Gå til innhold

Foster med ekstraslag på hjertet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på sykehuset i dag for å få sjekket en mistanke fra fastlegen, og fikk der konstatert at gutten i magen innimellom har noen ekstraslag.

Jeg er ikke kjempebekymret, da jeg har en rytmeforstyrrelse selv (som er helt ufarlig), og siden hun som utførte kontrollen virket rolig og fattet og sa at det eneste det betyr i første omgang er at jeg må inn til doppler-sjekk av hjertelyden en gang i uka for å sikre at han ikke plutselig får veldig høy puls. Såfremt det ikke skjer går svangerskap og fødsel som normalt.

Noen med erfaringer? Er det så ufarlig som det kunne virke?

Hun sjekket blodkar og hjertekammer i alle bauger og kanter og fant god blodgjennomstrømming overalt, gutten er litt over snittet stor og ut over dette frisk som en fole. Men det gnager bittelitt i bakhodet det med at HVIS han får tachycardi (altså unormalt høy puls) så må jeg inn på sykehuset samme dag... Forskjellen på min og hans rytmeforstyrrelse er at min er bare innimellom (så hos meg har den gått under radaren på en mengde undersøkelser, til og med 24-timers EKG), mens hos ham ser det ut til at den er ganske hyppig (i og med at fastlegen fanget den opp med en kjapp doppler i forrige uke, og vi så den tydelig på ultralyden i dag. Så ut til å være hvert femte-sjette slag, med lengre opphold innimellom. Det snedige er at hjertet har sett helt normalt ut på to ultralyder tidligere)

Anonymous poster hash: c2ad8...c52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde at alle har ekstra slag i blant?

Jeg opplevde at fastlegen oppdaget veldig høy puls på babyen på siste legekontroll, jeg fødte i uke 39 så var ikke lenge før da en gang. Jeg dro rett til sykehuset og pulsen gikk fort ned til normalt da. Satt et par timer med ctg-registrering. Så ble jeg sendt hjem uten noen svar. Sønnen min er frisk og 1,5 år nå. Men håper at du får mer svar enn meg. Var sikkert noe ufarlig med min gutt men syntes at det var ekkelt å bare bli sendt hjem med "vi vet ikke hva det var".

Håper det går bra!

Anonymous poster hash: 7cc29...be9

Skrevet

Trodde at alle har ekstra slag i blant?

Jeg opplevde at fastlegen oppdaget veldig høy puls på babyen på siste legekontroll, jeg fødte i uke 39 så var ikke lenge før da en gang. Jeg dro rett til sykehuset og pulsen gikk fort ned til normalt da. Satt et par timer med ctg-registrering. Så ble jeg sendt hjem uten noen svar. Sønnen min er frisk og 1,5 år nå. Men håper at du får mer svar enn meg. Var sikkert noe ufarlig med min gutt men syntes at det var ekkelt å bare bli sendt hjem med "vi vet ikke hva det var".

Håper det går bra!

Anonymous poster hash: 7cc29...be9

Jeg trodde også at alle hadde ekstraslag, helt til jeg gikk til legen og forklarte hvordan hjertet mitt oppførte seg :P

Men dette var nok ut over det normale, ettersom jeg ble sendt til ekspertene på St.Olavs og hun som utførte kontrollen konfererte med lege om det hun fant. I og med at de kom fram til litt ekstra doppler-kontroller og ellers ingen tiltak (jeg så for meg at de ville anbefale keisersnitt osv, for å minske belastningen ved en fødsel - men det var det ingen grunn til sa hun), velger jeg å tro at sjansen for at han plutselig får farlig høy puls ikke er veldig mye høyere enn normalt.

Skrevet

Herrefred... med kontroller av hjertelyd hver uke valgte jeg å bestille hos jordmor (8 km hjemmefra, mot ca 3 mil til fastlegen). I den tro at jeg kunne få komme inn, lytte på hjertet og notere pulsen på skjema uten noe mer dill og dall.

Og så endte jeg opp med et kremeksemplar av jordmorarten. Full gjennomgang av helsekortet - og jeg kødder ikke: en nesten ti cm høy stabel med brosjyrer og blader, etter at jeg hadde forsikra henne to ganger om at jeg er GODT informert fra både fastlege og svangerskapspoliklinikken... og dette skal jeg slite med hver uke i kanskje 15-16 uker. Det er fint å bli ivaretatt altså, men alt jeg trenger er en kjapp dopplersjekk...

Forøvrig tar jeg fortsatt gjerne imot erfaringer fra andre som har opplevd foster med ekstraslag 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...