Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #1 Skrevet 20. april 2015 Har vært hos fastlegen på endel kontroller i svangerskapet (vet ikke hvorfor, muligens siden jeg fikk LE og DVT sist gang); uke 4, 7, 10 og nå uke 13. ALLE gangene, i tillegg til ekstra HCG-målinger, har han tatt blodprøve av meg. Dette er mildt sagt svært belastende for meg siden jeg lider av sterk sprøyteskrekk, noe han vet godt, men ikke bryr seg noe om. Har også arr der han stikker pga sykehusinnleggelser og endel venefloner osv. Han har sjekket blodsukkeret, hcg, jernlageret, blodprosenten. Denne gangen skal han visst ta de "obligatoriske blodprøvene". De som følger med helsekortet. Men er det vanlig å ta SÅ mange blodprøver i 1.trimester? er det flere blodprøver som må tas? Noe jeg kan forholde meg til, så jeg kan si nei hvis han vil ta en blodprøve som ikke er obl. /nødvendig. Som sagt er det svært belastende for meg siden jeg lider av ptsd som har en direkte sammenheng med sprøyter. Anonymous poster hash: 7ef75...32f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #2 Skrevet 20. april 2015 Det viktigste er at du snakker med legen din. Hvis han er av typen som ikke vil snakke med deg, ikke forklarer deg hvorfor dette er nødvendig... da ville jeg byttet lege. Slik det er nå så vet du tydeligvis ikke hvorfor de tar disse blodprøvene, og om du visste at det var nødvendig så ville du ha lettere for takle det du må gjennom, tror jeg. Jeg tviler på at legen tar prøver som ikke er nødvendige for din og barnets sikkerhet. Men det viktigste er at du kan snakke med legen din, du burde vite hvorfor prøvene tas. Anonymous poster hash: 8474b...939
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #3 Skrevet 20. april 2015 Det viktigste er at du snakker med legen din. Hvis han er av typen som ikke vil snakke med deg, ikke forklarer deg hvorfor dette er nødvendig... da ville jeg byttet lege. Slik det er nå så vet du tydeligvis ikke hvorfor de tar disse blodprøvene, og om du visste at det var nødvendig så ville du ha lettere for takle det du må gjennom, tror jeg. Jeg tviler på at legen tar prøver som ikke er nødvendige for din og barnets sikkerhet. Men det viktigste er at du kan snakke med legen din, du burde vite hvorfor prøvene tas. Anonymous poster hash: 8474b...939 Tror egentlig han liker å ta blodprøver. Han er gammel og sta. Men for meg, tar jeg kun de blodprøvene som er helt nødvendige. Såvidt jeg vet er det den uke 12-13 man skal ta. Er det flere? Anonymous poster hash: 7ef75...32f
rytme Skrevet 20. april 2015 #4 Skrevet 20. april 2015 Har vært hos fastlegen på endel kontroller i svangerskapet (vet ikke hvorfor, muligens siden jeg fikk LE og DVT sist gang); uke 4, 7, 10 og nå uke 13. ALLE gangene, i tillegg til ekstra HCG-målinger, har han tatt blodprøve av meg. Dette er mildt sagt svært belastende for meg siden jeg lider av sterk sprøyteskrekk, noe han vet godt, men ikke bryr seg noe om. Har også arr der han stikker pga sykehusinnleggelser og endel venefloner osv. Han har sjekket blodsukkeret, hcg, jernlageret, blodprosenten. Denne gangen skal han visst ta de "obligatoriske blodprøvene". De som følger med helsekortet. Men er det vanlig å ta SÅ mange blodprøver i 1.trimester? er det flere blodprøver som må tas? Noe jeg kan forholde meg til, så jeg kan si nei hvis han vil ta en blodprøve som ikke er obl. /nødvendig. Som sagt er det svært belastende for meg siden jeg lider av ptsd som har en direkte sammenheng med sprøyter. Anonymous poster hash: 7ef75...32f Det er jo ikke vanlig å gå til så mange kontrller i det hele tatt. Du må jo få vite hvorfor du går til ekstra kontroller.... Vil tro at grunnen til at du tar så mange blodprøver er den samme grunnen som hvorfor du går til ekstra kontroller. Da hjelper det ikke å spørre om det er vanlig med så mange blodprøver, da har du tydligvis en problemstilling som er utenom det vanlige.