Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Jeg og min mann. Han er håpløst gammeldags innimellom og så prinsippfast at jeg holder på å bli gal. Vi har snart 3 barn sammen, og til og med i oppdragelse er vi uenige. Jeg lar ungene være unger og lage litt bråk og rot. Og jeg bistår dem i rydding, ellers blir det ikke gjort. Selvsagt skal de også rydde. Men det må jo være litt lystbetont. Han sitter i sofaen og kjefter leker på plass. Og finner plutselig ut at det skal ryddes midt i leken. Nå er eldste snart 6 år og jeg luftet ideen om å kjøpe sykkel til han. Det var fullstendig uaktuelt iflg min mann. Vi bor i et trafikkert område, så det var aldri i mine tanker at eldste skulle ut alene. Men det er vel greit at han lærer seg å sykle?? Så, fordi HAN ikke fikk sykkel før han var store gutten så trenger ikke våre unger det heller... men nåde meg om jeg tillater å sammenligne. Kommer ikke gjennom på noen måte med mine argumenter og snart er grensen nådd for hva jeg orker. Er det mulig å snu en slik stabeis på noen måte? Arrrgh! Anonymous poster hash: 70467...4f2
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Han vil ikke gi ungen deres sykkel fordi han selv måtte vente? Høres ganske så sært ut spør du meg. Når mener han at er passende alder å få sykkel da? Kan jo være veldig greit å lære seg å sykle før ungen begynner på skolen for eks. Anonymous poster hash: 60a19...cb2
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Han høres veldig autoritær ut. Ikke lett å snu slike. Hadde bare kjøpt en sykkel hvis det var meg. Anonymous poster hash: 48931...09f
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 Hadde også kjøpt en sykkel til han. Gutten min sykla på tohjulsykkel uten støttehjul når han var 4. Anonymous poster hash: e8e00...fc6
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor han vil vente med sykkel? "Alle" har jo det i den alderen.. Anonymous poster hash: f7fbf...6d3
Gjest Antarctica Skrevet 23. april 2015 #6 Skrevet 23. april 2015 Når han nå kommer i skolealder er det rimelig at han kan sykle. Hvis mannen din har et oppdragende poeng i dette, kan dere jo få seksåringen involvert i å spare f eks en forhåndsbestemt sum som går inn i sykkelkjøpet, og la det bli en mestringsopplevelse. Men å bare nekte for å nekte er jo merkelig.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Hadde ikke trodd? Du må vel ha oppdaget dette etter første barnet? Hvorfor få barn nummer to og tre med en slik drittsekk? Anonymous poster hash: 9c551...4bb
Superdolly Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Jeg hadde: 1. Avbrutt mannens kjefting med å kjefte tilbake når han avbryter ungene i leken. 2. Gått på sportsbutikken i dag og kjøpt en sykkel. Vi lever i 15 og svært mange barn får sin første tohjulssykkel i treårsalderen. Hva han fikk og ikke fikk er totalt irrelevant. 3. Ringt fvk og bestilt en time, gitt mannen dato og klokkeslett og sagt fra at hvis han valgte å ikke møte opp kunne han pakke bagen sin og betrakte seg som singel.
Gjest Antarctica Skrevet 23. april 2015 #9 Skrevet 23. april 2015 Hadde ikke trodd? Du må vel ha oppdaget dette etter første barnet? Hvorfor få barn nummer to og tre med en slik drittsekk?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Fikk du med deg at den ELDSTE er 6 år? Tror du hun har gjort særlig annet de siste seks åra enn å føde og amme?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Hadde ikke trodd? Du må vel ha oppdaget dette etter første barnet? Hvorfor få barn nummer to og tre med en slik drittsekk?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Fikk du med deg at den ELDSTE er 6 år? Tror du hun har gjort særlig annet de siste seks åra enn å føde og amme? Har svarer ditt ett poeng? Får egentlig ikke tal i hvor du vil? Anonymous poster hash: 9c551...4bb
Gjest Antarctica Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 Hadde ikke trodd? Du må vel ha oppdaget dette etter første barnet? Hvorfor få barn nummer to og tre med en slik drittsekk?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Fikk du med deg at den ELDSTE er 6 år? Tror du hun har gjort særlig annet de siste seks åra enn å føde og amme? Har svarer ditt ett poeng? Får egentlig ikke tal i hvor du vil?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Nei, men det er ikke mitt problem. Vi tar det langsomt: driver man barneOPPDRAGELSE på spebarn? Når tror du konflikter omkring oppdragelse kommer til syne? De store skilnadene er det ikke på "gammeldags" oppdragelse og andre former når man har en ettåring eller toåring i huset. Og da HIs eldste var to eller tre var hun sannsynligvis gravid igjen, hvis hun da ikke fikk tvillinger i fjor. Dessuten er det ærlig talt lite interessant å høre etterpåkloke folk si "hvorfor gjorde du sånn, når det ble så dumt etterpå." Svaret er alltid "fordi jeg ikke er synsk".
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #12 Skrevet 23. april 2015 Hadde ikke trodd? Du må vel ha oppdaget dette etter første barnet? Hvorfor få barn nummer to og tre med en slik drittsekk?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Fikk du med deg at den ELDSTE er 6 år? Tror du hun har gjort særlig annet de siste seks åra enn å føde og amme?Har svarer ditt ett poeng?Får egentlig ikke tal i hvor du vil?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Nei, men det er ikke mitt problem. Vi tar det langsomt: driver man barneOPPDRAGELSE på spebarn? Når tror du konflikter omkring oppdragelse kommer til syne? De store skilnadene er det ikke på "gammeldags" oppdragelse og andre former når man har en ettåring eller toåring i huset. Og da HIs eldste var to eller tre var hun sannsynligvis gravid igjen, hvis hun da ikke fikk tvillinger i fjor. Dessuten er det ærlig talt lite interessant å høre etterpåkloke folk si "hvorfor gjorde du sånn, når det ble så dumt etterpå." Svaret er alltid "fordi jeg ikke er synsk". Hehe. Ro deg ned nå HI. Anonymous poster hash: 9c551...4bb
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #13 Skrevet 23. april 2015 Da er det kanskje på høy tid at dere setter dere ned og blir enige om hvordan dere vil ha ting sammen. Altså må dere gi og ta litt begge to. Meg og min mann er veldig ulike, og ulikemeninger om hvordan vi skal oppdra barna. For barnas del og for oss voksnes del må vi være enige om dette slik st det blir best mulig for hele familien. At vi gjør ting litt ulikt er helt greit, men totalen er vi enige om. Slår ett barn seg duller og daller han, mens jeg er den som plastrer og sier du overlever. Han ser min metode fungerer best (hamstret inn ulike plastere for når jeg kommer med plasterboksen og de må velge plaster, glemmer de helt hor vondt det gjør. For riktig plster må velges ut) men han sier selv han ikke klarer å gjøre det på en annen måte, han får nesten mer vondt enn ungee når de skader seg. Så er jeg hjemme må jeg være sykepleierren i huset. Selv om det egentlig er han som er det, men bare på jobb denne jobben er helt grei og ikke dulle og dalle. Han er vokst opp som enebarn og ikke med en aktiv mor, så fysisk aktiviteter er ikke noe han er vant med som barn. Moren hadde også dårlig råd slik at det er mye han aldri har gjort eller fikk sent. Også bodde han midt i en storby så det å gå ut for å leke alene er han heller ikke vant til. Så han har måtte bryne seg på mye, for jeg er vant med å bare kunne gå ut og leke som barn. Sykle, herje i skogen, gå til venner osv. Slikt syns jeg er helt greit, bare ungne sier ifra hvor de går. Så jeg har måtte holde litt igjen slik at det gikk i ett tempo han syns var greit. Anonymous poster hash: de181...f06
Gjest Antarctica Skrevet 23. april 2015 #14 Skrevet 23. april 2015 Hadde ikke trodd? Du må vel ha oppdaget dette etter første barnet? Hvorfor få barn nummer to og tre med en slik drittsekk?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Fikk du med deg at den ELDSTE er 6 år? Tror du hun har gjort særlig annet de siste seks åra enn å føde og amme?Har svarer ditt ett poeng?Får egentlig ikke tal i hvor du vil?Anonymous poster hash: 9c551...4bb Nei, men det er ikke mitt problem. Vi tar det langsomt: driver man barneOPPDRAGELSE på spebarn? Når tror du konflikter omkring oppdragelse kommer til syne? De store skilnadene er det ikke på "gammeldags" oppdragelse og andre former når man har en ettåring eller toåring i huset. Og da HIs eldste var to eller tre var hun sannsynligvis gravid igjen, hvis hun da ikke fikk tvillinger i fjor. Dessuten er det ærlig talt lite interessant å høre etterpåkloke folk si "hvorfor gjorde du sånn, når det ble så dumt etterpå." Svaret er alltid "fordi jeg ikke er synsk". Hehe. Ro deg ned nå HI. Anonymous poster hash: 9c551...4bb Jeg er ikke HI. Har ingen barn under 7 år. Men jeg er likevel i stand til å leve meg inn i hvordan det må være. Kalles empati, populært fenomen for tida. Du burde lese litt om det.
Twintipp og himmelblå Skrevet 23. april 2015 #15 Skrevet 23. april 2015 Hadde bare dratt og kjøpt en sykkel! Hvor bor dere? På prærien? Her sykla guttene til trening og til hverandre uten støttehjul da de var 6 år. Hadde aldri godtatt det!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #16 Skrevet 23. april 2015 Hadde bare dratt og kjøpt en sykkel! Hvor bor dere? På prærien? Her sykla guttene til trening og til hverandre uten støttehjul da de var 6 år. Hadde aldri godtatt det! Bor midt i sentrum i en relativt stor by etter norsk målestokk. Det hadde ikke falt i god jord å bare dukke opp med en sykkel. Jeg mener vi må være enige om sånt, men skjønner ikke argumentasjonen hans. For meg blir det for dumt å være prinsippfast på dette bare for å være det. Å nekte å høre på andres meninger. Når det er sagt så er de to første tette barn, så vi hadde ikke kommet så mye lengre enn til 'dullestadiet' da nr 2 kom. Denne siste er en forundringspakke som ingen av oss forventet. Men like velkommen... Anonymous poster hash: 70467...4f2
Twintipp og himmelblå Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 Dere er jo ikke enige. Da er du like prinsippfast som han og kjøper en sykkel! Det er første gang jeg hører om en seksåring som ikke har sykkel.
SuperFries Skrevet 23. april 2015 #18 Skrevet 23. april 2015 Jeg hadde informert om at jeg var uenig i hans synspunkt på sykkel, og at jeg kom til å kjøpe. Jeg ville også spurt han om han syns hans oppdragelse var effektiv eller ei. Og så forsøkt å finne en gyllen middelvei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå