Gå til innhold

Noen som vet? gravid og ferie i uke 35

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å finne noe svar på dette.
Vi skal til Danmark den dagen jeg blir 35uker og kommer hjem når jeg blir 36 uker.
Fra før har jeg 3 barn, alle født etter termin, men det er egentlig uvesentlig.

Jeg tenker på om noe skulle skje ift graviditeten, og hvis fødsel plutselig går igang, vil dette bli dekket av HELFO? Har HELFO-kort og reiseforsikring.
Men vet at reiseforsikring varierer veldig på dette, men mange dekker slike utgifter fram til uke 36.

Så egentlig er det HELFO jeg lurer på, siden jeg ikke finner noe gode svar på deres sider.
Det står at alt med egenandel dekkes s lenge det er i EØS-land, men jeg vet ikke om dette gjelder en fødsel?

Anonymous poster hash: 8ef75...f8d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å finne noe svar på dette.

Vi skal til Danmark den dagen jeg blir 35uker og kommer hjem når jeg blir 36 uker.

Fra før har jeg 3 barn, alle født etter termin, men det er egentlig uvesentlig.

Jeg tenker på om noe skulle skje ift graviditeten, og hvis fødsel plutselig går igang, vil dette bli dekket av HELFO? Har HELFO-kort og reiseforsikring.

Men vet at reiseforsikring varierer veldig på dette, men mange dekker slike utgifter fram til uke 36.

Så egentlig er det HELFO jeg lurer på, siden jeg ikke finner noe gode svar på deres sider.

Det står at alt med egenandel dekkes s lenge det er i EØS-land, men jeg vet ikke om dette gjelder en fødsel?

Dette hadde jeg spurte fastlegen om, og fått med en evt. bekreftelse på at det var greit at du reiste. Så hadde jeg hørt med reiseforsikringen om de dekker det.

Anonymous poster hash: d9286...048

Skrevet

Ingen andre?

Skrevet

Jo, fødsel dekkes innenfor EØS-reglene!

Iallefall var det slik da jeg fødte sist. Jeg var gravid og skulle til Danmark på sommerferie (gravid uke 30). Ringte helfo og spurte på forhånd.

Du kan jo bare ta en tlf og spørre!!

Jeg behøvde legehjelp for noe annet da vi var der. Viste bare fram heksetrygdekortet og betalte ingenting :)

Anonymous poster hash: 5d7c2...fb9

Skrevet

Takk for svar!
Jeg troooor jeg fant ut av dette nå, men måtte google mye.
HELFO dekker utgifter ift fødsel i EØS-land, color line har ingen grense på hvor langt på vei du er når du reiser med dem heller.
Så lenge jeg vet at det er hjelp å få hvis jeg skulle gå i fødsel, så er det greit å reise.
Men kjibt hvis alle dører lukkes, og det er også kjibt å måtte betale det av egen lomme, for en fødsel på sykehus er rimelig dyr.
Nå ser hverken jeg eller legen noe overhengende fare for fødsel i uke 35/36, da alle mine er født  etter uke 41.
Men jeg skal ta en invendig ultralyd før jeg reiser, for å sjekke livmorhalsen før vi reiser.
Detter for å være på den sikre siden siden jeg har hatt en konisering  tidligere.

HI

Skrevet

Ja, det vil det. Om du skulle føde i Danmark vil du få det samme gratistilbudet som landets egne borgere.

Anonymous poster hash: 3f5fc...418
Skrevet

Jeg ville tatt en telefon. Så er du 100% sikker og kan slappe helt av. 

Anonymous poster hash: c9390...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...