Gå til innhold

Korpsforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye dugnadsarbeid er det forventet at dere bidrar med utenom å følge opp spilleleksene hver dag og transport frem og tilbake til øvelser og opptredner?

Her har vi 6 vakter på øvelser i året, 3 eller 4 fulle arbeidsdager i forbindelse med loppemarked, 4 runder med utdeling av brosjyrer (ca 3 timer hver gang), en kveld med eplehøsting, noen runder med kakebaking og noen andre oppgaver som kommer mer spontant innimellom.

Jeg synes rett og slett det blir mye jobbing for at alle andre skal få gratis musikk på 17.mai. Barnehagene betaler litt for å få korps på sine "17.maitilstelninger", men alle andre, som skoler, sykehjem ol tar det som en selvfølge at korpset kommer og spiller gratis. Burde det ikke heller vært en selvfølge at de som vil ha musikken betalte litt for det?

Anonymous poster hash: 92c81...e5a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 5 kvelder med innsamling/sortering av lopper. Da holder vi på fra 18.30 - 21 ca. Selve loppemarkedet er en helg, da er det jobbing fredag kveld, lørdag fra 8-16 og søndag fra 10-16.

I tillegg så går det på rundgang hvem som baker til konsertene, så man blir kanskje bedt om å bake 1-2 ganger i året.

Vi har korpsledere (frivillige foreldre) som tar vaktene på skolen når det er øvelse, og som er med på turer og marsjerer på alle arrangementer. For oss er det selvsagt mer, men jeg syns det er gøy:)

Skrevet

Du mener ikke seriøst at ungene dine er i korps for at andre skal få gratis musikk? Spiller de fotball for at andre skal ha kamper å se på også?

Skrevet

Du mener ikke seriøst at ungene dine er i korps for at andre skal få gratis musikk? Spiller de fotball for at andre skal ha kamper å se på også?

Delevis, jo. De liker selvfølgelig å spille, men 17.mai er ikke en dag de ser frem til. Da jobber de fra 07.30 til 15.30. De farter fra den ene skolen til den neste, innom et par sykehjem og sentrum før de kolapser. Bare å betale bussene og dirigentene den dagen koster en formue som vi foreldre må jobbe inn på dugnad.

Skrevet

Det er mye jobb med korps. Jeg har ikke store nok unger til å være en korpsforelder enda, men har selv spilt i korps siden jeg var 8. Det forventes at foreldrene stiller opp til dugnad, hjelper til før og under konserter og generelt engasjerer seg. Loddsalg tar ungene seg av. Men korps er jo ikke "bare" for at andre skal få gratis musikk på 17.mai! Det er så veldig mye mer enn det. Mine beste venner, både som barn og nå i voksen alder, har jeg fått gjennom korps. Vi reiser på stevner, turer, konkurranser og har mye sosialt samvær. 17.mai er for meg noe man bare må slite seg gjennom for å få være med på alt det andre som er gøy :D

Anonymous poster hash: c893c...29f

Skrevet

Vi står i boder 17 mai, gjør klar til 17mai på skolen dagen før. Baker kaker til 3-4 arrangement i løpet av året, vakt på en øvelse i halvåret, nattevakt /hjelper på overnattingsseminar en gang... Tror det er ca alt.

Anonymous poster hash: 95c15...1f2

Skrevet

Alle må stille med kake, vaffelrøre, rigging og stå i salgsboder på 17. mai Men det er vår viktigste inntektskilde hvor vi tjener rundt 100.000,-. Ellers må vi stille som vakt på et par øvelser i semesteret. Vi har ikke loppemarke, men dugnader hvor vi selger øl på konserter - veldig populært! 😉

Ellers må jeg si at 17.mai er en parentes i korpsets aktiviteter og ikke grunnen til at mine barn spiller. Konkurranser, stevner, turer og konserter er mye viktigere 😃

