Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Blir barnet vårt regnet som amerikansk statsborger da? Vi bor for tiden i USA men planlegger å flytte hjem før fødsel. Men en vet jo aldri med tanke på bolig og jobb. Kan jo ta lengre tid. Så hvis jeg føder her, får barnet et helt annet statsborgerskap enn oss? 😕 Anonymous poster hash: 1f7e8...52d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Det kan ihvertfall bli president. 😊 Anonymous poster hash: a9701...fbe
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Ja, et barn født i USA blir automatisk amerikansk statsborger. Det vil også ha rett på norsk statsborgerskap om det har norske foreldre. Anonymous poster hash: 67548...eda
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Ja, et barn født i USA blir automatisk amerikansk statsborger. Det vil også ha rett på norsk statsborgerskap om det har norske foreldre. Anonymous poster hash: 67548...eda Hva med mannen min sitt opphav? Han er engelsk..har ikke barnet hans rett på hans statsborgerskap overhodet? Anonymous poster hash: 1f7e8...52d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Det kan ikke få norsk statsborgerskap fordi norge ikke tillater dobbelt statsborgerskap. Anonymous poster hash: 17990...257
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Ja, barnet vil da bli amerikansk statsborger. Angående om barnet blir britisk statsborger også, må dere sjekke hvilke regler Storbritannia har. Dere må sjekke nøye - hvis dere må SØKE om britisk statsborgerskap, vil barnet miste sitt norske statsborgerskap. Hvis barnet blir britisk statsborger ved fødsel (slik det gjøres i USA) kan barnet ha dobbelt (eller trippelt) statsborgerskap. Det er nordmenn som har gått på den smellen før... at barnet mistet sitt norske statsborgerskap fordi de søkte om å få statsborgerskapet til faren (vet i alle fall dette har skjedd med barn med australsk far). Anonymous poster hash: 19469...711
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #7 Skrevet 20. april 2015 Det kan ikke få norsk statsborgerskap fordi norge ikke tillater dobbelt statsborgerskap. Anonymous poster hash: 17990...257 Joda, se svaret mitt under. Det er mulig hvis barnet får et annet statsborgerskap *ved fødsel*, men ikke hvis det må søkes om å få statsborgerskapet til den ikke-norske forelderen. Anonymous poster hash: 19469...711
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #8 Skrevet 20. april 2015 Det kan ikke få norsk statsborgerskap fordi norge ikke tillater dobbelt statsborgerskap. Anonymous poster hash: 17990...257 Tøys. Men britisk må det søkes om (det vil få det om dere søker), og da vil det måtte velge mellom det og norsk ved voksen alder. Om det er en mulighet, ville jeg absolutt satset på å føde i USA. Det er kjempepraktisk i forhold til jobb og utdanning senere å ha både europeisk og amerikansk statsborgerskap. Anonymous poster hash: 67548...eda
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #9 Skrevet 20. april 2015 Våre barn er født i Canada. Jeg er norsk og faren er svensk. Barna har 3 statsborgerskap. Hvor lenge de kan ha det har jeg ingen aning om. Og hvordan det er med engelsk statsborgerskap vet jeg ikke, men for oss var det ingen problem å søke om svensk statsborgerskap og registere det norske selvom de var canadiske. Vi bor i Sverige nå og jeg flyttet ut fra Norge i 2000. Barna er 4 og 6 år. Anonymous poster hash: 4a816...1e7
NormaJean Skrevet 20. april 2015 #10 Skrevet 20. april 2015 Så lenge helseforsikringen deres dekker fødsel uten for høy egen andel så hadde jeg klart valgt å føde i USA! Men da skal jeg være helt sikker på at forsikringene dekker de fleste eventualiteter som feks langvarig innleggelse av mor eller barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå