Gå til innhold

Hvor langt vil dere bøye dere for 4-åringen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker i bhg til småen at flere foreldre er mye "snillere" med barna enn meg.

For eksempel var det en fireåring som mente at mamma kom inn feil dør og nektet da å bli med på grunn av dette. Mor gikk da rundt hele bhg for å komme inn den "riktige døra". Hadde min fireåring gjort dette, hadde jeg tatt han i armen og dratt han med meg hjem gjennom den "feile døra".

En annen gang var det en femåring som ikke ville være med hjem fordi hun hadde det så gøy. Mor satt seg da ned med de ansatte for å vente til de var ferdige med leken. Også i dette tilfelle ville jeg forklart at "nå er du hentet og du skal bli med hjem" og rett og slett tatt med meg ungen hjem.

Er jeg for streng og for "lite leken"? 

Anonymous poster hash: d16d7...70b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En må velge sine kamper tenker jeg. Har selv pratet med ansatte og tatt en kaffe ved henting til 4 åringen var ferdig med nabbibrettet. Veldig hyggelig for meg og henne :) Hva er poenget med å først forvente at de skal finne seg i å være i bhg i 7 timer for så å stå parat til å slippe alt de har i hendene det øyeblikket du kommer? Er det en nødvendig kamp eller en maktdemonstrasjon fra din side?

Anonymous poster hash: 4cecb...c86

Skrevet

Jeg er også litt streng. Hadde aldri latt barnet diktere hvor jeg skulle gå inn. Kunne kanskje latt han leke litt mens jeg ryddet sammen tingene eller slo av en prat, men jeg bestemmer, ikke han.

Anonymous poster hash: c9827...904

Skrevet

Kan godt finne på å la barnet avslutte leken, innenfor rimelighetens grenser.

Å surre rundt med riktige og feile dører hadde jeg aldri orket.

Anonymous poster hash: 5a5b3...279
Skrevet

Man velger sine kamper. Om det å gå inn en spesiell dør (én gang ) gjør at leveringa går knirkefritt på en tråkig morgen, da kan jeg nok gjøre det.

Hadde etter den dagen begynt å prate om leveringa med barnet på vei til barnehagen, og blitt enige om hvordan vi skal gjøre det. Og så holdt meg til avtalen vi hadde.

Anonymous poster hash: f9faf...966

Skrevet

Det med døra hadde jeg ikke godtatt. Situasjonen i BHG kunne jeg gjort om det ble slik, men gutten min springer alltid overlykkelig mot meg når jeg kommer og vil fort hjem - enda han koser seg masse i BHG.

Anonymous poster hash: 97b11...3cc

Skrevet

Det med døra hadde jeg sannsynligvis ikke gjort med mindre det var en spesiell grunn autisme f.eks). Hadde nok bare sagt at i dag kom jeg den veien og det går også fint. Men å sette meg ned litt og la de avslutte leken eller vise meg noe gjorde jeg mange ganger fordi det synes jeg er koselig. Noen ganger passer det ikke, men ofte går det an i 5-10 minutter. Det er dessuten noen ganger man må velge sine kamper, og kanskje var det grunner for at moren valgte å gå den "riktige" døra den dagen som andre ikke vet om.

Skrevet

Hadde ikke begynt å styre med å gå inn en annen dør bare fordi han forlanget det.

Men er nesten alltid igjen en stund i barnehagen når jeg henter han syns det er kjekt å se han i lek med andre barn :)

Vi har som regel god tid på oss uansett så gjør ikke noe for meg å være litt lenger i barnehagen,dessuten syns han det er stor stas å leke der når jeg er der.

Anonymous poster hash: fbda1...77c
Skrevet

Det er en egen type foreldre som driver med den "gå inn rett dør" taktikken".det er langt ifra ønskelig og havne i den kategorien.

Din taktikk ordner trygge barn,med faste rammer og en forutsigbarhet som unger trenger og elsker

Så 👏👏👏👏til deg😃

Skrevet

Jeg ser an dagsformen til barnet selvsagt.

Foreldre som tror de oppnår mer ved å utvise en maktdemonstrasjon den dagen barnet har stått opp med feil fot og mor har dårlig tid har misforstått grensesetting.

Anonymous poster hash: 09fec...88f

Skrevet

Hvis jeg har tid, så venter jeg til barnet er ferdig med tegningen eller hva det nå er hun driver med. Gjør det fremdeles nå på SFO. Har vi ikke tid, får barnet besjed om dette og hun må bli med med en gang.

Feil dør-greia hadde jeg aldri godtatt.

Anonymous poster hash: da39b...304
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med å la barnet leke ferdig om man har tid til det, og det har jeg som regel. Men det skal mye til for at jeg hadde gått rundt barnehagen for å gå inn en annen dør. :P Det måtte vært om jeg f.eks. stod på farten til å reise bort en langhelg f.eks, da kan jeg strekke meg langt for at avskjeden blir positiv.

Anonymous poster hash: 71afe...450
Skrevet

Den dørgreia hadde jeg ikke gått med på, men har flere ganger venta i 5-10 under henting for at gutten min skal bli ferdig med leken han er i :) Handler om å velge sine kamper tenker jeg...

har flere ganger sett en mamma stå i bhg å diskutere i over 1,5 time for å få med seg sønnen sin hjem. han vil ikke hjem, og hun koseprater og duller med ham i godt over 1,5 time før han blir med. I de tilfellene hadde jeg tatt gutten i armen og sagt at nå er det tid for å dra hjem.. Dilling i timesvis er jeg ikke med på!

Anonymous poster hash: 87f64...2bc

Skrevet

5-10 min skulle det selvsagt stå! ;)

Anonymous poster hash: 87f64...2bc

Skrevet

Merker i bhg til småen at flere foreldre er mye "snillere" med barna enn meg.

For eksempel var det en fireåring som mente at mamma kom inn feil dør og nektet da å bli med på grunn av dette. Mor gikk da rundt hele bhg for å komme inn den "riktige døra". Hadde min fireåring gjort dette, hadde jeg tatt han i armen og dratt han med meg hjem gjennom den "feile døra".

En annen gang var det en femåring som ikke ville være med hjem fordi hun hadde det så gøy. Mor satt seg da ned med de ansatte for å vente til de var ferdige med leken. Også i dette tilfelle ville jeg forklart at "nå er du hentet og du skal bli med hjem" og rett og slett tatt med meg ungen hjem.

Er jeg for streng og for "lite leken"? 

Anonymous poster hash: d16d7...70b

Hvis du gjør dette bare for å demonstrere at du bestemmer, så synes jeg du er litt lite leken og fleksibel. Hvis du gjør dette fordi dere faktisk har dårlig tid og sier dette, så er det noe helt annet.

Jeg synes også du bør tenke på at andre foreldre kan ha gode grunner til at de gjør slik de gjør, som du selv ikke kjenner til. 

Her har barnet i perioder med stress noe tvangshandlinger/ angst, og det å kreve og være streng i en slik situasjon fungerer ikke da angsten da aktiverer enda flere tvangshandlinger. Slikt takles på en helt annen måte enn de situasjonene der jeg ser at det bare er vilje, trass eller ordinær frykt det er snakk om, og jeg må si jeg og barnet har lykkes veldig godt med å minimere dette slik at barnet nå plages svært lite av dette i forhold til før.

Jeg hadde nok selv aldri gått med på å gå inn en annen dør fordi den første var feil, da det å gi etter kan forsterke tvangshandlingene. Men jeg kan forstå at de som virkelig ikke har tid til å takle dette med ro og forklaring en morgen, kan ende opp med å gi etter.

Å la barnet leke noen minutter til og eventuelt leke litt med ved henting, så fremt man ikke har dårlig tid, det ser jeg på som helt normalt og greit.

Anonymous poster hash: 9a86f...849

Skrevet

Synes det er fornuftig det en over her sier, bør vi forvente at vi kan plasserer barnet i barnehagen i mange timer hver dag, og så skal det stå parat og slippe det det har i hendene når vi dukker opp for å hente det?

Hadde lett gått inn en annen dør om det var det som skulle til for å få med en blid og samarbeidsvillig unge hjem, min unge er trøtt om ettermiddagene og ikke all verdens til tålmodighet.

Anonymous poster hash: 05dba...61d
Skrevet

Er enig med de over som påpeker at det kan være mange grunner til at foreldre gjør som de gjør. Barn er forskjellige. Jeg har selv et barn som reagerer ekstremt negativt på overgangssituasjoner. Å sette hardt mot hardt i en sånn hentesituasjon kan medføre hyl og skrik i en time. Da går jeg heller inn en annen dør om det hjelper. Man må velge sine kamper. Mitt andre barn tar jeg under armen. Han tåler det på en helt annen måte. Anbefaler å ikke dømme andre foreldre så lett.

Skrevet

Du har tydeligvis truffet svigerinnen min, min lille niese på 4 år er familiens sjef.

Roper niesen min "DANS", da danser svigerinnen min.

Har svigerinnen min laget feil middag, da koker hun sammen en ny.

Vil niesen ha en rosa truse akkurat den morgenen, da avlyser svigerinnen min alle avtaler til butikken åpner for å kjøpe en rosa truse.

Lurer virkelig på hvordan niesen min blir når hun blir eldre?!

Anonymous poster hash: 2e53b...8ac

Skrevet

Det første eksemplet ditt hadde ikke bøtt godtatt her, dør er dør. Men så lenge jeg har tid, så ser jeg ikke noe problem med å la barnet bli ferdig med leken. Det handler også litt om at barn skal lære seg å bli ferdig med det de har startet, og at de skal rydde opp etter seg.