Anonymous poster hash: 26cf0...fad

Skrevet

Og så må jeg legge til at jeg synes det er minst like mye, men mindre givende dugnader i forbindelse med fotball og langrenn. Takke meg til kakesalg på 17.mai fremfor løypevakt i - 10 grader, rydding av fotballbanen eller kioskvakt 3 hele tirsdagskvelder... 😉

Anonymous poster hash: 26cf0...fad

Skrevet

Vi meldte ungen ut av korpset rett og slett fordi det var sinnssykt mye dugnad. Bare i forbindelse med loppemarkedet ble det forventet at vi stilte som nattevakt natt til lørdagen + at begge to skulle jobbe 8 timer hver både lørdag og søndag. Og da fikk vi til og med beskjed om at de var "snille" med oss fordi ungen var ny i korpset....!

Nå går ungen på håndball, det er en del dugnad der også, men i en slik grad at vi faktisk kan takle det. Det kreves ikke at begge stiller samtidig, og det er ikke snakk om 20 timer i løpet av en helg...

Anonymous poster hash: b3168...444
Skrevet

Delevis, jo. De liker selvfølgelig å spille, men 17.mai er ikke en dag de ser frem til. Da jobber de fra 07.30 til 15.30. De farter fra den ene skolen til den neste, innom et par sykehjem og sentrum før de kolapser. Bare å betale bussene og dirigentene den dagen koster en formue som vi foreldre må jobbe inn på dugnad.

Jeg synes at kommunen burde stå for regningen mtp utgifter til 17. mai.

(Er forøvrig glad for at jeg ikke har barn som spiller i korps! Det er nok dugnad på andre aktiviteter.)

Skrevet

Jeg har spilt i korps selv, og storkoste meg med såre ben og lange armer på 17.mai! Fra morgenfanfare kl 7 til sene kvelden. Mamma og pappa brukte dugnadstimer, javisst, men de hadde aldri gjort det om jeg ikke trivdes med det. Og slett ikke for at hvermannsen skulle få musikk! På samme måte som jeg er involvert på alle baugen og kanter av idrettslaget. Det er jo fordi jeg bidrar til noe som gir ungene mine glede! Hvis du og dine barn bare synes det er pliktløp skulle du kanskje se deg om etter andre aktiviteter? Noe som kan gi dere glede? Selvfølgelig med det i bakhodet at det kreves dugnad og innsats de fleste steder.

Skrevet

Er det virkelig mer dugnadsarbeid med korps enn med andre fritidsaktiviteter? Hva med kjøring til fotballkamper, kiosksalg, vaffelsteking, loddsalg og div andre dugnader ifbm fotball, men også andre idretter. Tenk om det var en korpskonsert i uka som en skulle være med å høre på! En tenker ikke sånn om alle timene i løpet av en mnd som går med til å stå ved fotballbanen og heie.

Blir så lei meg av alle som disser korpsene. Det er forskjell på hvordan korps blir drevet, men det er ofte ikke mer arbeid å være korpsforelder enn foreldre til fotball/håndball - barn f.eks..

Anonymous poster hash: 2e01e...f8c

Skrevet

Jeg har spilt i korps selv, og storkoste meg med såre ben og lange armer på 17.mai! Fra morgenfanfare kl 7 til sene kvelden. Mamma og pappa brukte dugnadstimer, javisst, men de hadde aldri gjort det om jeg ikke trivdes med det. Og slett ikke for at hvermannsen skulle få musikk! På samme måte som jeg er involvert på alle baugen og kanter av idrettslaget. Det er jo fordi jeg bidrar til noe som gir ungene mine glede! Hvis du og dine barn bare synes det er pliktløp skulle du kanskje se deg om etter andre aktiviteter? Noe som kan gi dere glede? Selvfølgelig med det i bakhodet at det kreves dugnad og innsats de fleste steder.

Helt enig.

Dessuten, barna mine er med i korps og jeg synes det er veldig sosialt og koselig både for dem og meg å være med.

