Gå til innhold

Når skal man bli bekymret for tynne barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 11 år (11,5 år når jeg fyller i for kmi). Han har alltid vært liten og tynn, og det r flere av oss i familien. Men nå er han 143 cm høy og veier 28,3 kg. Ifølge nhi sine sider om utregning av kmi så blir resultatet 13,8. Under 15,2 er undervekt og han står akkurat på desimalen til alvorlig undervekt. Dvs 13,7 er alvorlig undervekt, og han er 200 gram unna! 

Han er en normalt aktiv gutt vil jeg si, men han blir fort sliten. Han er stadig "syk" i en dag eller to, og det virker som det er dager da han rett og slett må hvile og hente seg inn igjen. Han har høytfungerende autisme, så jeg har tenkt at det er årsaken, at han blir overstimulert og sliten av inntrykk, men nå er jeg ærlig talt usikker. Jeg føler meg litt bekymret rett og slett.. Noen med erfaringer? 

Han spiser forøvrig bra syns jeg. Han er ikke storspist, men han spiser variert og spiser stadig nye matvarer.

Anonymous poster hash: 36b1f...574
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 7 åring er også alvorlig undervektig ifølge BMI-kalkulatoren for barn. Men han spiser som en hest, er superaktiv og aldri syk. 

Storebroren var nøyaktig like lang og tung som 7 åring- og han er også frisk og rask. 

Jeg tenker at barn er ulike, og så lenge de er friske og spiser greit så er det ikke noe å bekymre seg på. 

Anonymous poster hash: 1c622...347
Skrevet

Han spiser åpenbart mindre enn han trenger om han er så tynn. Ville prøvd å gi mat som kan gi han litt ekstra på kroppen.

Anonymous poster hash: 79a1e...1fb
Skrevet

Mange barn som har en enorm forbrenning i den alderen der, i tillegg til at de vokser og gjerne også er fysisk aktive. Hvis han spiser normalt, hadde jeg ikke bekymret meg større. Prøv å lur inn kalorier der den kan gjøres. Smør, fløte, oljer. 

Anonymous poster hash: d1092...72a
Skrevet

Min gutt er yngre, han er også undervektig. Det er jo noe å være obs på, noe har nok endret seg hos dere siden du er mer urolig, kanskje en sjekk hos lege for å se om han har det han trenger av vitaminer og mineraler, og høre hva legen tenker?

For vår gutt sitt vedkommende så sjekker vi sånt av og til, og vi passer på at han spiser variert og at han er aktiv. Og følge med på at han faktisk vokser, blir buksene kortere, blir skoene små etc.

Nå på våren er det ikke unormalt å være temmelig lav både på jern og vitamin D.

Skrevet

Han spiser åpenbart mindre enn han trenger om han er så tynn. Ville prøvd å gi mat som kan gi han litt ekstra på kroppen.

Anonymous poster hash: 79a1e...1fb

Han spiser nugatti på skolematen hver dag, på grovt brød. Hjemme spiser han brød med ost, frokostblanding med melk eller kefir (vi har oftest helmelk, men han drikker aldri melk), gresk yoghurt med eple og honning etc. Han spiser alltid middag, men kanskje litt små porsjoner. Vi bruker som regel kremfløte, ikke matfløte. Jeg klarer ikke helt se hvor jeg kan få lurt inn noe mer. Ekte smør på brødskiva spiser vi andre, men han vil ha margarinsorter der, som feks soft flora.

Skrevet

Min gutt er yngre, han er også undervektig. Det er jo noe å være obs på, noe har nok endret seg hos dere siden du er mer urolig, kanskje en sjekk hos lege for å se om han har det han trenger av vitaminer og mineraler, og høre hva legen tenker?

For vår gutt sitt vedkommende så sjekker vi sånt av og til, og vi passer på at han spiser variert og at han er aktiv. Og følge med på at han faktisk vokser, blir buksene kortere, blir skoene små etc.

Nå på våren er det ikke unormalt å være temmelig lav både på jern og vitamin D.

Vi har lenge vært uten vekt, og idag fikk jeg veid ham igjen. Han veide akkurat det samme som for et halvt år siden. Det startet bekymringen min. Han har derimot strukket seg litt i lengden etter å ha kunnet bruke de samme klærne i år etter år føles det som. 

Skrevet (endret)

Ja klær til sånne blir jo utslitte, og kastes. De blir ikke vokst fra og gitt bort til arv. Stakkarsen synes han er den eneste som "aldri" får noe nytt.

Ikke helt sant, men om en sammenligner.

Vi forer ikke med mettet fett og tomme kalorier, nugatti etc. Tenker det er viktigere at det er næringsrikt det han spiser. Heldigvis er han glad i frukt og grønt. Også nøtter liker han.

Begrenser ikke han på saft, og kjeks som man ellers gjerne gjør.

Sier ikke vi gjør det rette, men det er sånn vi gjør ting. Fastlegen sier det er greit, så da antar jeg det er bra.

Endret av lover
Skrevet

Jeg har ei jente på 4 år som går under kategorien alvorlig undervekt.

Det jeg gjør er å alltid sørge for at hun får mat hun liker. Hun er flink og spiser ganske variert, men om hun har spist veldig lite i bhg lager jeg noe til middag jeg vet hun liker godt.

Hun får meierismør på brødskiva, får H-melk osv. Velger aldri magre matvarer til henne sånn sett.

Hun har i perioder etter sykdom fått næringsdrikker, men de har hun blitt lei, så de har vi kuttet ut for en periode. Også blander jeg ut pulver i drikker hennes som gir litt ekstra næring.

Har nettopp vært på 4-årskontroll mrd henne og så lenge hun får mat hun liker, spiser variert, ikke får magre matvarer og i perioder blir tilbudt næringsdrikker, så får vi liksom ikke gjort så mye mer.

Min jente er ikke slapp eller sliten da. Hun er aktiv som alle andre og ikke mer syk enn normalt. Og hun vokser som ugress. Er lang for alderen.

Skrevet

Gir du næringsdrikker i samråd med lege eller hs, eller er det noe dere selv velger å tilby? Hva slags pulver bruker du for å få næring i drikken? Sønnen min drikker stort sett bare vann, det er som regel det han vil ha.

Ellers er det litt problematisk hvordan vi skal gjøre det rundt måltider. Samboeren er ganske streng med sine barn ved middag, og de må feks spise opp alt på tallerken før de får hente mer av èn ting. Hvis de feks liker fisken best, så må de spise opp potet og grønnsaker før de får hente mer fisk, uansett om det er mer fisk igjen som ikke kommer til å bli spist. Bør min sønn da kanskje få ha det slappere, og kunne forsyne seg flere ganger av det han liker og legge vekk det han ikke liker? Jeg syns jo det, nå som jeg ble klar over hvor lettvekter han faktisk er... 

Vi forer ikke med mettet fett og tomme kalorier, nugatti etc. Tenker det er viktigere at det er næringsrikt det han spiser. Heldigvis er han glad i frukt og grønt. Også nøtter liker han.

Begrenser ikke han på saft, og kjeks som man ellers gjerne gjør.

Sier ikke vi gjør det rette, men det er sånn vi gjør ting. Fastlegen sier det er greit, så da antar jeg det er bra.

Nugattien er pga autismen. Han har hatt spisevegring tidligere, men det er mange år siden. Det enste som henger ordentlig igjen enda er pålegg. Det er bare ca seks mnd siden han begynte å spise ost på brød, nå spiser han egg også. Men ikke noe annet pålegg. Og på skolen er det uaktuelt for ham å spise noe annet enn sjokoladepålegg. 

Hjemme spiser han mye annet enn brød, og da sunne ting tror jeg. Som müsli med kefir, gresk yoghurt etc. Han er veldig glad i frukt og grønt, men nøtter tåler han ikke. 

Kanskje jeg bør ta en tlf til hs imorgen... 

Skrevet

Man skal bli bekymret når de er slappe, trøtte, og har tegn på undervekt. (andre tegn enn bare vekttallene..)

Jeg har en tynn gutt, han er på grensen til undervektig, men han er frisk og rask. Lite syk, veldig aktiv. Normal allmenntilstand. Alle tester og prøver er fine. Han er jeg ikke bekymret for, men hadde dette endret seg, så hadde jeg blitt bekymret..

Anonymous poster hash: 59dfd...690
Skrevet

Min jente på 7 år har en KMI på 12,7 og ser skrapa ut. Men hun er i bra form, spiser egentlig bra og hun vokser i høyden. I følge legen var det typisk tegn på underernæring at barna sluttet å vokse i høyden. Så jeg er ikke så bekymret. Men hun har ikke spiserestriksjoner på noe, heller ikke godsaker fordi hun begrenser det så fint selv..dvs hun blir kvalm om hun tar mer enn to biter sjokolade..

Anonymous poster hash: 15812...615
Skrevet

Man skal bli bekymret når de er slappe, trøtte, og har tegn på undervekt. (andre tegn enn bare vekttallene..)

Jeg har en tynn gutt, han er på grensen til undervektig, men han er frisk og rask. Lite syk, veldig aktiv. Normal allmenntilstand. Alle tester og prøver er fine. Han er jeg ikke bekymret for, men hadde dette endret seg, så hadde jeg blitt bekymret..

Anonymous poster hash: 59dfd...690

Jeg forstår hva du mener med at man skal være bekymret når de blir slappe etc, men han er snart alvorlig undervektig. Hadde han, som ditt barn, vippet mellom normalvektig og undervektig, så hadde det ikke falt meg inn å være bekymret.

Skrevet

Min datter på 10 år blir også betegnet som undervektig. Fikk faktisk tlf av helsesøster om dette. Men, hun har alltid vært slik. Hun er liten og spedbygd. Arv fra fars side av familien. Veldig aktiv og har nok en høy forbrenning. Masse energi! Aldri vært noen storspiser, men spiser ganske normalt. Jeg er ikke bekymret.

Anonymous poster hash: 2e5e0...f4a

Skrevet

Min sønn er og undervektig. Men legen har sagt at så lenge han er fysisk aktiv, ser frisk ut, så er det ikke noe å bekymre seg for. Her får han spise mer av det han ønsker til middag. Vil han ha en ekstra kjøttkake, så får han det, selv om han ikke har spist opp potet og grønnsaker. Så lager vi smoothie nesten hver dag, her virker det ut som det han drikker kommer utenpå maten han spiser.

Så passer jeg på at han får favoritt maten sin jevnlig, så han spiser godt. Han vokser og strekker seg bra og. Ble 8 år nå, og er 137 cm.

Anonymous poster hash: 2be0f...9bf
Skrevet

Min gutt er også undervektig, 11 år nå.

Jeg tok en telefon til helsesøster. Hun veier han nå en gang i halvåret og sjekker at han vokser i høyden. Han er passe lang og aldri syk.

Det vi og helsesøster bestemte oss for er å gi næringsdrikker i tillegg til vanlig mat. Han spiser ganske sunt, og vi ønsker at han lærer gode vaner til han blir ungdom.

Har vært på apoteket og kjøpt en type yoghurt som han spiser litt av til frokost og litt til kvelds. Vanlig mat først, så dette.

Helsesøster sa vi kunne snakke med han på en god måte om kosthold og vekt. Mange kommenterer jo på skolen at han er tynn og lettest. Han vet jo om det. Han vet han får næringsdrikker pga han er for tynn, så vi skal hjelpe kroppen til å gå litt opp i vekt. Har også snakket om at det er viktig å spise variert og sunt.

Jeg har også i litt næringspulver i vanlig yoghurt og sauser til han.

I tillegg passer vi på at han får i seg litt kaloririk mat. Feks nøtter får han både i matboks og andre ganger i løpet av dagen osv.

Vi fikk beskjed at det er viktig å ta tran og vitaminer.

Anonymous poster hash: 32267...924

Skrevet

Takk for svar. Sønnen min bør nok også få noe næringspulver etc. Jeg skal prøve å ringe hs idag.

Vanligvis tar sønnen min eyeq og gummibjørner hver dag, men det har sklidd litt ut de siste mnd.

Skrevet

Vi har næringsdrikker på blå resept til vår alvorlig undervektige 9-åring, og følges opp av ernæringsfysiolog på sykehuset. Han er 142 cm og veier 26,5 kilo. Vi passer på å tilby han mat ofte, og passer på at det han får i seg er næringsrikt og fettrikt. Vi bruker hele produkter, og jeg baker mye. Han spiser lite av gangen, men får i stort sett i seg det han trenger i løpet av dagen. Hvis gutten din er mye sliten ville jeg sjekket D-vitamin hos han, her hadde gutten ekstremt lave nivåer.

HI

Anonymous poster hash: e4fff...27e

Skrevet

Vi har næringsdrikker på blå resept til vår alvorlig undervektige 9-åring, og følges opp av ernæringsfysiolog på sykehuset. Han er 142 cm og veier 26,5 kilo. Vi passer på å tilby han mat ofte, og passer på at det han får i seg er næringsrikt og fettrikt. Vi bruker hele produkter, og jeg baker mye. Han spiser lite av gangen, men får i stort sett i seg det han trenger i løpet av dagen. Hvis gutten din er mye sliten ville jeg sjekket D-vitamin hos han, her hadde gutten ekstremt lave nivåer.

HI

Da skal jeg ta en tlf til legen også, til uka. Han er dessverre stengt idag. Hvordan kom dere inn i systemet? Var dere foreldre bekymret, ble han fanget opp noe sted? Var allmenntilstanden redusert sammenlignet med andre barn?

Skrevet

Jeg tenker at når du føler deg bekymret, så er det på tide å få en legetime/helsesøster. Det verste som kan skje der er jo at de sier at det ikke er noe å bekymre seg for. 😊

Anonymous poster hash: 1e6e0...88f

Skrevet

HIAnonymous poster hash: e4fff...27e

Da skal jeg ta en tlf til legen også, til uka. Han er dessverre stengt idag. Hvordan kom dere inn i systemet? Var dere foreldre bekymret, ble han fanget opp noe sted? Var allmenntilstanden redusert sammenlignet med andre barn? Anonymous poster hash: 36b1f...574

Vi ba astmalegen hans henvise til ernæringsfysiolog på grunn av undervekt og dårlig matinntak. Vi som foreldre synes han var mye syk i forhold til andre barn, og hadde lite krefter. Han blir mye fortere sliten enn andre barn, og på skolen ser de at han har lite å gå på mot slutten av dagen. Han trenger å hvile litt innimellom siden han er veldig aktiv, han har høy forbrenning så vi som foreldre passer på at han ikke sliter seg helt ut ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...