Gå til innhold

Erfaringer med tidlig barnehagestart ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått barnehageplass til jenta mi fra august. Født i oktober, så vil da være 10 mnd i august. Slik jeg har forstått det, må vi ta i bruk 40 % av plassen fra august. Vi tenker da at hun begynner 40 % i august og så 100 % fra oktober når hun er et år. mannen min har permisjon frem til oktober, så tenker at de to dagene hun evt går i barnehagen aug august-oktober blir så korte som mulig.

Noen som kan dele sine erfaringer med å sende et såpass lite barn i barnehage? Har det gått fint, eller har du angret på det?

Alternativet blir jo enten å gamble på at vi er heldige og får plass iløpet av året, eller vente til neste høst igjen. Vil gjerne at hun skal gå i barnehagen vi nå har fått plass i, da vi kjenner mange som har barn der og som er kjempefornøyde, og det er jo ingen garanti for at vi får plass der på et senere tidspunkt. Men så er det det å sende henne i barnehage når hun bare er 10 måneder da..

Anonymous poster hash: a4953...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel går det veldig fint å begynne når barnet er 10 mndr. Min eldste sønn begynte i bhg da han var 10 mndr; og det var lettere for ham å begynne enn lillebroren som begynte da han var 14 mndr. 

Jeg jobber som pedagogisk leder og har sett med egne øyne mange ganger at det går veldig fint å begynne i bhg når barnet er 10 mndr. Barna knytter seg fort til en eller to ansatte, og da lar vi de to ansatte ha hovedansvaret; dette for å gjøre barnet så trygg som mulig. Unntak skjer selvsagt, men erfaringsmessig er det enklere for barnet å begynne i bhg dess yngre det er. 

Anonymous poster hash: 108c9...7a2
Skrevet

Hvorfor må dere bruke plassen i august? Aldri hørt om noe sånt og jeg har vært barnehagelærer i mange år. Ta en tlf til barnehagen og hør om muligheten for å ha permisjon i august og halve september. Så kan pappaen begynne en myk tilvenning så alt er på stell når han begynner i jobb igjen. Vil ikke anbefale to dager i uka, men heller noen få timer hver dag. Dere må nok belage dere på å betale for plassen selv om hun får permisjon.

Skrevet

takk for beroligende svar, fint at du har erfaring både fra egne barn og yrkesmessig :-)

Har du noe erfaring med om det er lurt slik vi har tenkt det - altså 2 kortere dager i starten før hun begynner 100 % etter 2 mnd? Det var nemlig noen som sa til meg at det ville være bedre å gå hver dag fra starten av fordi barnet ville bli forvirret da Det ville bli "lenge" mellom hver dag hun var i barnehagen.

Pleier det forresten være en kjernetid som barnet må være i barnehagen ? (skal sjekke ut alt dette med barnehagen også altså)

Skrevet

Er du sikker på at du må bruke plassen, og ikke bare betale for den?

Vi har fått 100% plass fra august til vårt novemberbarn, men MÅ ha permisjon til november, da denne barnehagen ikke tar inn barn under året. Vi bor i en by med alt for få plasser, så vi takket jublende ja til plassen, selv om vi da betaler i tre måneder "forjeves" (noe som jo er vesentlig billigere enn 10 måneder med kun en lønning).

Anonymous poster hash: 1ae18...383

Skrevet

Jeg ville også ha undersøkt om det er mulig å utsette starten til hun kan begynne 100%, godt mulig dere må betale for de mnd da...men er jo endel som gjør det.

Grunnen til det er at det er vanskelig med innkjøring om hun bare skal være der et par dager i uken, hun vil bruke lengre tid på å forstå hva som foregår og bli kjent med de voksne.

Det pleier å være kjernetid typisk fra 09.00-14.30 i bhg.

Hilsen ped.leder på småbarnsavdeling :)

Skrevet

Det sto i brevet at plassen må brukes 40% fra tildelingsdato, som er 01.august. Skal selvsagt sjekke med barnehagen om hhun kan få begynne senere (klar over at vi betaler fra august uansett)men ønsket bare sjekke hva slags erfaringer folk her har først:-)

Skrevet

takk for beroligende svar, fint at du har erfaring både fra egne barn og yrkesmessig :-)

Har du noe erfaring med om det er lurt slik vi har tenkt det - altså 2 kortere dager i starten før hun begynner 100 % etter 2 mnd? Det var nemlig noen som sa til meg at det ville være bedre å gå hver dag fra starten av fordi barnet ville bli forvirret da Det ville bli "lenge" mellom hver dag hun var i barnehagen.

Pleier det forresten være en kjernetid som barnet må være i barnehagen ? (skal sjekke ut alt dette med barnehagen også altså)

To dager i uka fungerer veldig sjeldent. Min erfaring er at barn som går redusert (mindre enn 80% bruker mye lengre tid på å bli trygge.

Ellers har jeg tatt i mot mange barn på 10 mnd og det er sjeldent noe problem. Men som sagt, jeg har aldri hørt om noen barnehage hvor det er noe problem å utsette oppstarten, men dere må nok betale for plassen fra august.

Skrevet

Min begynte da hun var 9.5 måneder. Det gikk strålende. Men hun var jo knøttenes liten. Hadde jeg hatt et mer reelt valg, så hadde jeg drøyd det litt, selv om jeg ikke angrer (og hadde gjort det samme igjen i samme situasjon ).

Ville ikke gått to dager i uka da, da blir det innkjøring hver uke i lang tid.

Anonymous poster hash: 1ae18...383

Skrevet

Her begynte begge våre i barnehagen full tid da de var rundt året. Det gikk helt fint, de storkoste seg i barnehagen og ble tatt godt vare på. Når de er såpass små sover de jo som regel noen timer om dagen også, så er ikke SÅ mye våkentid de faktisk har i barnehagen ;)

Anonymous poster hash: c0f7c...74c
Skrevet

Nr 2 skal nå begynne i barnehage, 11 mnder gammel. Det samme var nr 1.

Det kommer mye an på barnet. Nr 1 kunne med fordel ventet lenger, mens nr 2 er tydelig sur når vi drar fra barnehagen etter å ha levert søsken. (Han bruker å være der litt nå og da for å leke).

Men som regel så går det veldig greit når de begynner så små.

Skrevet

Eldstemann startet i barnehage, riktignok en bitteliten barnehage, da han var 10 mnd. Det gikk utrolig bra! Men han er veldig sosial av natur og har helt siden babyalder likt action. Jo flere folk rundt seg jo bedre :)

Nummer 3 startet i barnehage da hun var 18 mnd. Liten barnehage dette også. Det gikk fint, men burde nok ha ventet i minst et år til, kanskje til og med 2 år. Hun er skjør og veldig sensitiv på forandringer. Engstelig for nye ting. Trives best med få personer. Selv om hun også hadde disse tendensene før hun startet i barnehagen, så undrer jeg meg over om tidlig barnehagestart ødela henne litt...

Jobber selv i en liten barnehage og ser at for de aller fleste så går tidlig barnehagestart greit. For noen tar innkjøringen litt tid. Og for noen veldig få er tidlig barnehagestart ødeleggende.

Anonymous poster hash: a7b44...439
Skrevet

Som svar viser her er det enklest å levere barn i bh når de er så små at det ikke skjønner hva som skjer og at de finner en annen voksen enn mor o far å knytte seg til....

Barnet mitt begynte i bh 3 dager i uken. Det var bare fordeler med det syntes både vi, barnet og barnehagen. Veldig flott for små barn med både barnehage og mamma/pappatid på hverdager var konklusjonen. Merkelig at ikke flere gjør det sånn synes jeg.

Anonymous poster hash: f4110...4ce

Skrevet

Vi begynte på 9.5, gikk strålende. Stor barnehage, men de holdt seg til små avdelinger i starten. H*n har hele tiden elsket andre barn, er kjempesosial.

Anonymous poster hash: b5cd0...7a2
Skrevet

Lillebror begynte når han var knapt blitt 9 måneder. Han gikk 2 dager i uka i starten og det gikk helt fint. Økte til 4 dager i uka når han var 1 år.

Det var vondt å gå fra han der, men det var en rolig, liten barnehage og jeg var veldig fornøyd med personalet så det gikk seg greit til.

Skrevet

mitt  elsde barn trivds ikke ,han begynte når han var 9mnd, bare gråt og gråt, til slutt ble både jeg,faren og bhg enig om at det beste for barnet var og bli tatt ut, da var han 13 mnd, så var han hjemme til han var nesten 3 år ( begynte i august, var 3 i oktober ), gikk veldig mye bedre med engang,mens lillesøster på 10mnd stortrives, så er nok veldig stor forskjell på barn også.

Anonymous poster hash: 6ff7c...df7
Skrevet

min var 19mnd, og jeg synes hn var for liten,men han likte seg veldig godt,men kunne jeg ventet,hadde jeg drøyet til han var 2,5 år :)

Skrevet

Å være 10 mnd og gå 40 % prosent høres ikke bra ut i min ører. Jeg har jobbet som pedagogisk leder i mange år og anbefaler ALDRI redusert plass til så små barn. De bruker kjempe lang tid på å bli trygge og blir usikre og redde. Det blir en uforutsigbarhet som blir vanskelig å forholde seg til for dem. Hvis dere MÅ begynne i august ( selv om det høres fryktelig rart ut) hadde jeg latt henne gått noen timer hver dag isteden for. Si hun er der 3-5 timer hver dag. Etterhvert kan hun selvfølgelig ha en dag fri innimellom men det er viktig for dem med forutsigbarhet og rutiner for at de skal bli trygge i barnehagen.

Anonymous poster hash: 29728...151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...