Jeg tenker det går litt på innstilling også, om man ser på det som en slitsom plikt eller en mulighet til å delta sammen med ungene i noe de er interessert i - samt mulighet til å bli kjent med masse kjekke folk.

Skrevet

Her får korpset 8000 av 17.maikomiteen for å spille i toget og to sanger etterpå. Få unger som spiller sure toner, blir egentlig flau av å høre på.

Anonymous poster hash: e7092...563

Skrevet

Er det virkelig mer dugnadsarbeid med korps enn med andre fritidsaktiviteter? Hva med kjøring til fotballkamper, kiosksalg, vaffelsteking, loddsalg og div andre dugnader ifbm fotball, men også andre idretter. Tenk om det var en korpskonsert i uka som en skulle være med å høre på! En tenker ikke sånn om alle timene i løpet av en mnd som går med til å stå ved fotballbanen og heie.

Blir så lei meg av alle som disser korpsene. Det er forskjell på hvordan korps blir drevet, men det er ofte ikke mer arbeid å være korpsforelder enn foreldre til fotball/håndball - barn f.eks..

Sånn sett kan jeg bare tenke på denne uken, en helt vanlig uke etter seriestart i fotball. Jeg har dratt hjemmefra ca kl 4 og kommet hjem ca kl 8 hver dag. Forrige helg var kamp på lørdag, cup på søndag. Denne uken hadde to kamper mandag, to i går, en i dag, to i morgen og en på fredag. Sånn går nå dagan.

Skrevet

Oj, det var mye!

Hilsen ikke-korpsmamma

Anonymous poster hash: 8873c...201
Skrevet

Sånn sett kan jeg bare tenke på denne uken, en helt vanlig uke etter seriestart i fotball. Jeg har dratt hjemmefra ca kl 4 og kommet hjem ca kl 8 hver dag. Forrige helg var kamp på lørdag, cup på søndag. Denne uken hadde to kamper mandag, to i går, en i dag, to i morgen og en på fredag. Sånn går nå dagan.

Men er du pålagt å være til stede på alt og hjelpe til?

Jeg har ikke barn som driver med fotball men med andre idretter. Der er det opp til foreldrene selv om de vil følge barna på treninger kamper og samlinger. Det er helt greit å samarbeide med andre foreldre om kjøring og ungene har strengt tatt ikke bruk for foreldrene på sidelinjen hver gang. Skal vi telle med alt sånt blir arbeidet som korpsforeldre også mye mer omfattende. Da må vi jo ta med for eksempel at de skal øve hjemme hver eneste dag. Spessielt de første årene krever det oppfølging. I tillegg skal de fraktes til spilletimer, korpsøvelser og stevner/konserter. Fordelen med de oppgavene er at vi selv kan styre når og hvordan vi ordner det. Det er alle disse fellesdugnadene som vi blir pålagt jeg synes er krevende.

Skrevet

Men er du pålagt å være til stede på alt og hjelpe til?

Jeg har ikke barn som driver med fotball men med andre idretter. Der er det opp til foreldrene selv om de vil følge barna på treninger kamper og samlinger. Det er helt greit å samarbeide med andre foreldre om kjøring og ungene har strengt tatt ikke bruk for foreldrene på sidelinjen hver gang. Skal vi telle med alt sånt blir arbeidet som korpsforeldre også mye mer omfattende. Da må vi jo ta med for eksempel at de skal øve hjemme hver eneste dag. Spessielt de første årene krever det oppfølging. I tillegg skal de fraktes til spilletimer, korpsøvelser og stevner/konserter. Fordelen med de oppgavene er at vi selv kan styre når og hvordan vi ordner det. Det er alle disse fellesdugnadene som vi blir pålagt jeg synes er krevende.

Om du har bare et barn i barneskolealder og det legges opp til 11 kamper i uka synes jeg også dere foreldre bør gi beskjed om at det er alt for mye. Ungene skal ha tid til både lekser og venner også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...