Gå til innhold

NAV, ufør, jobb og sånt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært maange diskusjoner om uføre her før. Men jeg vil gjerne høre hva dere mener om dette:

Jeg er 38 år. Har vært mye psykisk syk helt siden tenårene. Hele livet har jeg prøvd å holde symptomer i sjakk med gode og dårlige perioder. Har høyskoleutdanning og jobb har alltid vært viktig fir meg. Har i perioder vært en del sykemeldt.

For tre år siden ble jeg veldig mye dårligere også med mye somaliske symptomer. Endelig nå har jeg klart å trappa opp litt arbeid og funnet en jobb jeg klarer å håndtere ganske bra i 50%. Tror jeg kan klare det over tid.

Jeg ønsker å prøve om jeg tåler mer selv om jeg vet at det øker risikoen for å bli dårligere. Jeg vet at 100% ikke går, men kanskje et sted i mellom. Legen og behandlerene mener at jeg ikke skal prøve å øke til 70% fordi det er bedre at jeg blir erklært 50% ufør med tanke på økonomi. At det er dumt å kunne klare 70% og miste stønader.

Hva mener dere om dette? Er det greit å tenke sånn eller er det å snylte? Kjør debatt!

Anonymous poster hash: 3fc93...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det kanskje er best, både for deg, dine kollegaer og din arbeidsgiver, at du ikke gaper over for mye. Om du fungerer i 50% jobb så burde du holde på det. Iallfall i en god stund fremover.

Jeg skjønner at du vil, men noen ganger må man skynde seg sakte.

Anonymous poster hash: c9f02...2bb
Skrevet

For å tenke inntektssikring på sikt, så kan det være fornuftig å roe deg på 50%, og søke ufør på resten, om nav også er enig i det. u har jo helt andre muligheter til å kombinere uføretrygd og arbeid nå enn det man hadde tidligere, og du kan gradere arbeidsinntekt mot uføre, uten å miste den.

Anonymous poster hash: dacb7...c02
Skrevet

Skjønner tankegangen, men nei - hvor mye penger en kommer til å få skal ikke være en del av vurderingen som legen skal gjøre av din arbeidsevne!! At du muligens skal få 20% ekstra ufør  er faktisk ganske horribelt! Og det har ingenting med deg å gjøre altså ;) Men tenk hvis dette er tankegangen til de fleste fastleger!? Tenk hvor mange penger dette betyr i året! Istedenfor at staten tjener på at folk arbeider, så renner penger ut fra statskassen! Og jeg er selvfølgelig helt for at personer som trenger uføretrygd skal få dette innvilget, takk og lov for at vi lever i et så flott land som Norge! Men jeg tror faktisk at dette er et reelt problem! 

Ikke så lenge siden jeg så et nyhetsinnslag om kommunen i Norge med høyest andel uføretrygdede (ca 20 % tror jeg det var), der tankesettet til dem som hadde en form for ansvar for uføretrygd (husker ikke helt ;) Mente at det var best å gi full uføretrygd fordi de ikke helt visst hvor de ville finne jobb til dem som hadde en restevne til å jobbe med! Tenk det! og spesielt når vi vet at det å være ufør, og da spesielt helt ufør gir en økt risiko for en haug med ting! 

Men uansett, håper du finner ut av hva din kropp kan fungere best med!

Anonymous poster hash: 00d7f...0f4
Skrevet

Jeg tror det er lurt at du ser at du faktisk klarer å holde i 50% over tid først før du eventuelt trapper opp senere. 

Anonymous poster hash: b388a...afb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...