Gå til innhold

Synes dere vi skal hjelpe båtflyktningene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor mange skal vi evt. ta inn i landet? Situasjonen er jo helt forferdelig. Det er som om Titanic forliser hver eneste dag.

Jeg mener vi må åpne våre hjerter, lommebøker, hjem og Norges grenser. Vi må hjelpe så mange vi har kapasitet til.

Anonymous poster hash: 60643...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt! Men heldigvis er det ikke jeg som skal ta stilling til hvordan, for dette er ikke en enkel sak å løse. Bildet av den lille, døde gutten kommer jeg aldri til å glemme. Helt grusomt!

Anonymous poster hash: d4875...45e

Skrevet

Absolutt! Men heldigvis er det ikke jeg som skal ta stilling til hvordan, for dette er ikke en enkel sak å løse. Bildet av den lille, døde gutten kommer jeg aldri til å glemme. Helt grusomt!

Ja, det var helt forferdelig. Tenk på alle de barna som i skrivende stund kjemper en forgjeves kamp der ute i havet. 😢

Anonymous poster hash: 60643...6ce

Skrevet

Jeg lurer litt på alle de bistre nettgubbene som mener vi ikke skal gjøre noe. Ville de stått på en brygge i Norge og sett på at noen druknet foran øynene på dem? Ville de bedt om å få opplyst nasjonalitet før de evt foretok seg noe? Eller ville de kanskje ikke være så kalde og kyniske jævler som de fremstiller seg som på nett, og faktisk reddet den druknende?

Skrevet

Det er en helt tragisk og håpløs situasjon de er i, og optimalt sett burde vi hjelpe så mange som mulig.

Problemet er at vi i Norge ikke har klart å bygge opp et skikkelig mottaksapparat som kan hjelpe dem som kommer. Det ender med at de blir sittende på disse mottakssenterne i årevis uten skikkelig opplæring verken i norsk språk eller norsk kultur, regelverk, skikk og bruk, og uten noe å gjøre (de får jo heller ikke lov til å jobbe). Det er ikke rart at en del asylsøkere og flyktninger blir kriminelle her i landet...

Anonymous poster hash: 19e32...a42

Skrevet

Det er en helt tragisk og håpløs situasjon de er i, og optimalt sett burde vi hjelpe så mange som mulig.

Problemet er at vi i Norge ikke har klart å bygge opp et skikkelig mottaksapparat som kan hjelpe dem som kommer. Det ender med at de blir sittende på disse mottakssenterne i årevis uten skikkelig opplæring verken i norsk språk eller norsk kultur, regelverk, skikk og bruk, og uten noe å gjøre (de får jo heller ikke lov til å jobbe). Det er ikke rart at en del asylsøkere og flyktninger blir kriminelle her i landet...

Anonymous poster hash: 19e32...a42

Ja, det er vel ingen som mener vi kan ta alle hit, men noe må gjøres. Vi må stå sammen med resten av Europa og finne en løsning, dette kan ikke overlates til fattige land som Hellas, Italia og Spania alene.

Jeg mener det er en selvfølge at vi skal hjelpe. Jeg har ikke gjort meg mer fortjent til oljerikdom enn den stakkars gutten som druknet, bare fordi jeg tilfeldigvis er født i Norge av norske foreldre. Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.

Skrevet

Selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 219bb...e92

Skrevet

Vi er helt nødt til å hjelpe, de europeiske landene må stå samlet og samarbeide om den økonomiske byrden det blir å hjelpe alle sammen.

Hvordan man bør gå frem aner jeg ikke, men det må jo lages en slags flytningeleir så man får kontroll på dem. De må telles, registreres, gis mat, vann, medisiner og vaksiner. En slik leir må driftes ved at vi spleiser på utgiften alle mann, sender hjelpeapparat og mennesker for å bistå. 

Men så må alle disse menneskene få et permanent sted å bo, fordeles ut på en måte. Det er vel der det problemet kommer inn, for det er jo begrenset hvor mange man kan ta inn i hvert land, og de er så uhyggelig mange mennesker på flukt Det er grusomt.

At det i 2015, i et moderne samfunn ikke er mulig å få stoppet en slik barbarisk krigskatastrofe er egentlig helt vannvittig.

