Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #1 Skrevet 19. april 2015 Jeg har en venninne jeg har kjent helt siden ungdomsskolen som jeg nå vurderer å kutte ut. Men jeg vet ikke helt.. Jeg tror hun er misunnelig på meg og hun virker veldig bitter på meg, jeg vil si helt uten grunn. Hun har en samboer som er uføretrygdet og hun selv har også blitt uføretrygdet nå. De har alltid dårlig råd. De leier et slitt gammelt hus og må ta buss da de ikke har råd til bil. Jeg jobber, vi eier et hus med hage og vi har bedre råd enn dem, selv om vi ikke akkurat vasser i penger. Jeg føler hun er misunnelig på meg fordi vi har finere hus (som vi eier) og mer penger. Jeg har ALDRI, og da mener jeg aldri vært opptatt av status og penger og merkeklær og den slags, men jeg føler at hun mener jeg er sånn..... En kveld vi hadde vært på kino og var på vei hjem gikk vi forbi et butikkvindu med en fin jakke på salg. Den hadde kostet 1600 men kostet nå 999. Jeg sa den jakken var kjempefin og jeg hadde lyst til å prøve den, da sier hun surt "jeg kan ikke forstå at det er mulig å tenke på og bruke SÅ mye penger på en jakke, det kan jeg bare glemme"...jeg ble litt satt ut av det svare, så da bare gikk vi videre i stedet for at jeg ville prøve jakken. Altså, 1000 kr for en jakke, det er jo en helt vanlig pris?? Det finnes jo jakker til flere 1000... Når jeg er med henne må jeg også passe meg for hva jeg sier. Vi skal til Paris en helg hele familien...Jeg sitter ikke å gnir inn at vi skal til Paris en helg, men jeg kan ikke si et ord om det sånn som jeg kan til andre venninner...Vi har jevngamle barn og jentene mine snakket med jentene hennes om at de gledet seg til Disneyland, og da blir hun sur på meg fordi hennes jenter blir misunnelig.. I sommer skal vi til Mallorca og jeg må passe meg alt jeg kan for å ikke si noe om det, da blir hun jo bare enda mer sur. Det er jo vanlig at venninner snakker sammen om ferieplaner og kan se på klær og sånn sammen? Uten å bli sur på hverandre? Jeg har en annen venninne som skal til USA 3 uker i sommer, jeg blir ikke sur på henne når hun skal til USA når vi selv "bare" skal 2 uker til Mallorca... Jentene mine spiller fotball og går på tur. Jeg kan heller ikke si sånn som "vi skal spille kamp i helgen" for da blir hun sur igjen, fordi hennes jenter ikke kan gå på idrett, det har de ikke råd til sier hun... Både hun og samboeren røyker, og de har alle kanaler på tv som det er mulig å ha. I tillegg har de minst 6 dyr, både hund og katt og hamster og alt mulig.... Jeg mener at om de prioriterer litt annerledes så hadde de f.eks hatt råd til en aktivitet jentene kunne gått på da, men jeg tror ikke jeg kommer noen vei om jeg prøver å si det. Jeg er glad i henne som venn, men jeg synes det er fryktelig synd hun er så bitter på meg.. Er ikke så mye å gjøre med livssituasjonen deres med tanke på inntekt og sånn, men jeg kan jo ikke slutte å leve "normalt" fordi de ikke har råd til ting.. Jeg blir sliten av å måtte passe hva jeg sier hele tiden. Bør jeg bare kutte henne ut? Har egentlig ikke lyst til det, men jeg ser ikke for meg hva som kunne vært annerledes... Anonymous poster hash: a94f5...f23
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #2 Skrevet 19. april 2015 Ville ikke kuttet ut med en gang. Har du prøvd å snakke skikkelig med henne? Kan hun være deprimert? Anonymous poster hash: 7a50a...278
Gjest Maiken og barna Skrevet 19. april 2015 #3 Skrevet 19. april 2015 Kan du ikke heller hjelpe henne ved å snakke om riktig prioriteringer ?
Sint naken biltyv Skrevet 19. april 2015 #4 Skrevet 19. april 2015 Hva med å prøve å prate med henne om prioriteringene hun gjør?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #5 Skrevet 19. april 2015 Hvis du er en god venn tar du en alvorsprat. Når det er sagt har de aller fleste klubber gratismedlemsskap som gis til barn/familier som forteller at deres barn har lyst å begynne med fotball/håndball, men at de ikke har mulighet pga økonomi. Men snakk med henne. Hvor mange tusenlapper går det med til sigaretter i året? Hvertfall nok til å dekke kostnadene til kontingent for både fotball og håndball og mer til Anonymous poster hash: 49122...55c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #6 Skrevet 19. april 2015 Hvis du er en god venn tar du en alvorsprat. Når det er sagt har de aller fleste klubber gratismedlemsskap som gis til barn/familier som forteller at deres barn har lyst å begynne med fotball/håndball, men at de ikke har mulighet pga økonomi. Men snakk med henne. Hvor mange tusenlapper går det med til sigaretter i året? Hvertfall nok til å dekke kostnadene til kontingent for både fotball og håndball og mer til Anonymous poster hash: 49122...55c Når det gjelder røyking så kommer hun nok aldri til å slutte. Hun røykte til og med når hun var gravid, begge ganger. Hun har til og med sagt at legen har sagt hun må slutte. Hun har vel prøvd et par ganger, men hun holder max en dag eller to før hun sprekker. Jeg tror helt ærlig at hun ikke vil slutte. Både hun og samboer røyker til og med INNE. (skulle tro alle som røyker røykte ute i 2015.) Og at hun er deprimert ja, det tror jeg nok. Jeg har prøvd å prate med henne og være en god venn, men nå når jeg liksom ikke inn lenger. Hun er helt stengt igjen og bare oser av bitterhet. Ser ut til at hun har bestemt seg for å synes syndt på seg selv. Hun hadde et lavtlønnet yrke før hun ble uføretrygdet så de har vel egentlig alltid hatt lite penger, men bitterheten tok seg opp etter hun ble uføretrygdet. Vi har et helt typisk vanlig A4 familieliv og gjennomsnittlig inntekt, men hun takler ikke det... Men døtrene hennes burde nok begynt på en aktivitet uansett ja, jeg kan spørre om hun har undersøkt om de kan få begynne i et idrettslag uten at de må betale så mye for det. Jeg får nesten lyst til å betale kontigenten for dem...men frister ikke siden hun er så sur mot meg hele tiden..... Anonymous poster hash: a94f5...f23
3 i april Skrevet 19. april 2015 #7 Skrevet 19. april 2015 Om begge 2 røyker så kunne de nok glatt reist på sydenreiser og kjøpt nye jakker...Om de røyker 1 tjuepakkning til sammen PR dag er det faktisk 37 000 I året... om de røyker hver sin 20 pakking PR dag er de oppe I nesten 70 000 I året bare I røyk. Da snakker vi om dårlige økonomistyring når de klager på dårlig råd....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå