Gå til innhold

Hvordan prioriterer dere hverdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobb, barn, husarbeid, trening. Jobber dere fulltid? Trener dere ofte og når? Når gjøres husarbeidet? Noen gode tips? Har bare to barn (riktignok små begge to og krever mye) men sliter med å klare alt. Vurderer å gå ned i stilling, men vet ikke om det er løsningen? Jobber fulltid. Husarbeid blir nedprioritert men må jo selvfølgelig få unna det nødvendigste. Mannen tar seg stort sett av klesvask og jeg matlaging. Resten deler vi på. Trening går i perioder og jeg burde virkelig trene pga det gir meg overskudd og gjør mye for humøret og motivasjonen min men det er så vanskelig å få til. Er kjempesliten bare av jobb og hverdagen. Di få timene etter jobb/bhg ønsker vi å være med barna før di legger seg. Bare meg som sliter? ?

Anonymous poster hash: cdb88...708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i, følger tråden for tips!

Skrevet

Min situasjon er litt annerledes fordi jeg har fire barn, men til gjengjeld eldre barn. Det er både enklere, men også mer jobb på andre måter. Jeg er hjemme med sykt barn i dag, det er derfor jeg kan svare, sånn i tilfelle noen lurte ;)

Her jobber begge fullt, men begge har også flexitid sånn at en av oss kan ta morgningene og den andre kjører tidlig på jobb, og da omvendt på ettermiddagen. Dermed er det alltid en voksen her fram til ca 8 om morgningen og får barna av sted, og alltid en voksen hjemme igjen senest klokken 15.30-16. Dette har vi gjort hele veien, og det er veldig greit.

Ettermiddagene er veldig travle hos oss fordi det nesten alltid er minst ett barn, som oftest to-tre, som skal på enten trening, kamp, klubb, i bursdag el, så det blir ikke tid til så mye annet enn lekser, kjøring, middag osv da. Trening blir derfor for det meste utført enten før klokken 7-7.30 om morgningen, eller etter klokken 19-20. Og så i helgene. Vi trener begge 3-4 dager i uken, ca 40-45 min hver gang. Noen ganger passer det seg slik at vi f.eks. kan ta en joggetur sammen mens eldste ser etter minste (13 år og 6 år). De to i midten er stor nok til å klare seg selv noen timer alene.

I og med at barna våre er så store nå, må de pent bidra hjemme. Det er noe jeg vil råde deg til å innføre allerede nå. Selv en 1-2-åring kan bidra litt. F.eks. med en oppvridd klut til å vaske bord, tv-benk, trapp el. Det er viktig å lage gode vaner og rutiner. Når alle bidrar, blir det også lite på hver og mer tid til andre ting. I tillegg så har vi laget veldig gode systemer på alt, sånn at det er lett å holde huset ryddig, og da tar det ikke så lang tid med husarbeidet. Så mitt tips: Alt må ha sin plass, og det kan være lurt med faste rutiner på når noe skal gjøres og av hvem.

Anonymous poster hash: 76070...c43
Skrevet

Jobber redusert, fri en dag i uken og 6 timers dager ellers (ca 70%)

Har 4 barn.

Husarbeid gjøres hele tiden, vasker badet mens unger sitter i badekaret. Bretter tøy mens barn ser barne-tv, vasker kjøkken mens barn gjør lekser osv. Rydding gjøres kontinuerlig, jeg er stort sett i bevegelse hele tiden og bærer/rydder med meg ting på veien.

Ungenes fritidsaktiviteter prioriteres, noen ganger passer det sånn at jeg kan gå en tur mens en unge trener fotball, men ellers trener jeg ikke.

Anonymous poster hash: a7fff...110

Skrevet

Jeg jobber fulltid, og er alene med to barn og en hund. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb, er å starte vaskemaskinen. Ettermiddagene på hverdagene går til middagslaging, spising, rydding og lekser. Jeg løper ca 45-60 min med hunden hver ettermiddag (i barnetv-tiden, barna er 6 og 9 år gamle). Lett husarbeid tar jeg etter barna er i seng, lager også matpakker til neste dag og legger fram klær til barna. Husvask tar jeg lørdags formiddag. Før vi fikk hunden trente jeg hjemme på kveldstid ved å bruke treningsvideoer fra youtube + ergometersykkel. Men jeg syns en løpetur i allslags vær er mye morsommere, og gir et godt energipåfyll :)

Anonymous poster hash: 07be1...ff7
Skrevet

Alt går lettere om du driter i husarbeidet.

Skrevet

Det kan man ikke ;) Jeg har et veldig avslappet forhold til støv og skit, men selv jeg innser at f.eks. badene bør vaskes over minst en gang i uken, huset støvsuges/moppes 1-2 dager i uken og ikke minst må barna ha mat og rene klær. Derimot kan jeg være veldig enig i at mange her inne kunne hatt godt av å redusere mengden med husarbeid betraktelig, det er f.eks. på ingen måte nødvendig å støvsuge og vaske bad hver eneste dag og bytte sengetøy to ganger i uen slik noen holder på.

Skrevet

Jobber redusert, fri en dag i uken og 6 timers dager ellers (ca 70%)

Har 4 barn.

Husarbeid gjøres hele tiden, vasker badet mens unger sitter i badekaret. Bretter tøy mens barn ser barne-tv, vasker kjøkken mens barn gjør lekser osv. Rydding gjøres kontinuerlig, jeg er stort sett i bevegelse hele tiden og bærer/rydder med meg ting på veien.

Ungenes fritidsaktiviteter prioriteres, noen ganger passer det sånn at jeg kan gå en tur mens en unge trener fotball, men ellers trener jeg ikke.

Anonymous poster hash: a7fff...110

Når jeg ser sånne innlegg, lurer jeg på hvorfor i all verden det er så vanlig å få unger. Og spesielt så mange. Det høres jo ikke noe bra ut for deg i det hele tatt spør du meg.. 

Anonymous poster hash: 7bdd3...d24

Skrevet

Det kan man ikke ;) Jeg har et veldig avslappet forhold til støv og skit, men selv jeg innser at f.eks. badene bør vaskes over minst en gang i uken, huset støvsuges/moppes 1-2 dager i uken og ikke minst må barna ha mat og rene klær. Derimot kan jeg være veldig enig i at mange her inne kunne hatt godt av å redusere mengden med husarbeid betraktelig, det er f.eks. på ingen måte nødvendig å støvsuge og vaske bad hver eneste dag og bytte sengetøy to ganger i uen slik noen holder på.

Joda, høres ut som du er avslappet nok. Kan du likevel senke lista litt? Tåle litt flekker, tåle mer støv? Det kan jo spare inn noe. Helt enig i at tid før de er i seng er forbeholdt unger. Men ellers - Ok, lager du mat som tar tid? Jeg lager så å si alt fra bunnen, men nekter å forholde meg til noe som ikke er ferdig på ti min forberedelser + koketid (koketid er jo fritid). Ellers hjelper endel ting når ungene begynner å legge seg litt seinere, bortsett fra at det da aldri blir stille i huset og at alle klærne deres blir større (tenåringsgutters bukser og hettejakker kontra småplagg i str 92 - det må gå uendelig mange flere maskiner pr uke).

Skrevet

Er i permisjon nå med nr 4, så blir jo litt annerledes enn når man jobber, men studerer deltid og har en mann som jobber på båt (jobber 4 uker og fri 4 uker). Nå er minste så liten at mannen ennå ikke har reist på jobb etter fødsel da, så blir travlere når han drar da.

De to største barna (9 og 13 år), trener og på vinter når det er håndball må de kjøres 2 dager i uka på trening, pluss kamper i noen helger. Nå starter fotball sesongen for de, og de kan gå selv til trening, men må kjøres på bortekamp, og jeg er alltid å ser på hjemmekamp, er kamp en dag i uka til hver, største spiller innimellom to kamper på ei uke.