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #5 Skrevet 20. april 2015 Har vært hos fastlegen på endel kontroller i svangerskapet (vet ikke hvorfor, muligens siden jeg fikk LE og DVT sist gang); uke 4, 7, 10 og nå uke 13. ALLE gangene, i tillegg til ekstra HCG-målinger, har han tatt blodprøve av meg. Dette er mildt sagt svært belastende for meg siden jeg lider av sterk sprøyteskrekk, noe han vet godt, men ikke bryr seg noe om. Har også arr der han stikker pga sykehusinnleggelser og endel venefloner osv. Han har sjekket blodsukkeret, hcg, jernlageret, blodprosenten. Denne gangen skal han visst ta de "obligatoriske blodprøvene". De som følger med helsekortet. Men er det vanlig å ta SÅ mange blodprøver i 1.trimester? er det flere blodprøver som må tas? Noe jeg kan forholde meg til, så jeg kan si nei hvis han vil ta en blodprøve som ikke er obl. /nødvendig. Som sagt er det svært belastende for meg siden jeg lider av ptsd som har en direkte sammenheng med sprøyter.Anonymous poster hash: 7ef75...32f Det er jo ikke vanlig å gå til så mange kontrller i det hele tatt. Du må jo få vite hvorfor du går til ekstra kontroller.... Vil tro at grunnen til at du tar så mange blodprøver er den samme grunnen som hvorfor du går til ekstra kontroller. Da hjelper det ikke å spørre om det er vanlig med så mange blodprøver, da har du tydligvis en problemstilling som er utenom det vanlige. Blodprøvene har ingenting med det å gjøre, det er problemet! Hadde jeg vært en gravid uten ekstra risiko, hadde han tatt like mange blodprøver. For meg virker det fullstendig unødvendig siden andre slipper unna med noen få blodrøver, blir faktisk provosert Anonymous poster hash: 7ef75...32f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #6 Skrevet 20. april 2015 Ingen kan tvinge deg til å ta blodprøver. Du kan faktisk nekte å noen sinne ta en blodprøve resten av livet ditt, men vil ikke anbefale det. Ta den vanlige blodprøven for å sjekke rubella og sånt, men ellers kanskje bare ta en blodprosent måling i fingeren i blant? Er greit å vite om du bør ta jern. Går an å bytte fastlege, bytter du nå så har du en ny fastlege fra 1. mai. Eller ta alle kontroller hos jordmor, men ta den vanlige blodprøven og. Er forresten lurt å få tatt en glukosebelastning i uke 28 om du er overvektig, da må du og ta blodprøve, men var kanskje i fingeren, husker ikke. Men kanskje du syns at det er like ille å bli stukket i fi geren. Anonymous poster hash: db6cf...263
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #7 Skrevet 20. april 2015 Jeg har tatt blodprøver på hver kontroll. Men har ikke hatt så mange kontroller da, normalt svangerskap, Anonymous poster hash: 49625...3b4
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #8 Skrevet 20. april 2015 Synes ikke det er ille å bli stukket i fingeren Anonymous poster hash: 7ef75...32f
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #9 Skrevet 20. april 2015 Hvis man har blodtype rhesus minus må man ta blodprøve i uke 12, 32 og 36. Dette for å screene for evt rhesus immunisering dersom fosteret er rhesus pluss. Man kan også ha andre antistoffer (blodtype-messig) som gjør at det er nødvendig å holde øye med dette gjennom svangerskapet. Anonymous poster hash: 5d5cb...72a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå