Gå til innhold

3-åringen har begynt å stamme :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har stotret litt tidligere, men nå er det tydelig stamming. Vi er interessert i å ta tak i dette så tidlig som mulig for å hjelpe han, vi har flere strammere i familien som har slitt med dette hele livet og ønsker ikke at han skal gjøre det samme..

Noen som har erfaring med små barn som stammer? Evt vet om en god logoped i oslo-området som jobber med dette?

Anonymous poster hash: 7b3f7...72b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Det er ganske vanlig i den alderen og man kan gjøre en del for at det skal bli bedre. Min gutt stammet veldig i fjor sommer når han var tre, var kjempe bekymret og leste masse om det. Ett tips var å snakke seinere. Det sa jeg at de i bhg også måtte gjøre. Ellers bør man ikke avslutte setningene for de, men prøve å snakke seint og rolig. Her gikk det i allefall helt over igjen!

Skrevet

Har erfaring med at hjelpeinstanser blåser det bort som normalt i den alderen. Se på forskjellen mellom stamming og stotring om det passer med barnet ditt og stå på ditt!

Skrevet

det samme gjorde gutten min når han var på den alderen,det gikk heldigvis over av se selv etter ca 6 mnder.

Anonymous poster hash: 19c9a...8ae
Skrevet

Takk for svar, han er over på stamming ja, ikke bare stotring. Jeg håper selvsagt det skal gå over av seg selv, men tør ikke satse på det og vil ikke gjøre noe "feil" mot han i mellomtiden.. Erfaringen min med helsestasjon og bhg er at de bare vil feie det bort og at jeg ikke vil få noe hjelp før minst et halvår er gått...derfor jeg tenker å gå til privat logoped med en gang...

Skrevet

Vår gutt gjorde også det. Men må er han fire år og snakker kjempefint! Men forklaringen et vel at ordforrådet til barna blir større, de lærer seg mange nye ord, også henger ikke hodet helt med, så det blir litt vanskelig..

Anonymous poster hash: 4c578...eea

Skrevet

Datteren vår begynte å stamme litt før hun fylte 3 år og det kunne henge seg fullstendig opp. Nå et halvt år senere har det nesten forsvunnet helt, og hun stammer bare en sjelden gang. Etter å ha lest litt rundt det, er det helt vanlig for denne aldersgruppen, og man kan gjerne gi det litt tid. Les tips om hva du kan gjøre, og hvis det vedvarer eller forverrer seg er det nok lurt å kontakte en fagperson. Jeg har bestemt meg for at hvis ikke stammingen forsvinner helt innen høsten skal jeg kontakte en fagperson, men slik det ser ut nå kommer det nok til å forsvinne av seg selv :)

Anonymous poster hash: 568fb...a1d

Skrevet

Datteren vår begynte å stamme litt før hun fylte 3 år og det kunne henge seg fullstendig opp. Nå et halvt år senere har det nesten forsvunnet helt, og hun stammer bare en sjelden gang. Etter å ha lest litt rundt det, er det helt vanlig for denne aldersgruppen, og man kan gjerne gi det litt tid. Les tips om hva du kan gjøre, og hvis det vedvarer eller forverrer seg er det nok lurt å kontakte en fagperson. Jeg har bestemt meg for at hvis ikke stammingen forsvinner helt innen høsten skal jeg kontakte en fagperson, men slik det ser ut nå kommer det nok til å forsvinne av seg selv :)Anonymous poster hash: 568fb...a1d

Dette innlegget kunne jeg faktisk skrevet selv, omtrent ordrett... Hun hadde så mye hun ville fortelle at det stokker seg helt i munnen en periode på hvertfall et halvt år. Viktig å ikke avbryte de eller hjelpe de, uten at de ber om det, men bare ta seg tid til å lytte. Nå er hun snart fire og det er så godt som borte. Har tatt det opp med bhg, faktisk senest på samtale denne uken og de kunne fortelle at gjennom barnehagen er det et lavterskeltilbud hos logoped som kan sjekke ut om det er stamming eller stotring som går over. Siden det omtrent er borte her ble vi enige om å se det an til høsten. :)

Anonymous poster hash: 1941f...970

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...