Gå til innhold

Kaller ditt barn deg mamma?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjente på barne/ungdomsskolen kalte foreldrene sine ved navn.. Sigrun og Trond liksom...husker jeg var usikker på om de var foreldrene hans, og begynte å lure på hva deres relasjon var! Er ikke det sært at foreldrene bestemmer at ungene skal kalle dem ved navn istedet for mamma/pappa eller mor/far?

 

Anonymous poster hash: caaa4...d56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger da ikke å være foreldrene som har bestemt det. Jeg fant ut at jeg skulle kalle mine foreldre ved navn helt selv, for jeg tenkte at andre kunne jo ikke vite hvem jeg snakket om hvis jeg bare sa mamma og pappa.

 

Gjorde det i noen år, før jeg endret det igjen etter veldig mange tilbakemeldinger på hvor sært det var. :P Mamma og pappa lot meg imidlertid styre dette helt selv hele veien og kommenterte det ikke.



Anonymous poster hash: 3264b...376
Skrevet

Hva om barnet har bestemt det?

Min lillesøster kaller foreldrene våre ved navn. Nå som hun er 20 fant vi ut at hun har asperger og hun følte det var/er unaturlig.

 

Hun har et tett forhold til begge. Navnet har ingen betydning.

 

Anonymous poster hash: 646ee...ff4

Skrevet

Jeg har forresten asperger, og har lest et sted at det er ganske vanlig for barn som har det.

 

#2



Anonymous poster hash: 3264b...376
Skrevet

Ja, alle barna mine kaller meg for mamma, men to av barna mine har hatt en kort periode hver da de var 3-4 år hvor de kalte meg og pappaen ved fornavn. Nå gjør de det bare dersom jeg/vi ikke reagerer når de har ropt mamma/pappa noen ganger først ;)



Anonymous poster hash: f74f4...d4b
Skrevet

Ja, det gjør de. Og de hadde ikke fått lov til å kalle meg noe annet. Dersom de på noe tidspunkt begynner å kalle meg med fornavn, kommer jeg til å gi tydelig beskjed om at jeg misliker det kraftig.



Anonymous poster hash: 635d0...33a
Skrevet

 

Ja, det gjør de. Og de hadde ikke fått lov til å kalle meg noe annet. Dersom de på noe tidspunkt begynner å kalle meg med fornavn, kommer jeg til å gi tydelig beskjed om at jeg misliker det kraftig.

 

Anonymous poster hash: 635d0...33a

 

Seriøst? :sjokkert:  Du vet at du ikke eier barna dine og deres meninger og følelser, ikke sant? Hvorfor i alle dager skulle du irettesette barna dine for å faktisk bruke navnet ditt, de gjør jo ikke noe galt da? Eller er din sårede mammastolthet(?) viktigere enn at barna sine ev. skulle få prøve seg fram litt med lek av ord?

 

Anonymous poster hash: f74f4...d4b

Skrevet

 

 

Ja, det gjør de. Og de hadde ikke fått lov til å kalle meg noe annet. Dersom de på noe tidspunkt begynner å kalle meg med fornavn, kommer jeg til å gi tydelig beskjed om at jeg misliker det kraftig.

 

Anonymous poster hash: 635d0...33a

 

Seriøst? :sjokkert:  Du vet at du ikke eier barna dine og deres meninger og følelser, ikke sant? Hvorfor i alle dager skulle du irettesette barna dine for å faktisk bruke navnet ditt, de gjør jo ikke noe galt da? Eller er din sårede mammastolthet(?) viktigere enn at barna sine ev. skulle få prøve seg fram litt med lek av ord?

 

Anonymous poster hash: f74f4...d4b

 

 

Ja, seriøst. En ting er hvis de som små barn i et par dager hadde lekt seg med å bruke fornavnet mitt, noe annet dersom de som eldre begynte å bruke det fast. Bryr meg ikke noe om hva du mener om det, jeg kommer til å gi klar beskjed om at det ikke er greit. 

 

Anonymous poster hash: 635d0...33a

Skrevet

Ja, det gjør de. Om de ved et senere tidspunkt begynner å kalle meg for navn, så er dét også greit.

 

Anonymous poster hash: 903ea...065

Gjest #besserwisserjeg..?
Skrevet

 

 

 

 

 

Ja, det gjør de. Og de hadde ikke fått lov til å kalle meg noe annet. Dersom de på noe tidspunkt begynner å kalle meg med fornavn, kommer jeg til å gi tydelig beskjed om at jeg misliker det kraftig.

 

Anonymous poster hash: 635d0...33a

 

Seriøst? :sjokkert: Du vet at du ikke eier barna dine og deres meninger og følelser, ikke sant? Hvorfor i alle dager skulle du irettesette barna dine for å faktisk bruke navnet ditt, de gjør jo ikke noe galt da? Eller er din sårede mammastolthet(?) viktigere enn at barna sine ev. skulle få prøve seg fram litt med lek av ord?

 

Anonymous poster hash: f74f4...d4b

Ja, seriøst. En ting er hvis de som små barn i et par dager hadde lekt seg med å bruke fornavnet mitt, noe annet dersom de som eldre begynte å bruke det fast. Bryr meg ikke noe om hva du mener om det, jeg kommer til å gi klar beskjed om at det ikke er greit.

 

Anonymous poster hash: 635d0...33a

Enig der! Jeg er mamma, og sånn er det med DEN saken!

Skrevet

Kaller meg mamma, mudern, mor, lille venn, navnet mitt, gullet mitt osv ;-) kaller pappaen sin for pappa, men roper ofte på navnet hans når han vil pappaen skal gjøre noe 😂

 

Anonymous poster hash: 56dae...a81

Skrevet

Det er mest mamma og pappa, men fornavnet blir også brukt, det gjør meg ingenting:)

 

Anonymous poster hash: ff4a7...7ed

Skrevet

Sønnen min kaller oss mamma og pappa. Datteren min på snart 4 kaller oss for mamma og *mannes fornavn*. Hun har alltid gjort og vet ikke hvorfor. Men hun har et syndrom så kan være det er noe av årsaken. Vi gjør hverfall ikke noe ut av det. Hun er veldig pappa-jente og hun er absolutt knyttet til han.

 

Anonymous poster hash: 10d80...59c

Skrevet

Mamma eller mommy. Mannen min er amerikaner så her vekkes det litt mellom norsk og engelsk

 

Anonymous poster hash: 20aac...20f

Skrevet

Jeg heter mamma, bortsett fra når vi er ute blant folk og jeg skal ropes på. Da roper toåringen navnet mitt med høy og myndig stemme.

 

Men verst er det for pappaen. Han blir kalt (navnet)-gutten.

Skrevet

Ja heldigvis sier han mamma til meg,hadde blitt skuffet om han bare brukte navnet mitt.

Skrevet

Vi kalles for mamma og pappa, men alle fire har hatt perioder der de konsekvent har brukt fornavn. Helt ok :)

Skrevet

Ene barnet bytter på å kalle meg mamma og ved navn. At hun kaller meg med navn kommer av at storesøstra (som er bonusen min) kaller meg ved navn.

Skrevet

Mine kaller meg mamma - men om det er andre folk til stede bruker de i blant navnet mitt.

Et vennepar av meg har tre barn. Alle tre bruker fornavn på foreldrene sine. Det startet med at den eldste på eget initiativ begynte å gjøre det da hun var ca 3-4 år. Og da gjorde de yngre søsken det jo også etter hvert når de kom til.

Selv brukte jeg mamma og pappa da jeg vokste opp og de fleste gjorde jo det - men det var enkelte som brukte navn på foreldrene sine konsekvent. Litt uvant når man ikke selv er vant med det. :)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...