Skrevet

Jeg vil tro at alle foreldre har sine grunner for å gjøre som de gjør. Kanskje ikke jeg personlig ville synes at alle grunner var like gode, men det er heldigvis ikke opp til meg å dømme og vurdere.

Jeg hadde ikke snudd og gått ut igjen for å komme inn i barnehagen på ny gjennom en annen dør. Det blir for mye dilling for meg. Når jeg ankommer barnehagen pleier jeg å lete opp barmet først og si fra at jeg har kommet. Så får barnet bestemme om det vil bli med for å pakke sekken og hente sakene, eller leke ferdig mens jeg pakker sekken. Når jeg er ferdig med pakkingen er barnet klar for å bli med meg. Mulig mine barn er enkle å ha med å gjøre...

Skrevet

Jeg er den som kan bruke god tid ved levering og henting. For min del er det viktig at jentene får avslutte på det de har startet på, og jeg kan godt vente 10-15 minutter om de har behov for den tiden. Jeg møter ungene, sier at jeg skal gå inn og hente klærne, og når jeg kommer ut skal vi dra hjem. Da får dem litt tid til å forberede seg på å dra hjem, men også tid til å avslutte leken og evt. si hade til de andre. Hvis de gjør noe som tar litt tid og har det veldig morsomt, har jeg ikke samvittighet til å rive dem bort fra det. Jeg ønsker å lage minst mulig oppstyr, for de er slitne og trette i den tiden. Det skal ikke mye til for at de slår seg helt i lås, så jeg må bare ta tiden til hjelp for å gjøre denne tiden mest mulig skånsom for alle.

Skrevet

Jeg ville også tatt ungen under armen og fått henne med meg ut "feil dør", men jeg ville ikke avbrutt leken med mindre jeg hadde hatt dårlig tid av en eller annen grunn. Da sier jeg at hun får 10 minutter til å avslutte leken, så drar vi om hun er ferdig eller ikke. Så tar jeg en prat med de ansatte eller menger meg litt med de mindre barna om de ønsker oppmerksomhet (har ikke aldersavdelinger der mitt barn går), og det synes jeg er koselig.

Anonymous poster hash: 77fcd...a24
Skrevet

Jeg hadde også tatt med ungen ut feil dør.sånnt tull finner jeg meg ikke i.foreldre som diller rundt med sånnt,ender opp med sjefete ufordraglige unger som tror de bestemmet allt,og får de ikke bestemme plutselig en dag-da blir det krise.

Har selv en i familen på 5 som er slik. Foreldrene skjemmer henne totalt bort,hun får allt hun peker på, bestemmer mat, tv og nettbrett tid selv.legger seg når hun vil-er ofte oppe til middnatt. Første hun gjør om morgen er nettbrett,og foreldrene lar henne få lov så det ikke blir sure miner.

Men ser det hvor mye de ødelegger for denne jenten? Nei. Hun har ingen venner,ingen som vil leke med henne,for hun skal alltid bestemme alt, er ikke kontaktsøkende for hun har jo nettbrettet 24/7.

Men tilbake til saken, om ungene spiser i bhg venter jeg til de er ferdig. Som regel er alltid barna klar for å gå hjem når jeg kommer,så aldri hatt problem med det. Deter jeg glad for,for å stå å småprate med travelt personale gjør jeg ikke. De skal bruke tiden på barna,ikke meg.

Anonymous poster hash: 41ce5...38c

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns det eksempelet du kom med, at mor kom inn feil dør og måtte gå inn på nytt, er et klassisk eksempel på en forelder som oppdrar en framtidig manipulerende drittsekk.

Gjest Antarctica
Skrevet

Er enig med de over som påpeker at det kan være mange grunner til at foreldre gjør som de gjør. Barn er forskjellige. Jeg har selv et barn som reagerer ekstremt negativt på overgangssituasjoner. Å sette hardt mot hardt i en sånn hentesituasjon kan medføre hyl og skrik i en time. Da går jeg heller inn en annen dør om det hjelper. Man må velge sine kamper. Mitt andre barn tar jeg under armen. Han tåler det på en helt annen måte. Anbefaler å ikke dømme andre foreldre så lett.

Selvsagt er det metoder som egner seg bedre for den ene, og andre metoder for den andre. Men den påstanden "barn er forskjellige", den syns jeg brukes hele tiden som argument hos enkelte for å forklare hvorfor deres eget barn er så totalt spesielt og unikt at ingen regler gjelder for nettopp det barnet.

Selv syns jeg ofte at man heller kan si "foreldre er forskjellige", og at de som er nødt til å sitte og vente og overtale ungene i halvannen time før de kommer seg hjem, de har lagt grunnen selv. Det er IKKE fordi barnet er så unikt at dette skjer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...