Gå til innhold

Jente, jente, jente, jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan jo begynne å lure på om det faktisk er mannen din som bestemmer barnets kjønn? :P

Ved forrige svangerskap da vi var på oul, sa jordmor at det var stas at det var jente siden på mannen min sin side var det mest gutter. Men på tidlig ul denne gang, gjettet legen nok en jente. Er nok alt for tidlig å se, men på MIN side derimot er vi mest jenter ;) nesten bare jenter, faktisk. Jeg har bare søstre. Er nok sånn at gubbeluren har mest "jenteceller" (eller at tilfeldighetene rår), men bare noe jeg tenkte på. Har jo også hørt om kvinner som ikke kan bære frem guttebarn, bare jentebarn?

Anonymous poster hash: 3a087...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo alltid mannen som "bestemmer" kjønn. Kvinnens eggcelle består av xx kromosom, mens mannen leverer enten xx eller xy. Xx blir jente, xy blir gutt. Når eggcellen og sædcellen smelter sammen, leverer alltid dama en x, mens mannen kommer med enten en x eller en y.

Men om mannen din har flest xx-celler, er umulig å finne ut av. Det er nok mest tilfeldigheter. :)

Anonymous poster hash: da47b...ec8

Skrevet

På min side av familien, har vi nesten bare gutter. Jeg har 3 brødre. Min mor hadde 4 brødre. Min far hadde 3 brødre. Min mormor hadde 2 brødre, morfar hadde 3 brødre, farfar hadde 3 brødre, farmor hadde 4 brødre. Tippoldefar fra farfars side hadde 3 brødre. Lenger bak vet jeg ikke. 
Jeg har ingen kusiner, alle har fått gutter. Jeg har derimot fått en søt niese nå, da.

Så min farfar opplevde at jeg var første jenta i familien hans (utenom hans mor og bestemor, men på hans fars side). Han hadde ingen (ikke inngifta) tanter, ingen kusiner heller. 

Mannen har derimot en salig blanding av gutter og jenter i familien. Jeg setter veldig pris på min svigerinne (mannens søster), og synes det er gøy med en "søster". Vi selv venter jente nr 2 nå. Noe jeg synes er stas, jeg er vokst opp i en skikkelig guttefamilie, og kan ikke si det alltid var like moro. Så det var ekstra stas da niesa kom, og enda mer stas da jeg fikk en datter selv, og nå venter enda en datter. 
Men må innrømme jeg verken ønsket eller håpet på jente noen av gangene jeg var gravid, men da jeg fikk vite det var jente, begge gangene, kjente jeg at jeg ble varm i hele kroppen av glede og beruselse. Jeg havnet i sjokk også - jeg var veldig forberedt på gutter. Jeg vet ikke hvordan jeg ville følt det om jeg hadde ventet gutter, kanskje likt, kanskje ulikt :) 

Anonymous poster hash: cf830...581
Skrevet

Nå er det jo alltid mannen som "bestemmer" kjønn. Kvinnens eggcelle består av xx kromosom, mens mannen leverer enten xx eller xy. Xx blir jente, xy blir gutt. Når eggcellen og sædcellen smelter sammen, leverer alltid dama en x, mens mannen kommer med enten en x eller en y.

Men om mannen din har flest xx-celler, er umulig å finne ut av. Det er nok mest tilfeldigheter. :)

Den teorien er faktisk tilbakevist! Nyere forskning har funnet ut at det er eggcellen som "bestemmer" hvilke sædceller som slippes inn, så det er faktisk ikke bare førstemann til mølla slik man trodde før. Eggcellen føler rundt seg og velger ut hvem som slipper til.

Anonymous poster hash: 2dc21...b1b

Skrevet

Det er alltid mannens sædcelle som bestemmer kjønnet, men det viser seg jo at det ikke alltid er så enkelt som det.

Noen kvinner har et miljø inni seg som jentesædcellene trives bedre i enn guttene, og noen kvinner støter ut guttefostere.

I mannens familie er det bare gutter, pappaen hans har bare brødre, min mann har bare brødre, brødrene hans (som er en del eldre, mannen min er atpåkladd) har bare sønner, og den ene broren til mannen min er bestefar, til bare gutter. Det var altså bare født gutter på 4 generasjoner...

Så at vi fikk to jenter, det kom som en overraskelse på hele familien, de trodde ikke mennene i familien produserte jentesædceller ;)

Anonymous poster hash: 91b6f...8d3
Skrevet

Mannen leverer enten x eller y, som smelter sammen med kvinnens x og gir xy (gutt) eller xx (jente). Det dannes like mange x-sædceller som y-sædceller.

Anonymous poster hash: 99efe...cc0

Skrevet

Nå er det jo alltid mannen som "bestemmer" kjønn. Kvinnens eggcelle består av xx kromosom, mens mannen leverer enten xx eller xy. Xx blir jente, xy blir gutt. Når eggcellen og sædcellen smelter sammen, leverer alltid dama en x, mens mannen kommer med enten en x eller en y.Men om mannen din har flest xx-celler, er umulig å finne ut av. Det er nok mest tilfeldigheter. :)Anonymous poster hash: da47b...ec8

Den teorien er faktisk tilbakevist! Nyere forskning har funnet ut at det er eggcellen som "bestemmer" hvilke sædceller som slippes inn, så det er faktisk ikke bare førstemann til mølla slik man trodde før. Eggcellen føler rundt seg og velger ut hvem som slipper til. Anonymous poster hash: 2dc21...b1b

Jaha? Det var jeg ikke klar over. Forskning er spennende!

Skrevet

Glemmer aldri en episode av Ricki Lake for mange år siden. Det var med flere gravide kvinner og alle mennene deres sa at de går fra de om de VELGER å få ei jente. Fordi mennene mente at kvinnen bevisst kan velge kjønnet på babyen, og alle mennene ville ha en gutt. Alle var redde for at dama/kona skulle love en gutt men narre de og få ei jente. Det var leger med for å forklare mennene at faktisk så kan ikke kvinnen bestemme kjønnet og det er sædcellen som avgjør. Men mennene nektet å tro på det. Det ble utført ultralyd på alle, og de kvinnene som hadde jenter i magen fikk pes av mennene. Husker ikke hvordan det endte men husker sinte menn som ikke ville ha døtre.æ og krevde sønner.

Er det ikke sånn og at sædkvaliteten har noe å si? At noen har flest guttesædceller og noen flest jentesædceller? Og at hvor lenge de må vente på egget i livmora (guttesædceller dør først tror jeg) har noe å si, og hvor raske sædcellene er (det ene kjønnet er raskest), men også temperaturen på sæden og livmora? Altså veldig mye som kan spille inn?

Anonymous poster hash: 9e2a6...abc

Skrevet

Den teorien er faktisk tilbakevist! Nyere forskning har funnet ut at det er eggcellen som "bestemmer" hvilke sædceller som slippes inn, så det er faktisk ikke bare førstemann til mølla slik man trodde før. Eggcellen føler rundt seg og velger ut hvem som slipper til.

Anonymous poster hash: 2dc21...b1b

Blir det ikke feil å si at den teorien er tilbakevist? :) For selv om egget kanskje bestemmer hvilken sædcelle det vil ha så er det uansett sædcellen som inneholder det som avgjør om det blir gutt el jente.

Anonymous poster hash: 9e2a6...abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...