Anonymous poster hash: 36cbc...4ee
Skrevet

Jeg tenker at det må være mulig å skille på problemene. En ting er at vi kanskje ikke har mulighet til å ta alle til Norge, men jeg mener vi likevel har en menneskelig plikt til å sende båter og mannskap som kan hjelpe til å redde alle disse stakkars menneskene, vi kan ikke la dem dø kun fordi vi ikke ønsker dem inn i landet. Problemet er hvor man så gjør av dem. Livet i en flyktningeleir er grusom, så skal man opprette slike må man også ha vakter, medisinsk mannskap, mat/klær/husly osv. osv. og da kreves det midler, som jeg vil tro Norge har (sammen med andre land selvfølgelig). Jeg sier ikke at vi ikke har egne problemer som vi kunne brukt penger på, men når jeg ser at Oslos ordfører og varaordfører planlegger bursdagsfeiring på kommunens regning for 150000 (eller har de tatt til vettet?) så regner jeg med vi ikke er helt blakke. 

Anonymous poster hash: 41a61...2ca
Skrevet

Det viktigste er å hindre at de legger ut i disse overfylte båtene. Å hjelpe for mange, for godt, av dem som blir plukket opp vil kunne gjøre at fler og fler tar sjansen. Etter min mening bør derfor ikke de som blir plukket opp få større rettigheter til å komme til Norge eller andre land enn dem som ikke dro, men har like store problemer i hjemlandet.

Anonymous poster hash: 093e7...722
Skrevet

Selvfølgelig må vi hjelp!!

Stakkars folk- helt grusomt det som skjer.

Hvordan en skal hjelpe er svært vanskelig. 10000 flyktninger er ikke mange i den store sammenheng, så en ville nok fått hjulpet mange flere ved å hjelpe på andre måter.

Vanskelig sak, og så utrolig synd at all energien som burde gå til å inne løsninger går til å sloss og å stemple hverandre som drittsekker.

Det kommer så mange barn uten foreldre og jeg åpner gjerne hjemmet mitt for noen av disse- om dette var et alternativ.

Anonymous poster hash: b9e68...1e7

Gjest #besserwisserjeg..?
Skrevet

Det er klart vi må bidra!

Jeg blir helt oppgitt når det er så mange som mener at vi ikke har kapasitet..? Muligens et av verdens rikeste land, med så mye ubebodd landskap! Vi har både penger, kunnskap og plass til disse menneskene!!

Skrevet

Jeg må si jeg er enig i de som sier vi må finne en mulighet til å hjelpe de hvor de er. Dessuten stiller jeg meg undrende til at det er så mange flere menn i de båtene enn kvinner og barn, er ikke kvinner og barn utsatt på samme måte hvor de enn rømmer fra?

Så kart man skal hjelpe de slik at de ikke drukner, men blir det satt i land på afrika-kysten så kan det jo være at de tenker seg godt omfør det prøver noe slikt igjen, samtidig som de kan advare andre.

Anonymous poster hash: 7fef2...1fd
Gjest #besserwisserjeg..?
Skrevet (endret)

Jeg blir sjokkert over noen av uttalelsene her! Lurer på om enkelte hadde svart det samme omNorge ble rammet av hungersnød, og det var de som satt der med sitt barns livløse kropp i armene; Ikke bry dere om å ta oss i mot, vi kan bli her vi er og klare oss så godt vi kan....

Endret av #besserwisserjeg..?
Skrevet

Synes selvsagt at vi bør hjelpe de. Men problemet er jo at vi kan ikke ta inn alle som kommer, det vil vi ikke klare i lengden. De skal jo ha husrom, klær, mat, skole/jobb, norskkurs etc. Se på flyktningeleirene i italia, kypros ol. Hvordan vil det gå med de hvis vi bare skal ta i mot de uten å integrere de i vårt samfunn? De kan ikke bare sitte og råtne i en leir midt inni skogen heller i tyve år...

Kanskje en løsning er å få fjernet grunnene til at de er villige til å risikere livet for å komme til europa? Sende inn FN-styrker for å stoppe borgerkriger og voldelige konflikter, støtte økonomien deres gjennom gode handelsavtaler, forbedre infrastruktur og utdanning, og tusen andre ting verdenssamfunnet kan gjøre heller enn å bare plukke opp de stakkarene vi tilfeldigvis finner i sjøen, hva med alle de som drukner når ingen ser det? Eller hva med de som blir stående igjen ved kysten fordi de ikke har penger nok til å komme seg med båtene? Tror dere ikke at de også lider?

Anonymous poster hash: cfa0e...3b8
Skrevet

Vi må hjelpe folk som holder på å drukne, punktum.

Men jeg blir likevel betenkt. For hvor er kvinnene, småungene, de gamle og de syke? De befinner seg jo ikke i disse båtene, her er det stort sett unge, friske menn. De som har aller mest bistandsbehov befinner seg ikke i båtene, de er hjemme med elendigheten sin.

Anonymous poster hash: 9f08f...200
Skrevet

Kan sende ned en båt og få de i land i Afrika. Send heller bistand ned dit og hjelp flere på en gang. Å ta inn 10.000 mennesker til Norge gagner Afrika/Syria lite. Men Norge VIL få store problemer med å integrere så mange på så kort tid! Det finnes ikke boliger nok. Det vil koste enorme summer. Og det er den vanlige mannen i gaten det tas fra. Våre barn får færre ressurser i skolen og bhg, kommer lenger bak i køen. Det er tusenvis av nordmenn i kø for å få sosialbolig. De kommer enda lengre bak for hver flyktning som må integreres. Og til sist, det er lite og ingenting de bidrar med til statskassen. Unner ingen å drukne og leve i elendighet, men hjelp der det monner mest og "ødelegger" minst.

Anonymous poster hash: fd652...761

Skrevet

Nei .Veldig få i tilfelle.Hva med velferds systemet vårt .Det kommer til å kollapse etterhvert.

Anonymous poster hash: 025b8...04e
Skrevet

Selvfølgelig skal vi bistå i å redde folk fra å drukne. Men det betyr ikke at vi kan ta imot et ubegrenset antall båtflyktninger - og med ubegrenset mener jeg selvfølgelig det som allerede nevnt, ser folk at dette lykkes i å få komme til "lands" hos oss og andre europeiske land, så vil fler og fler ta samme sjansen. Og da må vi være like beredt på å ta imot, gang på gang på gang.

Det går bare ikke.

Vi bør heller bruke ressurser på å hjelpe dem der de "hører hjemme" slik at de kan bli boende i sitt opprinnelsesland. I det lange løp vil det være bedre for alle parter.

Anonymous poster hash: c8282...5e2
Skrevet

Selvfølgelig skal vi hjelpe. Jeg fatter ikke at folk kan diskutere det en gang. Vi hjalp båtflyktningene fra Vietnam en gang i tiden - noe vi liker å skryte av i historiebøkene - da vi hadde langt mindre nasjonale ressurser enn i dag.

Vi behøver ikke gi alle opphold, vi kan måtte til med rene nødløsninger, men selvfølgelig skal vi hjelpe druknende mennesker.

Anonymous poster hash: c803d...b9b
Skrevet

En ting er å hjelpe mennesker som vil drukne. Et helt annet men veldig viktig spørsmål, er hvor disse menneskene skal etterpå. Europa? Afrika?

Anonymous poster hash: a9bb1...47e

Skrevet

Nei vi burde ikke hjelpe disse menneskene. Disse har selv satt seg i denne situasjonen og vi har verken muligheter, plass, råd eller lyst til å hjelpe alle disse. Punktum.

Anonymous poster hash: f40b2...2f3

Skrevet

Nei vi burde ikke hjelpe disse menneskene. Disse har selv satt seg i denne situasjonen og vi har verken muligheter, plass, råd eller lyst til å hjelpe alle disse. Punktum.

:o

Oj, jeg tror du bare tuller nå,ingen kan være slik?

Skrevet

:o

Oj, jeg tror du bare tuller nå,ingen kan være slik?

Nei jeg tuller ikke. Jeg svarte på spørsmålet og skrev min mening. Det må være lov å ha en annen mening deg eller? Takk!

Skrevet

Ja syns vi skal hjelpe de, men syns ikke det er gitt at de skal fraktes til Europa.

Anonymous poster hash: 3b0a3...f0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...