Gå til innhold

Juges det mye på barselgrupper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke i en gruppe selv men var på besøk hos en venninne et par dager og ble med på hennes gruppe.

Det ble snakk om soving på dagtid og ALLE barna sov til samme tidspunkt. Hvis ikke ble de helt umulige.

Så der satt jeg og kunne fortelle at eneste som var fast hos oss var at siste lur ble avsluttet kl 1600.

Vi har alle barn rundt syv måneder.

Har dere alle virkelig faste sovetider? Min varierer en del på hvor lenge de varer og skjemaet ryker selvsagt om morgenduppen forskyves.

Anonymous poster hash: c26fe...413

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri lagt sønnen min på 1,5 år til samme klokkeslett på dagtid men legger han alltid mellom kl 10.30 og 11.30. Så er jo fast. Hvorfor skal man gidde å lyve om noe sånt?? "Ja jeg legger snuppa kl 11 hver dag (men egentlig er det kl 10)". Eh... Hadde skjønt det om noen løy om imponerende ting som "sønnen min på 10 mnd har lært seg hele bæbæ lille lam".

Jeg pleier ikke å lyve om min unge men kan ikke påstå hva andre gjør.

Anonymous poster hash: fe1dc...43f

Skrevet

Kommer vel litt an på folka.. I vår gruppe er alle åpne på at ungene er enten nattevandrere, kresne eller om de sover dårlig på dagtid.

Men når det er sagt, min første kunne du stille klokka etter når det gjaldt søvn, både dag som natt, hun var en drøm, min andre derimot .... Hadde jeg skulle dratt en skrøne å påstått at hun hadde faste rutiner, hadde jeg fort blitt avslørt, mer håpløs unge å få til å sove dupp, skal du lete lenge etter.

Skrevet

Jeg har aldri følt behov for å lyve på barselgruppe ihvertfall.

Men ungene min har vært ganske regelmessig når det kommer til søvn, litt for regelmessig noen ganger for det blir vanskelig om noe skjer og de ikke får sove når de er vant til det.

Anonymous poster hash: d9776...aae
Skrevet

Hmm.

Da er det min venninne og meg som har "umulige" barn. Fant det underlig at alle hadde samme rutinen og at barna var helt like hverandre.

HI

Anonymous poster hash: c26fe...413

Skrevet

Veldig merkelig ting å lyve om i så fall. Kan nevne at jenta mi sov på faste tidspunkter hver dag fra hun var 4 mndr (pluss minus en halvtime, men er det virkelig nødvendig å legge til i en samtale om når barnet sover?). Kan også nevne at dattera mi ble helt umulig om hun ikke fikk sove da og da.

Anonymous poster hash: e91b6...266
Skrevet

3 av 4 unger her i huset har sovet til faste tider :) Så vil vel tro at de ikke lyver om dette.

Skrevet

Det hørtes rart ut, litt avhengig av hvor gamle barna er, men kjenner ikke et barn under 6 måneder som sover på faste tidspunkt på dagen. Når de nærmer seg 1 år blir det en annen sak.

Anonymous poster hash: 0d039...83c

Skrevet

Juge var vel sterkt sagt. Men min erfaring er at det pyntes litt på sannheten. Særlig ift til spørsmål om barn og søvn. ALLE har barn som sover HELE natten fra 2 mnd.

Skjønner ikke vitsen. Unntaket er hvis helsesøster er til stede. Helsesøstre må man bare juge litt til innimellom, sånn er det bare.

*Ja selvfølgelig har vi sluttet med nattamming*

Skrevet

Juge var vel sterkt sagt. Men min erfaring er at det pyntes litt på sannheten. Særlig ift til spørsmål om barn og søvn. ALLE har barn som sover HELE natten fra 2 mnd.

Skjønner ikke vitsen. Unntaket er hvis helsesøster er til stede. Helsesøstre må man bare juge litt til innimellom, sånn er det bare.

Stemmer ikke med min erfaring med hverken barselgrupper eller helsesøster. Det har vært rom for frustrasjon over både vansker med amming og søvnløse netter.

Tviler på at så mange sitter og lyver på barselgruppene, de fleste barn finner tross alt sin egen rutine ganske fort.

Skrevet

Jeg er så dårlig på lyging. Så jeg sier bare "amminga går strålende for oss begge". Og så unngår jeg alle spørsmål videre. 😊

Jeg merker forøvrig på min barselgruppe at de usikre førstegangsmødrene pynter mer på sannheten, eller unngår problemområder i langt større grad enn vi som er andregangs.

Alle la bare ungene, og de sovnet av seg selv på eget rom fra 2-3måneder. Når jeg da sier at jeg samsover, og at jeg ammer gutten på 5mnd i søvn. Og at det ofte går fint, men enkelte kvelder så løper jeg i skytteltrafikk, ja da kommer det frem at det slettes ikke alltid går så strålende hos de heller.

Jeg blir litt oppgitt av disse helsesøstrene som er så bastante på eget rom og sovne-selv-greiene (er selvsagt ikke alle ). For noen er jo det strålende. Men i min familie liker vi å sove tett sammen så lenge vi vil. Det kommer tidsnok en tid hvor ungene vil inn på eget rom. Men som usikker førstegangsforelder så er det lett å tro på disse helsesøstrene som sier at dersom barnet ikke sovner av seg selv ved 3mnd, ja da får du en utfordring senere.

Skrevet

Jeg er så dårlig på lyging. Så jeg sier bare "amminga går strålende for oss begge". Og så unngår jeg alle spørsmål videre.

Jeg merker forøvrig på min barselgruppe at de usikre førstegangsmødrene pynter mer på sannheten, eller unngår problemområder i langt større grad enn vi som er andregangs.

Alle la bare ungene, og de sovnet av seg selv på eget rom fra 2-3måneder. Når jeg da sier at jeg samsover, og at jeg ammer gutten på 5mnd i søvn. Og at det ofte går fint, men enkelte kvelder så løper jeg i skytteltrafikk, ja da kommer det frem at det slettes ikke alltid går så strålende hos de heller.

Jeg blir litt oppgitt av disse helsesøstrene som er så bastante på eget rom og sovne-selv-greiene (er selvsagt ikke alle ). For noen er jo det strålende. Men i min familie liker vi å sove tett sammen så lenge vi vil. Det kommer tidsnok en tid hvor ungene vil inn på eget rom. Men som usikker førstegangsforelder så er det lett å tro på disse helsesøstrene som sier at dersom barnet ikke sovner av seg selv ved 3mnd, ja da får du en utfordring senere.

Som jeg skulle skrevet det selv. Noen helsesøstre bør være litt mer obs på at det som fungerer for en familie kanskje ikke gjør det for en annen. Min erfaring er at mye nærhet, samsoving og nattamming betaler seg i form av en trygg unge som legger seg uten problemer når han er moden for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...