Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #1 Skrevet 23. april 2015 Sist jeg var gravid, ble jeg satt tilbake fra menstermin 4 dager på oul. Fødte dagen etter ultermin, så den stemte visst. Det var ikke noe å tenke på siden menstermin og ultermin var så nærme hverandre i dato. Denne gang har jeg vært på tidlig ul endel ganger fordi fastlegen har apparat og jeg får ekstra oppfølging pga en tilstand i kroppen, men var også på en privat innvendig ul på Byporten i uke 7. Ifølge menstermin skulle jeg vært 14 uker og 2 dager på vei. Men ifølge ultralyd denne uken, er jeg 12 uker og 2 dager på vei. Dvs en forskjell på nøyaktig 2 uker. Jeg får det ikke til å stemme med eggløsningen i det heletatt, men målingen er den samme hver gang; 2 uker på "etterskudd"! Jeg får det heller ikke til å stemme med når jeg testet positivt, da har jeg testet positivt 2-3 dager etter eggløsning. Er det i det heletatt mulig? Jeg trodde jeg testet positivt 2 dager etter IKM, men ifølge ultralyden hadde jeg eggløsning når IKM var? Det virker så merkelig! Men, som sagt så er målingene de samme hver gang.. Noen som har erfaring med ultralyder tidlig i svangerskapet, sammenlignet med ordinær ultralyd? Målinger og termindato mener jeg. Jeg er ganske redd for å få termindato 2 uker for sent, og i tillegg gå overtid på 2 uker, dvs 4 uker overtid - som jo er farlig for mor og barn? Anonymous poster hash: 13316...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #2 Skrevet 23. april 2015 Mest sannsynlig har det jo ingenting å si, du kommer til å føde når babyen bestemmer! :-) Det jeg ville gjort, er å få utskrift fra den ultralyden i uke 7 ( for tidlig ultralyd er best til å bestemme termin), og dersom du går over menstermin / den uke 7 terminen, så ville jeg krevd en ny vurdering. Det har nylig kommet nye retningslinjer, og de skal også vurdere info om tidlig ul når de fastsetter termin. lykke til. Anonymous poster hash: 3e203...123
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #3 Skrevet 23. april 2015 Mest sannsynlig har det jo ingenting å si, du kommer til å føde når babyen bestemmer! :-) Det jeg ville gjort, er å få utskrift fra den ultralyden i uke 7 ( for tidlig ultralyd er best til å bestemme termin), og dersom du går over menstermin / den uke 7 terminen, så ville jeg krevd en ny vurdering. Det har nylig kommet nye retningslinjer, og de skal også vurdere info om tidlig ul når de fastsetter termin. lykke til. Anonymous poster hash: 3e203...123 Men det hender at babyen aldri bestemmer, så det går over til å bli farlig, det er det jeg er redd for. Jeg har hørt om det, og da kan babyen dø i magen og mor bli syk vet ikke hvor vanlig det er som andregangs, men? hvordan får jeg utskrift fra den ultralyden? Anonymous poster hash: 13316...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #4 Skrevet 23. april 2015 Forresten så viste den tidlige, innvendige ultralyden på Byporten at jeg ble satt tilbake 1 uke, noe jeg forventet og det stemte godt overens med eggløsningen igrunn. Men 2 uker passer liksom ikke helt inn. Den uken jeg var på innvendig ultralyd, var jeg også hos fastlegen, og både fastlegen og gynekologen målte meg til uke 7, t.o.m like mange dager på vei. Tror du heller at det er riktig, at jeg egentlig er 13+2, ikke 12+2? Jeg vet ikke hvor sikre målingene er uke 7 VS uke 12/13.. Anonymous poster hash: 13316...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #5 Skrevet 23. april 2015 Jada, forstår bekymringen din! Prøvde bare å si at når du har gått spontant i fødsel før, går det nok bra! Du må ta kontakt med den som utførte ultralyden og be om utskrift. Anonymous poster hash: 3e203...123
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #6 Skrevet 23. april 2015 Det vil jo alltid være noe unøyaktigheter i målingene, vet ikke hva som vil regnes som sikrest av de to, men tidlig ( første trimester) regnes som sikrere enn oul. De vokser nemlig jevnere i starten. Men hvorfor ikke få med deg utskrift fra begge steder, så kan du la evt gyn vurdere det om det blir aktuelt? Anonymous poster hash: 3e203...123
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #7 Skrevet 23. april 2015 Unnskyld, leste litt fort. Dersom du har vært på to ultralyder i uke 7 som satte deg en uke tilbake, ville jeg tenkt at det er riktig. Anonymous poster hash: 3e203...123
