Gå til innhold

med fare for å virke bitter og inneslutta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen har fått tilsagn på rekkehus. Nesten to millioner, han har garantert ingen egenkapital. Og han betaler ikke bidrag for vår felles datter, på tross av at har 2 overnattinger i mnd, fordi nav regner ut at han ikke har råd. Vi har lik inntekt...

Det må være lov til å bli bittelitt irritert?

Anonymous poster hash: fceb8...8f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvilken bank som gir lån på 2 mill uten egenkapital! Selv fikk ikke jeg mer enn 1,8 mill med EK på 700.000 kr og 100% fast jobb og årslønn på rundt 460.000 kr!

Anonymous poster hash: 97e5d...3e1
Skrevet

Lurer på hvilken bank som gir lån på 2 mill uten egenkapital! Selv fikk ikke jeg mer enn 1,8 mill med EK på 700.000 kr og 100% fast jobb og årslønn på rundt 460.000 kr!

JA, du har veldig lov å bli irritert!!! Sykt at menn skal få slippe unna å betale for egne barn, dem har like mye "skyld" i saken, men er alltid vi kvinnfolka som må ta ansvar og holde oss på beina for barnas del

Skrevet

Regner med det er husbanken som bistår med egenkapital, samt noen subsidier fra NAV i og med at han er ufør. Lånet er vel sikkert på litt over 1,8, pluss ca 400 000 i fellesgjeld. Men allikevel, for meg er det helt uforståelig. Mannen min sleit som bare det med å få samme lån på huset vårt da han kjøpte det alene, enda han hadde over 10 000 mer i mnd og huset har utleieenhet.

I min verden er det allikevel helt uforståelig at han ikke skal måtte forsørge egne barn før han kjøper hus. Særlig når han kan leie til antagelig flere tusen mindre pr mnd enn det han får i lån, avgifter osv.

Skrevet

Oppfølging: er det noen som vet ca hvor mye man betaler i mnd på et huslån på... la oss si 1.5 mill da, nedbetaling på sikkert 30 år?

Evt om husbanken har anledning til å gi hele lånebeløpet når han er ufør på minstesats (altså lav inntekt), og hva slags avdragsstørrelse de opererer med? (Og om nav gir noe tilskudd eller noe).

Har bidrag igjennom NAV ettersom han ikke betaler noe (så jeg får forskudd på en knapp tusenlapp i mnd), og lurer på om jeg skal gidde å ta utgiften med ny utregning... muligens gjør jeg det bare for å få anledning til å klage på utfallet, for boligen er ikke mer praktisk enn den han har mht samvær (seksåringen vår må fortsatt sove på hans rom når hun er der) og jeg kan ikke skjønne annet enn at han vil få betydelig høyere boutgifter enn de 7-8000 han har pr i dag. (Felleskostnader/fellesgjeld alene er på over 5000 i følge prospektet).

Dessuten: er det utrolig barnslig å kommentere "regner med du har råd til å begynne å betale bidrag og da" på den antagelig nært forestående facebook-statusen om at han har kjøpt rekkehus? (Vi har normalt en god tone oss i mellom, men dette merker jeg at irriterer meg og barnslig nok kan jeg godt tenke meg å offentliggjøre for hans venner at han ikke betaler en dritt for datra... til og med en lusen hundrelapp i mnd for at jeg står for ALL kjøring sliter han med å betale i rett tid. Angivelig fordi han glemmer det, og ikke vil legge inn autooverføring i frykt for at pengene forsvinner uten at han har oversikten...)

Skrevet

Oppfølging: er det noen som vet ca hvor mye man betaler i mnd på et huslån på... la oss si 1.5 mill da, nedbetaling på sikkert 30 år?

Evt om husbanken har anledning til å gi hele lånebeløpet når han er ufør på minstesats (altså lav inntekt), og hva slags avdragsstørrelse de opererer med? (Og om nav gir noe tilskudd eller noe).

Har bidrag igjennom NAV ettersom han ikke betaler noe (så jeg får forskudd på en knapp tusenlapp i mnd), og lurer på om jeg skal gidde å ta utgiften med ny utregning... muligens gjør jeg det bare for å få anledning til å klage på utfallet, for boligen er ikke mer praktisk enn den han har mht samvær (seksåringen vår må fortsatt sove på hans rom når hun er der) og jeg kan ikke skjønne annet enn at han vil få betydelig høyere boutgifter enn de 7-8000 han har pr i dag. (Felleskostnader/fellesgjeld alene er på over 5000 i følge prospektet).

Dessuten: er det utrolig barnslig å kommentere "regner med du har råd til å begynne å betale bidrag og da" på den antagelig nært forestående facebook-statusen om at han har kjøpt rekkehus? (Vi har normalt en god tone oss i mellom, men dette merker jeg at irriterer meg og barnslig nok kan jeg godt tenke meg å offentliggjøre for hans venner at han ikke betaler en dritt for datra... til og med en lusen hundrelapp i mnd for at jeg står for ALL kjøring sliter han med å betale i rett tid. Angivelig fordi han glemmer det, og ikke vil legge inn autooverføring i frykt for at pengene forsvinner uten at han har oversikten...)

Ja, det ville vært utrolig barnslig å kommentere fb-statusen slik, det slår bare tilbake på deg selv. Hvor han skal bo, hvor store boutgifter han har osv er jo ikke noe du skal legge deg borti. Søk bidragsendring hos NAV, og slutt med surkinga.

Anonymous poster hash: 57a1a...6bb

Skrevet

Problemet er at bidragsendring neppe vil hjelpe, ettersom inntekten hans er lik. Ergo får jeg en regning på 800 kr for utregningen, og han fortsetter å betale null i bidrag.

Og ja, jeg sutrer over at han får lov av NAV til å bo råflott på bekostning av datteren. Men jeg er klar over at det hadde vært lavmål å kommentere det på facebook. (Så får man vel heller svelge kameler og være storsinnet nok til å applaudere hans fantastiske prioriteringer og økonomistyring. Storsinnet og kameler blir man god på med årene)

Skrevet

Han må ut med rundt 7000 i måneden.

Anonymous poster hash: 81cb7...7c5
Skrevet

Ja, du virker bitter og lite sympatisk. En leilighet med ett soverom er overhodet ikke råflott. Når man er syk, kan det være en ekstrem belastning å måtte finne seg et nytt sted å bo og flytte, så jeg synes at du bør være glad på hans vegne for at han nå slipper den belastningen flere ganger. Minstesats er veldig lite å leve av, ja, så er ikke rart at han ikke kan betale bidrag. Synes at du virker smålig og lite empatisk.

Anonymous poster hash: e90ff...f69

Skrevet

Ja, du virker bitter og lite sympatisk. En leilighet med ett soverom er overhodet ikke råflott. Når man er syk, kan det være en ekstrem belastning å måtte finne seg et nytt sted å bo og flytte, så jeg synes at du bør være glad på hans vegne for at han nå slipper den belastningen flere ganger. Minstesats er veldig lite å leve av, ja, så er ikke rart at han ikke kan betale bidrag. Synes at du virker smålig og lite empatisk.

Anonymous poster hash: e90ff...f69

Det er en leilighet med to soverom, men hans eldste kan ikke dele rom med vår felles av den enkle årsak at eldste vekker yngste gjentatte ganger natten igjennom og drar henne opp senest i fem-seks-tida om morran.

Nei, det er ikke råflott med et rekkehus med to soverom, men det er råflott å flytte fra en strøken, leid treroms til en litt større eid treroms til antagelig nesten dobbel pris pr mnd når man lever på såpass lite. Å eie bolig er faktisk ingen menneskerett. Jeg kunne skjønt det om boforholdene der han bor nå tilsa at han måtte flytte og/eller han fant noe til en forholdsvis nøktern pris, men nesten 2,3 mill totalt?

Og nei, han er ikke syk i den forstand at det "tar på å flytte". Han er syk i den forstand at han ikke evner å legge seg i rett tid om kveldene eller utvise såpass selvdisiplin at han går på jobb når han er litt trøtt og uopplagt. Kall det gjerne sykelig lat... jeg bestrider verken diagnose eller uføregrad, for han er virkelig ikke i stand til å jobbe. Rett og slett fordi han er sykelig "veik" og helt uten forbedringspotensial. Og flyttingen er ikke noe han må, han kunne godt fortsatt å bo der han bor.

Og jeg vet veldig godt hva det vil si å leve på hans inntekt. Jeg har nemlig ca det samme, bortsett fra at han får betydelig mer bidrag for sin eldste enn jeg får for vår felles.

Skrevet

Så bra han får eie et hjem fremfor å leie det da. Kanskje han etterhvert ønsker å ha deres felles barn mer også nå som han har mer å tilby. Penger tenker jeg ikke på, det viktigste er jo samvær?!

Anonymous poster hash: e1d70...f3b
Skrevet

Så bra han får eie et hjem fremfor å leie det da. Kanskje han etterhvert ønsker å ha deres felles barn mer også nå som han har mer å tilby. Penger tenker jeg ikke på, det viktigste er jo samvær?!

Anonymous poster hash: e1d70...f3b

Joda, det er fint at han kan eie. Jeg stusser bare veldig over prislappen og prioriteringene. Jeg er normalt ikke tverr å vanskelig, men akkurat denne ble forholdsvis tung å svelge.

Mer samvær er dog ikke aktuelt før han greier å dekke basale behov (mat, søvn og et minimum av hygiene). Der har han en lang vei å gå enda, desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...