Husarbeid gjør jeg på dagtid nå, mens de andre er i bhg og på skolen, blir også trilleturer så å si hver dag når jeg kommer meg i gang, skolearbeid blir også gjort på dagtid. Mannen gjør også en del husarbeid da når han er hjemme, når han er på jobb og det er mye oppgaver for meg på skolen, så blir det gjort kun det viktigste av husarbeid. Barna hjelper til, men litt lite egentlig, så blir litt mas i perioder.

Trening blir nedprioritert dessverre, men håper å få til noen økter pr uke på kveldene igjen, slik jeg gjorde før jeg ble gravid.

Anonymous poster hash: 194ae...2dd

Skrevet

Joda, høres ut som du er avslappet nok. Kan du likevel senke lista litt? Tåle litt flekker, tåle mer støv? Det kan jo spare inn noe. Helt enig i at tid før de er i seng er forbeholdt unger. Men ellers - Ok, lager du mat som tar tid? Jeg lager så å si alt fra bunnen, men nekter å forholde meg til noe som ikke er ferdig på ti min forberedelser + koketid (koketid er jo fritid). Ellers hjelper endel ting når ungene begynner å legge seg litt seinere, bortsett fra at det da aldri blir stille i huset og at alle klærne deres blir større (tenåringsgutters bukser og hettejakker kontra småplagg i str 92 - det må gå uendelig mange flere maskiner pr uke).

Ja, altså, klesvasken er jo det verste. To tenåringer+ to store barn hvorav alle barn + voksne trener 2-4 ganger i uken = ekstreme mengder med vask :P

Ellers tviholder jeg på å lære barna opp til å gjøre litt husarbeid, det er gull altså! Og med tre sønner i hus, er ukentlig badvasking et absolutt minimum! ;)

Skrevet

Her er det grunnleggende at ting har sin faste plass og at ting legges på plass. Utrolig hvor mye tid man kan bruke på å lete etter ting, ellers så går det i rutiner. 30 min om morgenen og 30 min på kvelden med rydding fast, så kommer husvaksen i tillegg, men da deltar alle.

Vi må kjøre barna på treninger og kamper så da trener vi mens de trener Ellers så gjør vi ting hele familien som eks skogtur barna på sykkel for da kan jeg jogge.

Begynn i det små eks ta med barna ut 30 min hver ettermiddag. Bruk noen helger på å organisere hjemmet og prøv dere frem med hva som passer for dere eks trene om morgenen eller på kvelden.

Anonymous poster hash: 0759a...fe7

Skrevet

Ja, altså, klesvasken er jo det verste. To tenåringer+ to store barn hvorav alle barn + voksne trener 2-4 ganger i uken = ekstreme mengder med vask :P

Ellers tviholder jeg på å lære barna opp til å gjøre litt husarbeid, det er gull altså! Og med tre sønner i hus, er ukentlig badvasking et absolutt minimum! ;)

Hm, jeg trodde det var HI jeg svarte, men det er det jo ikke. HI har to små barn.

Skrevet

Jeg driter ikke i husarbeid, men alt går lettere når noen andre gjør husarbeidet. Vi har derfor valgt å prioritere å ha vaskehjelp. Etter dette går livet så og si på skinner. Vi jobber begge fullt. Dummeste jeg hører om er kvinner (for det er jo alltid kvinnene) som går ned i stilling for å gjøre husarbeid. Det er faktisk langt rimeligere å betale for en vaskehjelp (hvitt) enn det er å redusere stillingen sin.

Skrevet

Takk for mange svar. Ser at enda mer organisering rett og slett er svaret. Ja det er kanskje dumt å redusere stillingen (av mange årsaker) men ååå så godt det hadde vært! Føler jeg lever i et evig stress. Samboer trener fast tirs og tors etter ungene er lagt, jeg prøver å bruke di andre dagene men synes det er veldig tungt å motivere seg til å trene etter kl 20 på kvelden, men må vel bare. På morgenen er det umulig for oss da må jeg isåfall så opp kl 5 :-P all respekt til dere med fire unger... henger såvidt sammen med to jeg og det sliter en del på forholdet alt vi har å gjøre og lite kvalitetstid sammen men håper det hjelper etterhvert som barna blir større. Skal absolutt innføre at ungene hjelper til med støvtørking f.eks. Et par timer på lørdag el søndag hele familien sammen så kan vi jo sikkert få utført en del :) Har også et håp om å få kjøpt tørketrommel i nærmeste fremtid... ville hjulpet en hel del.

