Gå til innhold

Flytte eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagens situasjon: Er alenemor (100%, far har ikke samvær), og har to barn på småskoletrinnet (8 og 10 år). Bor i storby, i eid leilighet uten hage. Har ikke familie i nærheten. Jeg jobber 100%, og jobben er spennende, morsom og greit betalt.

Nå har jeg fått jobbtilbud i en liten by et par timer unna. Jobben er litt mindre spennende enn den jeg har, men medfører mindre stress og friere tøyler. Betalingen er den samme. I denne byen vil jeg kunne kjøpe enebolig, siden husprisene er av et helt annet kaliber enn her jeg bor nå, og jeg vil likevel få mye bedre økonomi enn jeg har i dag. Et annet pluss er at vi kommer litt nærmere familien min. Det vil bli kortere reisevei til dem, og helgebesøk utenom langhelger vil plutselig bli et alternativ. Skoletilbudet t.o.m videregående skole er bra i den lille byen, etter vgs må barna flytte for evt å ta høyere utdanning.

Så var det dilemmaet da, å rive ungene opp fra sitt vante miljø og flytte til et sted der ingen av oss kjenner noen. Ville dere gjort det?

Anonymous poster hash: 16d4b...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville flyttet. Jeg bor ganske langt unna familien min og jeg ville flyttet nærmest mulig om jeg kunne....

Men har du snakket med ungene om det? Hva syntes de?

Skrevet

Flytte. Hadde vært et lett valg for min del

Anonymous poster hash: 3ebf2...704

Skrevet

Jeg ville flyttet! Betyr mye å ga familie nær og hus med hage! Men skjønner at det er vanskelig!

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville flyttet til et sted jeg ikke kjente noen. Det kan være ganske vansklig å få seg nye venner i voksen alder. Da ville jeg heller sett på muligheten til å flytte hjem dit jeg kom fra.

Anonymous poster hash: 31e58...e3a

Skrevet

Isolert sett så høres det ut som du skulle flytte.

Men så tenker jeg, hvor godt trives du der dere bor? Venner kolleger osv?

Hvordan tror du det ville bli å starte helt på nytt i en ny by, er dere en familie som lett får nye venner?

Jeg ville ikke så lett ha funnet roen et helt nytt sted kjenner jeg, uten å ha venner eller familie der, men det er jo meg:)

Skrevet

Takk for svar :) Å skulle skape et nytt nettverk ser jeg ikke på som et stort problem, både barna og jeg kommer fort i kontakt med nye mennesker. Men savnet etter det gamle nettverket vil jo bli stort, selvsagt. Barna vingler litt i om de vil flytte. De vil savne vennene sine, samtidig som de ønsker seg større plass og egen hage.

Tanken på å bytte skole syns barna er både spennende og skummel. Selv ser jeg det som utelukkende positivt å få dem inn på en ny skole. Erfaringen med skolen de går på nå er ganske negativ, spesielt mtp informasjonsflyt mellom skole/SFO/foreldre. Det er et beinhardt miljø mellom barna og ungdommene på skolen og i bydelen vår, noe skolen helst ikke vil snakke om. Temaet har vært tatt opp av oss foreldre på foreldremøter, og blitt møtt med bagatellisering og rosemaling av situasjonen. Men via jobben min er jeg informert om at både forebyggende gruppe i politiet og Utekontakten lenge har brukt ekstra ressurser for å bedre miljøet, men at samarbeidet med skolen er vanskelig (mye snakk, men ingen handling).

Nå som jeg har skrevet dette innlegget, kjenner jeg egentlig at avgjørelsen er tatt. Vi flytter :)

Skrevet

Enig i valget. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: d8eb5...f17

Skrevet

Takk for svar :) Å skulle skape et nytt nettverk ser jeg ikke på som et stort problem, både barna og jeg kommer fort i kontakt med nye mennesker. Men savnet etter det gamle nettverket vil jo bli stort, selvsagt. Barna vingler litt i om de vil flytte. De vil savne vennene sine, samtidig som de ønsker seg større plass og egen hage.

Tanken på å bytte skole syns barna er både spennende og skummel. Selv ser jeg det som utelukkende positivt å få dem inn på en ny skole. Erfaringen med skolen de går på nå er ganske negativ, spesielt mtp informasjonsflyt mellom skole/SFO/foreldre. Det er et beinhardt miljø mellom barna og ungdommene på skolen og i bydelen vår, noe skolen helst ikke vil snakke om. Temaet har vært tatt opp av oss foreldre på foreldremøter, og blitt møtt med bagatellisering og rosemaling av situasjonen. Men via jobben min er jeg informert om at både forebyggende gruppe i politiet og Utekontakten lenge har brukt ekstra ressurser for å bedre miljøet, men at samarbeidet med skolen er vanskelig (mye snakk, men ingen handling).

Nå som jeg har skrevet dette innlegget, kjenner jeg egentlig at avgjørelsen er tatt. Vi flytter :)

Ja slik di fremlegger det her høres det fornuftig ut. Utrolig viktig med et godt skolemiljø for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...