Gå til innhold

Hvor lang tid bruker du og løpe en mil? Tips til og trene seg opp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er skikkelig utrent om dagen! Meldt meg på maraton med jobb til sommeren og er i hardtrening, skal fullføre en mil. Var på trening idag og løpte 8 km på trdemølla, brukte litt over en hel time. Skal klare 10 km etterhvert! 

Hvor mange løpeøkter i uka vil være optimalt og ta når jeg skal delta på maraton i slutten av juni? Hadde 5 km som mål, så var fornøyd med 8 ;) Selvsagt gikk jeg litt innimellom også.



Anonymous poster hash: 252ee...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær nå bare forsiktig så du ikke løper på deg betennelser, det er så sykt fort gjort når man er utrent og motivert ;)

 

Jeg løp mila på rett over en time da jeg var helt utrent. Løp 2-3 ggr i uka og merket bedring for hver gang, nesten. Så fikk jeg så vondt i kneet at jeg bare måtte gi meg. Nå er det styrke all the way, og jeg har aldri følt meg bedre!



Anonymous poster hash: e65e7...9a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en "sen" løper. Har jogget mye. Med litt innsats og bevisst på tidtaking, har jeg vært nede i 53 min på 10km.  Men på vanlige treningsturer bruker jeg mellom 1t og 1t 6min (avhengig av dagsform og kuppering på terrenget)

 

Jeg lå på 1t 10 min da jeg først begynte og ta tid på turene mine. Så jevnt over ligger jeg nå lavere. Jogger lett 15-16 km og holder da ca samme tempo, så er jo i god form. Så har jeg mindre trente venner som etter moen måneder løper 10km på 50 min. Det tilsvare en fart på 12km/t eller altså 5min pr km. Løper man 10 km i timen, så bruker man 6min på en km. Så når man bruker f.eks. pulsklokke med gps og tidsmåling, så legger man seg på tid pr km for og "rekke" målet man setter seg,

 

Vil anbefale at man først trener på og klare distansen uten stans.. Og som en nevnte,- bruk tid! Man opplever så kjapp fremgang at det er fristende og løpe for mye i starten. Hold igjen. Maks 3 gang i uka til  og begynne med!!!Så tar man en runde man tar tida,- UTEN og følge med på den underveis. Under en vanlig løpetur så løper du ei rute du vet er 10km, og du bare tar det som ei vanlig rolig økt. Så ser du hvor mye tid du har brukt, og sjekk da også  min/km underveis. Er det jevnt eller blir du senere etter hvert som du løper?

 

Ut fra det så kan man finne seg et delmål.. Bruker du 1t 15 min, så bør du etter hvert satse på 60 min på samme løypa med litt bevisst hastighetstrening...

 

Vil anbefale;

 

http://www.runnersworld.no/artikler/hva-sp-r-l-pere-om.htm

 

Se andre artikler det ligger linker til på høyre side av denne artikler. Mange ulike tips og råd om løping og treningsprogram :)

 

Lykke til med og finne løpegleden :)



Anonymous poster hash: 55d3f...40c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er en "sen" løper. Har jogget mye. Med litt innsats og bevisst på tidtaking, har jeg vært nede i 53 min på 10km.  Men på vanlige treningsturer bruker jeg mellom 1t og 1t 6min (avhengig av dagsform og kuppering på terrenget)

 

Jeg lå på 1t 10 min da jeg først begynte og ta tid på turene mine. Så jevnt over ligger jeg nå lavere. Jogger lett 15-16 km og holder da ca samme tempo, så er jo i god form. Så har jeg mindre trente venner som etter moen måneder løper 10km på 50 min. Det tilsvare en fart på 12km/t eller altså 5min pr km. Løper man 10 km i timen, så bruker man 6min på en km. Så når man bruker f.eks. pulsklokke med gps og tidsmåling, så legger man seg på tid pr km for og "rekke" målet man setter seg,

 

Vil anbefale at man først trener på og klare distansen uten stans.. Og som en nevnte,- bruk tid! Man opplever så kjapp fremgang at det er fristende og løpe for mye i starten. Hold igjen. Maks 3 gang i uka til  og begynne med!!!Så tar man en runde man tar tida,- UTEN og følge med på den underveis. Under en vanlig løpetur så løper du ei rute du vet er 10km, og du bare tar det som ei vanlig rolig økt. Så ser du hvor mye tid du har brukt, og sjekk da også  min/km underveis. Er det jevnt eller blir du senere etter hvert som du løper?

