Gå til innhold

sukkeravhengighet,trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har litt peiling på hvordan man kan komme over godteriavhengighet?

Begynner å få værre skallebank og kvalme når jeg har spist litt så det skulle vært lett og kutta det ut men nei.

Hjertet slår hardt,veldig ubehagelig.

Begynner å bli redd nå.

Veldig vanskelig å kutte det ut etter 8 år.

Anonymous poster hash: 7f222...7c8

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Har bare prøvd gode gamle cold turkey, nemlig slutte å kjøpe det, slutte å spise det. Tvert brudd, ikke nedtrapping.

Jeg spiser frukt, da. Det er sunnere, og døyver trangen.

Skrevet

Takk for svar.

Ja det er kanskje det beste,og bare kutte ut alt.

Hi

Skrevet

Ved avhengighet må man kutte ut alt som er søt eller som hjernen opplever som søt. Altså høy omdanning av glukose. Da kan du ikke spise frukt for da opprettholdes avhengigheten ved tilførsel av fruktsukker. Det hjelper ikke å trappe ned. Kunstig søtningsmidler må også kuttes ut

Det finnes en selvhjelpsgruppe i Oslo. Søk FAA Oslo.

Anonymous poster hash: 2e646...041

Skrevet

Kutte tvert. Jeg gjorde det for 2 måneder siden. Det var helt grusomt de første 2-3 dagene, jeg trodde jeg skulle gå på veggene og hadde skikkelig abstinenser (faktisk!). Men så allerede mot slutten av tredje dagen løsnet det. Fjerde dagen tenkte jeg ikke så mye på det og femte dagen var søtsuget nesten helt borte.

Jeg for min del kunne spise frukt og ting med søtstoff, så de første dagene ble det en del druer og appelsiner, samt pastiller som Dent og lignende. Etter hvert var ikke det noe behov heller, men jeg spiser jo uansett frukt fordi det er sunt og godt.

Jeg hadde bare tenkt å kutte alt i 2 uker, men etter de 2 ukene hadde jeg faktisk ikke lyst på sukkerholdig mat, så jeg fortsatte fram til påske. Da spiste jeg litt smågodt, sjokolade og lignende. Etter det har jeg spist litt i helgene, men ikke ellers, og det fungerer utmerket. Jeg er ikke lenger avhengig av sukker :D

Du kan klare det du også, men du må kutte helt ut og bare tåle de første tøffe dagene!

Anonymous poster hash: a9cc5...5f1
Skrevet

Spis nok fett til måltidene. Avokado, egg, ost, nøtter osv. Det metter bedre og motvirker godtesug. Spis mest mulig lavkarbo, hjelper mye mot søtsug. Alternativ til søtt når suget blir for stort: smoothie med bær, naturell yoghurt evt banan. Sjokoladekrem: kokosmelk (sett i kjøleskapet bruk kun det hvite som stivner i boksen) 3 ss kakao + 40 g sukrin gold/sukrinmelis/. Spis med bær på. Lykke til.

Anonymous poster hash: 21dd9...ad1

Skrevet

Jeg klarer ikke kvitte meg med det. Sukkeravhengighet, ikke godteri. Sukker i teen, søtt på skiva... Sukker, ikke søtningsstoff. Frukt gjorde ikke susen. 

Jeg får fryktelig hodepine, kvalme og smerter i hele kroppen i nesten ei uke om jeg ikke får det i meg. Jeg blir helt fjern og folk opplever meg som om jeg har en form for influensa. 

Jeg har derimot kommet meg over det aller verste. Jeg tok kampen, men havnet fort litt på kjøret igjen. Litt på kjøret. Jeg spiser noe søtt/godteri ei gang i uka (planen er å kutte dette helt ut, men jeg har ikke klart det enda). Og så har jeg gjerne en kopp te med litt sukker i hver dag. Frukt kan også hjelpe nå om suget skulle bli uutholdelig. Jeg har alltid appelsiner liggende for tida (kan hende fordi jeg er gravid og fysen på appelsiner...). Da holder jeg meg faktisk stabil... Men planen er å kutte alt, og den som klarer å kutte tvert, den står det mot av! Målet mitt er at etter fødselen, skal kostholdes revuderes (kostholdet er relativt fint utenom det søte, det er bare disse søte greiene som skal bort).

Anonymous poster hash: be87f...6f7
Skrevet

Spis nok fett til måltidene. Avokado, egg, ost, nøtter osv. Det metter bedre og motvirker godtesug. Spis mest mulig lavkarbo, hjelper mye mot søtsug. Alternativ til søtt når suget blir for stort: smoothie med bær, naturell yoghurt evt banan. Sjokoladekrem: kokosmelk (sett i kjøleskapet bruk kun det hvite som stivner i boksen) 3 ss kakao + 40 g sukrin gold/sukrinmelis/. Spis med bær på. Lykke til.

Anonymous poster hash: 21dd9...ad1

Hoh. Gjett hva jeg er nødt til å teste ut... 

Anonymous poster hash: be87f...6f7

Gjest Runforit
Skrevet

Spis skikkelig mat som stabiliserer blodsukkeret. Og kutt ut alt sukker inntil videre.

Skrevet

Takk for alle svar😊 Kaster resten av sjokoladen når jeg kommer hjem. Hi

Skrevet

Du må kutte tvert.

Alt av sukker og kunstig søtning - les nøye på pakningsvedlegget til ferdigprodukter. Mye skjult sukker der. 

Jeg har vært uten i snart 8 mnd nå, og det føles herlig. 

Men du må bestemme deg, og gå all in. 

Anonymous poster hash: fd344...098
Skrevet

Beklager med dere over har ikke sukkeravhengighet i medisinsk forstand. Det er en kronisk sykdom. Skadelig eller overforbruk mulig men ikke avhengighet selv om man velger å kalle det på folkemunnen

Skrevet

Beklager med dere over har ikke sukkeravhengighet i medisinsk forstand. Det er en kronisk sykdom. Skadelig eller overforbruk mulig men ikke avhengighet selv om man velger å kalle det på folkemunnen

Hva er da sukkeravhengighet?

Skrevet

Hva er da sukkeravhengighet?

Det lurer jeg også på

Anonymous poster hash: c53dc...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...