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #8 Skrevet 23. april 2015 Ultralyden måler jo ikke når barnet ble unnfanget, men hvor lenge det er igjen av svangerskapet. At et svangerskap varer i 40 uker er jo et gjennomsnitt, noen svangerskap varer i 38 uker og andre i 42 uker.... Det vil uansett bli den ordinære ultralyden på sykehuset i uke 18-19 som setter den endelige terminen på helsekortet ditt, så jeg ville ikke bekymret meg enda ihvertfall. Om du blir satt 2 uker tilbake også på den ordinære ultralyden og er engstelig så får du være obs de ukene du mener du er på overtid, regner med at fastlegen din kan gi deg noen ultralyder i den perioden om han har apparat på kontoret sitt og kan bruke det. Da kan han sjekke morkake, gjennomstrømming i navlestreng og slike ting som kan begynne svikte litt om man går langt på overtid. Anonymous poster hash: 5bcc1...f2e
amandine Skrevet 23. april 2015 #9 Skrevet 23. april 2015 Ta vare på alle skjemaer og ha det bare i bakhånd. Om barnet kommer til termin eller over eller før eller hva som helst, det vil vise seg. Men går du mye over det du selv mener er termindato, så kan du jo ha papirene dine i bakhånd. Min nr tre var av typen som aldri ville ut, det måtte mye diskusjon til. Da er det greit å ha litt mer grunnlag enn hormoner å slå i bordet med;-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #10 Skrevet 23. april 2015 Takk for fine svar Anonymous poster hash: 13316...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #11 Skrevet 23. april 2015 Men er det noe vits i for meg å få time hos en gynekolog med utdannelse inne fosterdiagnostikk som kan måle svangerskapslengden bedre enn fastlegen? Eller bare vente til oul?.. Anonymous poster hash: 13316...558
amandine Skrevet 23. april 2015 #12 Skrevet 23. april 2015 Foreløpig spiller det vel ingen rolle? Eller er det andre grunner enn tidspunkt for fødsel som gjør at du lurer?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #13 Skrevet 23. april 2015 Mer bare å ha noe å forholde seg til. Men jeg venter sikkert... Anonymous poster hash: 13316...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #14 Skrevet 23. april 2015 Du bekymrer deg kanskje litt prematurt? ;-) Den siste ultralyden kan jo rett og slett være en feilmelding, ikke sikkert OUL setter deg tilbake. Bare ta med papirene du, så kan du diskutere om det blir aktuelt. Anonymous poster hash: 3e203...123
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #15 Skrevet 23. april 2015 Du bekymrer deg kanskje litt prematurt? ;-) Den siste ultralyden kan jo rett og slett være en feilmelding, ikke sikkert OUL setter deg tilbake. Bare ta med papirene du, så kan du diskutere om det blir aktuelt. Anonymous poster hash: 3e203...123 Sikkert fordi jeg har sterke "ikke-stole-på-leger-issues" Anonymous poster hash: 13316...558
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #16 Skrevet 23. april 2015 Dette står i Veileder i fødselshjelp: Mens ca. 85 % av kvinnene føder innen 14 dager rundt estimert termin på bakgrunn av 2. trimester ultralyd, er tilsvarende andel 93 % for 1. trimester ultralyd. Det finnes i dag ingen prospektive studier som har evaluert termin bestemmelse i 1. trimester på populasjonsbasis. Likevel vil vi i overenstemmelse med internasjonale retningslinjer anbefale en aldersbestemmelse i 1. trimester hos kvinner som på klinisk indikasjon får utført ultralyd. Vi foreslår det generelle prinsippet at aldersbestemmelsen som er gjort først i svangerskapet ikke blir korrigert på bakgrunn av senere målinger. Dette forutsetter at undersøkelsen er utført av ultralydkompetent personale og dokumentert. Anonymous poster hash: 3e203...123
Anonym bruker Skrevet 23. april 2015 #17 Skrevet 23. april 2015 Dette står i Veileder i fødselshjelp: Mens ca. 85 % av kvinnene føder innen 14 dager rundt estimert termin på bakgrunn av 2. trimester ultralyd, er tilsvarende andel 93 % for 1. trimester ultralyd. Det finnes i dag ingen prospektive studier som har evaluert termin bestemmelse i 1. trimester på populasjonsbasis. Likevel vil vi i overenstemmelse med internasjonale retningslinjer anbefale en aldersbestemmelse i 1. trimester hos kvinner som på klinisk indikasjon får utført ultralyd. Vi foreslår det generelle prinsippet at aldersbestemmelsen som er gjort først i svangerskapet ikke blir korrigert på bakgrunn av senere målinger. Dette forutsetter at undersøkelsen er utført av ultralydkompetent personale og dokumentert.Anonymous poster hash: 3e203...123 Dvs jeg skal regne utifra den 7-ukers ultralyden og regne at jeg er 13 uker på veg? Takk, var kjekt å lese. Får ringe og be om et skriv fra den jeg var hos.. Anonymous poster hash: 13316...558
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå