Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #1 Skrevet 21. april 2015 Jeg har observert at det ganske ofte dukker opp tråder her inne hvor folk spør om hvilke rettigheter de har ift diverse permisjoner, sykmelding, lønn, feriepenger, feriefritid osv. Jeg er jo klar over at dette ikke nødvendigvis representerer et gjennomsnitt av verken medlemmene her inne eller befolkningen som sådan, men det slår meg i alle fall at det virker som om det er svært mange som ikke er klar over hvilke plikter og rettigheter de har som ansatt. Så det jeg lurer på i dag, i ren nysgjerrighet, er: - vet du hvilke plikter du har overfor arbeidsgiver når du inngår en arbeidsavtale med en virksomhet? - vet du hvilke plikter arbeidsgiver har overfor deg når du inngår en arbeidsavtale med en virksomhet? - vet du hvor du finner den tariffavtalen som til enhver tid gjelder for deg, og hvilke temaer den inneholder? Ja, det lurer jeg på. Anonymous poster hash: d4d62...619
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #2 Skrevet 21. april 2015 Ja på alle. I min bedrift har vi en personalperm hvor alt dette og mye mer er samlet. Alle nyansatte får med seg permen hjem første uken de er ansatt og må når de leverer den tilbake skrive under på at de har lesten. En kopi av permen står på personalrommet så man kan til enhver tid slå opp om det er noe en lurer på. Anonymous poster hash: d8e74...201
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #3 Skrevet 21. april 2015 Hahaha... Regnet med at dette ikke var like interessant å svare på som SFO-ansattes og læreres arbeidsoppgaver, og hvorvidt man bør ha en eller flere langpannepizzaer på venninnekveld. LOL. Men seriøst blir jeg litt overrasket over at såpass mange ikke vet (i mine øyne) helt grunnleggende ting om sin arbeidshverdag. Jeg kan jo svare på mine spørsmål selv også: - Ja, jeg vet hva mine plikter overfor arbeidsgiver er: en arbeidstaker har fire grunnleggende plikter når en arbeidsavtale inngås ifølge lovverket; arbeidsplikt (utføre det arbeidet man har avtalt i kontrakten så frem det ikke strider mot lovverket, utnytte arbeidstiden, bruke sine evner for å oppnå best mulig resultat og jobbe pålagt overtid så lenge det er innenfor arbeidsmiljølovens rammer), lydighetsplikt (adlyde de "ordrer" man får av arbeidsgiver innenfor arbeidsgivers styringsrett), lojalitetsplikt (ivareta arbeidsgivers interesser og bl.a. ikke bryte taushetsplikten eller ta på seg arbeid på fritiden som går ut over hovedarbeidet sitt) og aktsomhetsplikt (ikke utføre arbeid som setter liv og helse i fare og således bruke påkrevd verneutstyr, melde fra om feil på utstyr, mobbing og diskriminering på jobb). _ Arbeidsgiveren har lønnsplikt (spesielle regler ved force majeur), omsorgsplikt (påse at nødvendig utstyr er i god stand, har erstatningsansvar dersom ansatte blir skadet i en arbeidsulykke), sysselsettingsplikt (sier seg vel selv) og erstatningsplikt jfr skadeerstatningsloven. - Tariffavtalene (absolutt alle) finnes på nett bl.a. Man kan søke opp hvilken som helst fagforening og finne de til enhver tid gjeldende tariffavtalene der. På min jobb ligger de også lett tilgjengelig på intranett OG i et eget program hvor alt av lover, regler, avtaler og interne rutiner som ansatte på min arbeidsplass må forholde seg til er samlet. Det er lurt å sette seg inn i tariffavtalen som gjelder for seg selv, spesielt når man "skal ha" noe fra arbeidsgiver, slik at man står bedre rustet til å argumentere for det man ønsker, som feks. fri til å dra på foreldremøte på skolen midt i arbeidstiden. Noen steder er dette spesifisert i den lokale tariffavtalen, andre steder faller dette inn under den mer generelle "potten" velferdspermisjon og det er opp til den enkelte leder å utøve skjønn ift hva man kan søke velferdspermisjon for. Feks. Anonymous poster hash: d4d62...619
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #4 Skrevet 21. april 2015 Ja på alle. I min bedrift har vi en personalperm hvor alt dette og mye mer er samlet. Alle nyansatte får med seg permen hjem første uken de er ansatt og må når de leverer den tilbake skrive under på at de har lesten. En kopi av permen står på personalrommet så man kan til enhver tid slå opp om det er noe en lurer på. Anonymous poster hash: d8e74...201 Høres lurt ut å ha et system som er godt etablert, og som introduseres til de nye ansatte så raskt. Anonymous poster hash: d4d62...619
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #5 Skrevet 21. april 2015 Jepp! Har vært både hovedtillitsvalgt og personalkonsulent (ikke samtidig da). Så det har jeg ganske god greie på. Husker selvsagt ikke alt i detalj, men vet hvilke avtaler som gjelder og hvor jeg finner dem. Anonymous poster hash: fd786...0cf
Anonym bruker Skrevet 21. april 2015 #6 Skrevet 21. april 2015 Jepp! Har vært både hovedtillitsvalgt og personalkonsulent (ikke samtidig da). Så det har jeg ganske god greie på. Husker selvsagt ikke alt i detalj, men vet hvilke avtaler som gjelder og hvor jeg finner dem. Anonymous poster hash: fd786...0cf Ja, det holder jo i massevis tenker jeg. Jeg mener jo ikke at folk må kunne masse greier i detalj selvsagt, men det mest grunnleggende om hva som gjelder og hvor man finner informasjon om hva som gjelder. Jeg bare ble litt interessert i dette fordi jeg for det første studerer dette temaet akkurat nå, og har oppdaget at det er en del ting jeg selv ikke visste, men som jeg tenker man BURDE vite. Og for det andre da at jeg har sett her inne at kunnskapsnivået hos enkelte er svært lavt. Man kan jo ende opp med både å bli snytt for rettigheter man har, og å føle seg snytt for rettigheter det viser seg at man ikke har, om du skjønner hva jeg mener. Begge deler gir jo en negativ følelse egentlig. Anonymous poster hash: d4d62...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå