Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Vi er ikke gift, så vet det blir feil å kalle han mannen... Vi eier ett hus sammen, 50 50 , har 1 barn sammen og jeg har ett fra før. Jeg har prøvd å få han med på at vi skal gifte oss, men det er IKKE aktuelt! Og nå prøver jeg å si at vi burde skrive testamente slik at dersom en av oss dør, får den andre av oss halve halvparten til den andre. Ikke snakk om! Han kan ikke se poenget med det overhodet. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke har økonomi til å kjøpe ut vårt felles barn, og at jeg da blir nødt til å selge dersom han dør. Ja da fikk jeg heller bare gjøre det. Siden jeg eier bare halve boligen får jeg ikke kjøpt noe vi får plass i alle 3 heller, og vi må tilbake til å leie. Jeg er ufør, så er ikke så lett å få skrudd opp lånet heller Ikke hans problem, han er jo død... Kjenner jeg koker av sinne og skuffelse her! Mest lyst å flytte med en gang Anonymous poster hash: 0e06c...2da
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Men om mannen din dør kan vel du sitte i uskiftet bo? Det er vel om han hadde hatt et barn utenom det hadde blitt et problem. Om det er du som faller fra, så må han betale ut ditt særkulls, siden du har en utenom. Mener jeg? Anonymous poster hash: 5f79c...ec7
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Vi er ikke gift, så vet det blir feil å kalle han mannen... Vi eier ett hus sammen, 50 50 , har 1 barn sammen og jeg har ett fra før. Jeg har prøvd å få han med på at vi skal gifte oss, men det er IKKE aktuelt! Og nå prøver jeg å si at vi burde skrive testamente slik at dersom en av oss dør, får den andre av oss halve halvparten til den andre. Ikke snakk om! Han kan ikke se poenget med det overhodet. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke har økonomi til å kjøpe ut vårt felles barn, og at jeg da blir nødt til å selge dersom han dør. Ja da fikk jeg heller bare gjøre det. Siden jeg eier bare halve boligen får jeg ikke kjøpt noe vi får plass i alle 3 heller, og vi må tilbake til å leie. Jeg er ufør, så er ikke så lett å få skrudd opp lånet heller Ikke hans problem, han er jo død... Kjenner jeg koker av sinne og skuffelse her! Mest lyst å flytte med en gang Anonymous poster hash: 0e06c...2da Det er du som ikke har forstått dette. Med felles barn vil du ha rett til å sitte i uskifte uten barnets samtykke. Anonymous poster hash: 676f7...338
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Men om mannen din dør kan vel du sitte i uskiftet bo? Det er vel om han hadde hatt et barn utenom det hadde blitt et problem. Om det er du som faller fra, så må han betale ut ditt særkulls, siden du har en utenom. Mener jeg? Anonymous poster hash: 5f79c...ec7 Nettopp. Anonymous poster hash: 676f7...338
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Et testamente er dessuten nok poengløst i denne sammenhengen, da et testamente uansett i liten grad kan overstyre lovens fordeling. Et testamente som bryter med lovens krav til pliktdelsarv, vil bli erklært ugyldig. Det er kun dersom man har lite gjeld, svært store verdier eller enkeltgjenstander som skal fordeles at det er noe særlig poeng med testamente. Anonymous poster hash: 676f7...338
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Anbefaler dere isteden å sikre hverandre med en dødsfallsforsikring på f.eks. en million HI. Anonymous poster hash: 676f7...338
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #7 Skrevet 21. april 2015 Hun kan ikke sitte i uskifte når de ikke er gift. Anonymous poster hash: f79c3...1ff
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #8 Skrevet 21. april 2015 Såfremt ikke mannrn din har råd til å kjøpe ut ditt særkullsbarn hvis du dør så er jo ikke dette noe problem? Hvis han dør kan du sitte i uskiftet bo. Å ærlig talt hvis han mener at du bare må selge for å kjøpe ut felles barn hvis han dør så hadde jeg ikke gjort noe mer med det. Da fortjener han å måtte selge så ditt særkullsbarn får arven sin etter deg.... vi er ikke gift men har tegnet forsikring på hverandre slik at vi får betalt ut særkullsbarn / fortsatt råd til å sitte med huslån å div alene når dødsfall skulle skje. Anonymous poster hash: 539d3...330
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #9 Skrevet 21. april 2015 "Som hovedregel har samboere ingen rett til arv. Det er imidlertid to unntak fra denne hovedregelen: Hvis dere har, har hatt eller venter felles barn vil du ha rett til arv og å sitte i uskifte. Din rett til arv vil være fire ganger folketrygdens grunnbeløp (4 G tilsvarer, pr. 1.5.2012, kr 328 488). Dette beløpet følger direkte av loven. Retten til slik arv trenger derfor ikke å fastsettes i testament. Skulle verdiene etter avdøde utgjør et beløp mindre enn 4 G vil du arve de verdier din samboer har etterlat seg." Anonymous poster hash: 884a9...a92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå