Gå til innhold

Jeg er desperat og vurderer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ta bleie på 7 åringen

Hun er enda ikke tørr og jeg gir snart opp.

Har prøvd alt! !

Hva gjør vi? ?

Anonymous poster hash: 43b79...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakter lege.

Anonymous poster hash: 66e12...ad6

Skrevet

Om en 7 åring ikke er tørr, så ville jeg tatt kontakt med lege å fått henne henvist til urolog (tror jeg det heter)...å ta på henne bleie vil jeg tro at vil gjøre at barne føler seg ydmykt og skamfull..? 

Anonymous poster hash: 10a1e...305
Skrevet

Kontakter lege.

Det har vi. Ikke noe gale...

Hi

Skrevet

Har du prøvd å la henne tisse på seg natt etter natt etter natt? Det funka til slutt på oss (men vi brukte bleie først og da merka hun jo ikke at hun tissa på seg)..

Evt er d jo piller hos legen.

En eller annen form for fysioterapi skal funke.

Hypnose kan prøves.

Vekke barnet en gang Ila natta for å tisse. Kjøpe tisselaken fra IKEA (geniale vaskes på 60gr og tørker kjapt) og bare holde ut.... ?

Bleie er som regel ikke til hjelp

Anonymous poster hash: ed906...94c

Skrevet

Da tenker jeg en barnepsykolog er neste steg. 7år er sent å ikke være tørr på dagen. Eller er det bare natten?

Skrevet

Det er bare på dagtid.

Hun kan ikke være med noen hjem etter skolen.

Heldigvis ikke så altfor aktuelt enda.

Skrevet

Hva kan barnepsykolog hjelpe med ?

Skrevet

Hva kan barnepsykolog hjelpe med ?

Dersom det ikke er fysisk, så kan det jo tenkes at det er psykisk.

Skrevet

Han/hun. Unge er unge.

Anonymous poster hash: d7e2f...38b

Skrevet

Hi, jeg har vært borti tilfeller hvor det har vært matintoleranse og mineralmangel som har ligget bak sengevæting.

Kan være en ide å ta en matintoleransetest gjennom Lab1.

Noen er lav på sink og B-vitaminer også (ev. også andre mineraler, deriblant magnesium), i så fall er det å kutte helt (!) ut sukker, og begynne å ta tilskudd. De barna jeg har vært borti har da brukt 25 mg sink og 3 mg vit. B6 daglig.

Men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med en helhetstenkende lege/terapeut som kan hjelpe dere.

Det krever disiplin, men har sett flere bli helt kvitt disse plagene. Når barnet begynner å bli så stort så vil det jo etter hvert få en del sosiale problemer pga. dette også - i tillegg til det praktiske og emosjonelle.

Anonymous poster hash: 74cbc...18f
Skrevet

Bleie gjør bare vondt verre - da det blir en "sovepute" for henne, og hun da finner ut at hun faktisk kan tisse seg ut uten at det blir noe problem. Bleie er IKKE løsningen.

Skjer det på skolen, så kan det tenkes at hun kanskje er redd for å gå på do? Sjekk om en lærer kan være med henne.

Skjer det hjemme - kan det være at hun blir så opptatt av leken/det hun holder på med at hun glemmer det før det er for sent?

Hør med legen om dere kan få time til urolog - der kan de forklare henne hva som skjer og hvorfor. Som regel er det faktisk at hjernen og kroppen enda ikke har lært seg å spille på lag/samarbeide. Dette tar tid, men plutselig en dag så skjer det. Og det er mange, faktis flere enn du tror, som sliter med det samme. Det er barn langt opp i tenårene som har dette problemet - men da for det meste sengevæting.

Selv om hun tisser på seg så må ikke det bli et hinder for at hun kan være med noen hjem etter skolen. Du må ikke la dette bli en stor sak, men behandle det som noe normalt. Hun må ikke føle at hun er rar/unormal. Du kan gi beskjed til foreldrene til den hun blir med hjem om problemet slik at de evt. kan minne henne om å gå på do. Legg et ekstra klesskift i sekken hennes slik at hun kan bytte klær hvis hun tisser seg ut.

Jeg har en sønn som var sengevæter fram til 9 år, men det var aldri noe problem for ham å ligge over til kompiser fra han var rundt 4. Alle vennene hans visste om det, og han ble aldri mobbet. Han var selv veldig åpen om det, og fortalte det en dag til hele klassen i andre. Vi gjorde aldri noen stor sak ut av det at han var sengevæter, og jeg tror det hjalp ham mye i å ikke føle seg "unormal".

Anonymous poster hash: be57c...0c5
Skrevet

Ta ho med til kiropraktor eller manuellterapeut. Funka fint på mi søster, som ikkje var tørr før ho var 15 år. Hadde låsing en plass

Anonymous poster hash: 04c3b...84a

Skrevet

Å ta bleie på 7 åringen

Hun er enda ikke tørr og jeg gir snart opp.

Har prøvd alt! !

Hva gjør vi? ?

Du tar ikke bleie på iallfall!

Vi har slitt med det samme! Han er 11 år nå, og dr våt nesten hver batt. Dvs vasking av dyne, laken, sengeklær og av og til puta og, omtrent hver dag!:/ har tatt alle mulige slags undersøkelser!

Anonymous poster hash: e3a88...a4c

Skrevet

Vi gikk til manuellterapaut med eldstemann, han var vel mellom 7 og 8 år når vi gjorde det. Han var fæl med å tisse på seg på dagtid. Siden det var på dagtid kunne ikke legen hjelpe oss. Når vi endelig kom oss til manuellterapaut viste det seg at han hadde låsninger i nakke og bekken. Det hadde han hatt helt siden fødselen, som var veldig hard for han. Han er født som stjernekikker og tatt med sugekopp, og dette kunne føre til låsninger hos babyen. Disse låsningene førte til at han ikke kjente at han måtte tisse. Det hjalp godt med manuellterapaut, men han fikk noen tilbakefall helt til han tryna på sykkel, smalt haka i bakken og fikk seg en skikkelig knekki nakken. Manuellterapauten var helt overrasket, for etter det svalestupet fant hun ikke låsningen i nakken hans.

Hvis problemet kun er på nattestid, så finnes det tabletter de kan ta som gjør at de ikke tisser on natten. Det fikk ihvertfall vi beskjed om av legen, men siden det kun skjedde på dagtid så kunne han ikke få de.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen

Dette gjelder kun dagtid.

Hun ble tatt med tang, har aldri tenkt at det kunne være noe av årsaken (??)

Hi

Skrevet

Det er ikke sikkert det er det som er årsaken, men det er verdt å sjekke det ut. Usikker på om du trenger henvisning til manuellterapaut, men du kan jo ta en telefon til en på mandag så finner du jo ut om du trenger henvisning eller ikke.

Lykke til ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...