 

Ut fra det så kan man finne seg et delmål.. Bruker du 1t 15 min, så bør du etter hvert satse på 60 min på samme løypa med litt bevisst hastighetstrening...

 

Vil anbefale;

 

http://www.runnersworld.no/artikler/hva-sp-r-l-pere-om.htm

 

Se andre artikler det ligger linker til på høyre side av denne artikler. Mange ulike tips og råd om løping og treningsprogram :)

 

Lykke til med og finne løpegleden :)

 

Anonymous poster hash: 55d3f...40c

 

 

Åh, tusen takk! :) Jeg var skikkelig glad i og løpe før, men så fikk jeg unger.. Og etter sistemann som nå er blitt et år har jeg vært laber med trening. Men nå er det vår og jeg skal tvinge meg ut døra noen ganger i uka! Det er herlig og løpe når man først kommer i gang :briller:

 

Anonymous poster hash: 252ee...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker jeg sikkert et par timer (får kynnere med en gang jeg forsøker å løpe), men når det ikke bor en baby i magen min, så brukte jeg ca 40 min. Men jeg løp MYE!

 

Jeg anbefaler å løpe terreng hvis du har muligheten. Da får du en naturlig intervalløkt og du trener opp flere støttemuskler som er med på å redusere skade. Samt at underlaget er MYE bedre en tredemølle!! Å løpe på mølla er det samme som å løpe på asfalt, så det er veldig hardt for kroppen. I tillegg er det lurt å ha minst to ulike par løpesko som du bytter på å bruke(reduserer også sjansen for å få skade).

 

Lykke til med løpinga!



Anonymous poster hash: a181a...f95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca. 42 min. Målet er under 40 i løpet av året. Trener mye løping da. For all del kom deg ut! Intervalløkter er supert på mølla. Beregn god tid og løp sakte i starten. Ha minst 2 par joggesko du bytter på. Skadeforebyggende trening er viktig, spesielt i hofter. Anbefaler slyngetrening. 



Anonymous poster hash: 2398f...b07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en løype på ca 8-8,5 km som jeg bruker ca 40 minutter på, så kanskje 45-50 minutter da på 1 mil? Jeg tror jeg løper i et ganske normalt tempo og er verken utrent eller veldig godt trent.



Anonymous poster hash: bd790...823
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pers er 56 min på mila. Da hadde jeg trent et år i forkant. Jeg er en som løper rask 60 metern og måtte bruke mye tid på å øve meg opp til å løpe langt. 

jeg løper ca 2 ganger i uken, men klarer ikke å øke tempo noe særlig mer. Trener en del styrke og det føles veldig bra for kroppen! Løping får jeg ofte vondt i beina av. 

Når jeg koseløper, tar det gjerne 65-70 minutter for meg å gjennomføre en mil. 

En kollega av meg, som har mye lengre bein (Jeg tror det har noe å si..men aner egentlig ikke...kanskje en unnskyldning for meg..?) løper 2-3 ganger i uken, alltid intervall en gang i uken og har gjort det i mange år. Hun løper 49 på mila. Da er hun superfornøyd og har trent mye. 

 

Så jeg tror det er veldig individuelt. Kanskje alderen spiller inn også? Meg og mine kolleger er rundt 40. da har jo nedturen begynt, så og si ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg 1 langøkt i uka + 2 intervalløkter.

Jeg ligger på ca 6 min og 30 sek pr km når jeg løper. Altså ca 1 time og 5 min på ei mil. Målet er å få det til på 1 time.

 

Har trent hver uke i over 1 år, men har løpt lite intervaller. 

Har nylig begynnt og merker formen blir veldig mye bedre. 

Løper også trapper og bakkeintervaller.....

 

 



Anonymous poster hash: b90eb...770
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...