 1 og 3 år, og jeg gjør det enkelt.

Lager mat til eldste først, slik at hun spiser mens jeg gir yngste grøt.

Tar med begge to på badet, der vi steller, pysjer og pusser.

Mens eldste pusser litt selv etter den ordentlige tannpussen så følger jeg minste inn i sengen, slukker lyset og sier god natt.

Går tilbake på badet, følger treåringen i seng, sier god natt og slukker lyset. Innimellom leser vi en bok sammen først.

Hvis yngste ikke legger seg fint, så går jeg litt inn og ut fra rommet og trøster og legger han ned så snart jeg har fulgt eldste inn i seng. Om minste tuller en kveld, så blir det naturligvis ikke lesing den kvelden.

Anonymous poster hash: fe2e4...4de
Skrevet

Er alene med 3 barn, 8, 3 og 1,5. Hvordan rutinene fungerer varierer fra uke til uke nesten. Akkurat nå går det veldig fint, gir kvelds og steller minstemann først, rett opp i seng og han sovner uten tull, så er det kvelds, kos, litt lek og stell på mellomste (han har lagt seg uten noe problem siden han var 2, opp i seng og så natta) mellom 8 og 9 har jeg og største jenta vår tid. Men i perioder har minste vært vanskelig å få til å sovne pga av tenner, mammabehov og mageknip, noen ganger har leggingen tatt opp mot en time (jeg praktiserer IKKE skrikekur) da har løsningene variert etter hva jeg har fått til, ipad, bestikke storesøster for å få henne til å leke og ta seg av 3 åringen, tv, kjeks, what so ever, mellomste vet at han må vente i 1 etg til jeg kommer ned, sånn et det bare. Det ordner seg etterhvert. :)

Skrevet

Har barn på 1, 3 og 5 og pleier å legge alle alene.

Tar med de to minste på badet og steller dem samtidig. Når jeg tar de to minste med opp får eldste beskjed om å gå på badet og stelle seg selv.

Mellomste får beskjed om å sitte i senga og lese bok eller noe liknende mens jeg legger minste. Så legger jeg mellomste.

Så går jeg ned og gjør ferdig eldste og legger han.

Anonymous poster hash: cd369...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...