Anonymous poster hash: cdb88...708

Skrevet

Jobber 120%

Har vaskehjelp og lar mye flyte i hverdagen

Mannen henter + lager mat

Jeg trener på kvelden etter ungene er lagt

Anonymous poster hash: c1146...213

Skrevet

Har valgt å jobbe natt nå som ungene er små,har mye fri men like god lønn som 100 % dagtid.

Husarbeidet tar jeg,likeså bringing og henting. Trener gjør jeg på dagtid når jeg ikke har jobbet natt.

Anonymous poster hash: 76575...746

Skrevet

Nå er jeg i permisjon, så det er en annen tilværelse, men slik har vi hatt det etter at eldste ble født:

Jeg jobber 100% med flexitid. Mannen jobber en del mer, men en del av det hjemmefra. Han begynner ikke på jobb før 10, så han har naturligvis tatt levering i bhg. Vi driver begge med organisert trening som foregår etter leggetid, jeg har trent flere andre kvelder i tillegg. Husarbeid nedprioriteres. Har vaskehjelp annenhver uke, og med ett så lite barn har det vært nok. Kommer til å ha vaskehjelp hver uke etter hvert, ellers blir husarbeid en stor konfliktsak mellom meg og mannen. Jeg er først hjemme, henter i barnehagen og lager stort sett middag, planlegger for en uke om gangen for å bruke så lite tid som mulig i hverdagen på det.

Vi ser begge verdien og nødvendigheten for oss å prioritere trening. Foreløpig har det vært enkelt å gjennomføre etter leggetid, og har heldigvis god tilgang på barnevakt for sovende barn. Vi holder det ryddig i det daglige, men nedprioriterer ellers husarbeid. Jeg ser for meg at denne ordningen vil fungere til barna blir større og får et mer travelt liv, så får vi se da.

Skrevet

Jobber også 100% og har 2 små barn på 1,5 og 4 år. Dagene flyr og husarbeidet blir noe lidende. Har måttet senke kravene betraktelig! Nå er jeg heldig og har en mann er hjemme på dagtid for tiden så nå får vi faktisk ting unna.

Trener gjør jeg 2-4x i uken etter at barna har lagt seg eller på dagtid lørdag eller søndag. I tillegg skal vi gifte oss til sommeren så kveldene går unna! Er trøtt som fy for tiden men alt går en periode. Kommer meg sjelden i seng før 23-2330 for tiden og opp igjen 0600. Sove får jeg gjøre når jeg blir gammel😉

Anonymous poster hash: ff245...f98

Skrevet

Har ett barn.

Jobber full nattevaktsstilling og tar master deltid. Trener 3-6 ganger i uken.

Siden jeg jobber natt gir det meg fleksibilitet til å trene på dagtid, at sønnen min ikke bør gå på SFO ( eller da han gikk i første).

Jeg handler på dagtid, trener osv.

Når han kommer hjem lager jeg mat, hjelper med lekser, finner frem treningstøy, kjører på trening, henter på trening, dusj, kveldsmat og seng. Når han dusjer legger jeg frem klær til dagen etterpå, når han spiser gjør jeg klar matpakke og rydder kjøkkenet, ellers gjør jeg husarbeid litt dann og vann.

Når han er i seng og sover så bytter vi på å reise til venner etc på kveldene innimellom og jeg får besøk av venninner.

Vi er ganske sosiale og er i tillegg mye sammen med venner og familie og har ofte flere barn over eller på besøk!

Jeg jobber 4 netter på, ei uke fri.

Trenger ikke mye søvn så er oppe og hopper etter 3-4 t søvn de dagene jeg jobber.

Når jeg er på skole i Oslo, så gjør jeg samme rutinene, men kommer da hjem senere og trener evt senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...