Gå til innhold

Hjelp, sykling og utstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sykle 35 mil på landevei. Er helt grønn på dette med sykling, og har ikke engang sykkel. 

Hva trenger jeg? 

Hva er bra og viktigst : Hva må jeg styre unna? 

Det er landeveissykling det er snakk om, asfalt men mye oppover og nedover. 

Anonymous poster hash: 0f258...5d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykkel er vel ganske viktig, vil jeg tro. Hjelm, selvfølgelig. Gode klær, gjerne sykkelbukse med pute i rumpa (ja, jeg vet at det heter polstring og ikke pute). Sykkelsko hvis du har klikkpedaler, som jeg hater men som alle andre syns er helt fantastisk. Så det er en stor mulighet for at det er jeg som er rar. Sykkelhansker.

Skrevet

Du trenger litt trening først, og sykkelbukse med padding i rompa hvis det er lenge siden di har sittet på en sykkel. Ellers er det vel bare hjelm og lys foran og bak du trenger. Sykkelsko som du klikker på pedalene er deilig å sykle med, men da må du være trygg, husk at skoene sitter stuck i pedalene så tryner du, tryner du skikkelig.

Ellers: Gode sykkelvesker, er lite reparasjonskit (du må vite hvordan du lapper hvis du punkterer, lett regntøy.

Anonymous poster hash: 04be4...e96

Skrevet

Hva med merke på sykkelen ? 

Noe som er bedre enn andre ?

Anonymous poster hash: 0f258...5d8
Skrevet

Du bør ha sykkel av type hybrid, dvs mellom off-road og racer. Hybrider har store og ganske tynne hjul som ruller godt. Sykler du med off-roadsykkel får du en betydelig tyngre tur! Aller helst bør du ha en ganske lett sykkel. 

Det er lurt å pakke så lett som mulig, man merker fort ekstra kilo på sykkeltur, om det er pga mye last med tungt telt eller tung sykkel i seg selv.

Sykkelvesker som tåler vann godt ville jeg prioritert. Ortlieb er et godt merke, men er ganske dyrt (men varer lenge!). Om du ikke kan påkoste deg det er det i hvertfall lurt å ha bagasjen i søppelsekker inni sykkelveskene for å sikre at alt forblir tørt. 

Eventuelt også ekstra sykkelslange (eller lappeutstyr), pumpe. 

Gode lykter foran og bak. Refleksvest eller gul sykkeljakke. 

Hodelykt. 

God tur!

Anonymous poster hash: 538f0...f03
Skrevet

Hva skal du sykle? Ritt? Ferie? Over hvor lang tid?

Skrevet

Har du ikke en spesialbutikk i nærheten, altså en ren sykkelbutikk?

Der jobber det gjerne folk som er lidenskapelig opptatt av sykkel og kan hjelpe deg.

På Sykkelsport ble jeg anbefalt en hybridsykkel, den var på salg og satt ned fra 5000 til 3800 kr. Jeg er superfornøyd :)

Anonymous poster hash: 908c8...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...