Gå til innhold

Lærer - idealist eller kyniker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om 17. mai.

Jeg skjønner hvorfor, men lærere fremstår mer og mer som en veldig ambivalent og utydelig gruppe. Det er klart det er forskjellige lærere som mener de ulike tingene, men jeg etterlyser at Utdanningsforbundet i større grad signaliserer én retning. Enten fremholder lærere at de er lønnsmottakere på lik linje med alle andre. Da kan de ikke avkreves å jobbe på 17. mai og annet "mas". De kan ikke være tilgjengelige på kveldstid for foreldre osv. Da forutsetter også at de godtar mer normale arbeidsbetingelser. Eller så innser de at de har mange goder i form av fleksibilitet og lange pauser fra arbeidslivet og da strekker de seg litt lenger. Og møter f.eks opp på 17. mai fordi ungene er noe mer enn en jobb for dem, eller fordi de skjønner at det å møte opp der gir dem mye positivt å bygge på i skoleåret forøvrig. 

Anonymous poster hash: f886f...f86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har nå ikke lærere utvidet arbeidstid for å være tilgjengelig for foreldre på kveldstid da.

Anonymous poster hash: 5964a...74a

Skrevet

Nå har nå ikke lærere utvidet arbeidstid for å være tilgjengelig for foreldre på kveldstid da. Anonymous poster hash: 5964a...74a

Nei, men mange er det allikevel og mange foreldre tror de er det.

Anonymous poster hash: f886f...f86

Skrevet

Slik som at jeg skal ha vanlig 37 timers arbeidsuke istedenfor 43 timer som jeg har nå? Foreldremøter f.eks må da taes på dagtid - i foreldrenes arbeidstid, i tillegg til foreldresamtalene.

Det blir liten tid til før - og etterarbeid om jeg skal gå hjem kl 15.30 hver dag. Om jeg ikke er ferdig med å forberede undervisning til neste dag da, så må det nesten bare være? For da gjør jeg ikke det jeg ikke fikk tid til på jobb når mine egne unger har lagt seg.

Å hvis din 14 årige datter plutselig begynner å gråte på skolen fordi hun står midt i en krise, ja da må hun nesten bare klare seg selv siden jeg må bli ferdig med alt jeg har å gjøre før kl 15.30.

Skal jeg da jobbe overtid sier du? Og ha 133 % på 17.mai? Hvem i alle dager skal finansiere det i et allerede fattig skolevesen?

Mitt typiske lærerråd til deg: Først må man lese teori, finne ut hvordan ting henger sammen, før man begynner å debattere! Argumenter skal være saklige og basert på faktum. Du kan ikke synse og tro om dine innspill skal være troverdige.

Og så til slutt: om læreryrket virkelig var et slaraffenliv med korte arbeidsdager og lange ferier, hvorfor blir ikke alle lærere da??

Skrevet

Det virker vel kanskje som om du blander informasjon fra KS og fra UDF. KS ønsker at lærere skal inn i 37,5 timers uke med vanlige ferier. UDF jobber for å få beholde fleksibiliteten som læreren har. Men lærere møter stort sett bare mistro. Vi bruker sikkert ikke den tilmålte tiden vår på ungene, hvor mye jobb er det å planlegge en time liksom? Alle kan jobben vår, alle vet hvor dårlige vi er og alle passer på å fortelle det.  

Gjest Antarctica
Skrevet

Ambivalent og utydelig gruppe. Interessant!

Hadde du ventet at over 50.000 mennesker skulle ligne hverandre og mene det samme...?

Skrevet

Altså, lærere er vanlige lønnsmottakere de. De mottar nemlig lønn - derav lønnsmottaker. De har imidlertid en annen arbeidstidsavtale enn mange andre. Veldig mange lærere strekker seg langt - veldig langt - men må altså ikke jobbe på 17.mai. Men også på dette området strekker vi oss så langt vi klarer. Tro det eller ei, de fleste lærer synes at det er stas å gå med klassen sin! Det synes ihvertfall jeg! Men så lenge jeg har barn på skolen (særlig barneskole), og togene på min jobb og barnas skole faktisk begynner samtidig, ja da velger jeg å se på mine egne barn. Har faktisk gått i tog med dem også. For læreren til eldste har også barn i skolen.

Du sier: idealist eller kyniker? Er det enten eller altså? Ingen lærere jeg kjenner er kynikere. Noen av dem er nok idealister - men det vil ikke si at de står på huet døgnet rundt og tenker at "jeg får vel lønn i himmelen" eller noe sånt... Må det være sort/hvitt?

Anonymous poster hash: 0e328...5f2

Skrevet

Jeg ønsker ikke lærere som "diller" rundt med 17.mai-tog og som det forventes av at de overtar det jeg mener er foreldreoppgaver, og ting vi foreldre kan organisere selv.

Jeg vil ha lærere som har nok tid og energi til å forberede timer, til å lage gode kunnskapsbaserte opplegg, som lærer i klasseromsundervisning og som tar jobben de er satt til å gjøre: Å lære ungene våre.

Resten er min jobb. Å styre med 17.mai-tog, måtte være tilgjengelig på kveldene osv. ønsker jeg ikke av en lærer. En god lærer trenger både ro, tid og fred, nok søvn og å være opplagt til neste dag. Det får da være måte på hva lærerne skal syssle med.

Anonymous poster hash: afca5...70a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...