Gå til innhold

Gastric bypass, gravid, problemer med dumping og avføring :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble operert for over to år siden og gikk ned i vekt, men litt småproblemer var det. De første tre mnd ble jeg så kvalm hver gang jeg spiste at jeg utviklet spisevegring.

Dette er heldigvis mye bedre.

Nå sliter jeg med en type dumping som gjør at jeg får føling.

Jeg blir klam, høy puls, og føler meg utsultet, og så skjelver jeg. Noen ganger føler jeg meg også forvirret, hvis jeg våkner av dette om natta skjønner jeg ikke bestandig hvor jeg er.

Det eneste som får meg normal igjen er sukker. (et glass brus så er det over på 10 minutt).

Men er dette skadelig for barnet??

Og så er det magen da... jeg sleit også før gastric bypass etter jeg fjernet galleblæren. Men etter gastric bypass slapp jeg og ha daglig diaré og mageknip.

Nå så er problemet at jeg er treig og løs i magen...det oppleves nesten som om det er seigt... jeg føler at jeg alltid egentlig må drite, noe som er slitsomt!

Jeg har prøvd med lakris, svisker, kiwi, fishermans friend, knekkebrød, yoghurt...men ingen virkning.. Er det noen som har noen gode råd?

Jeg er forresten helt i starten av uke 14, og jeg har ikke lagt på meg noe enda...er det normalt?

Anonymous poster hash: ebefe...0b3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er løs i magen, ville jeg spist noe for å gjøre dette hardere. Banan og blåbær, for eksempel. Vet ikke om det bedrer tregheten, men kanskje "må bæsje"- følelsen forsvinner/blir bedre om avføring blir fastere.

Det er forresten helt normalt å ikke legge på seg i starten av et svangerskap, like vanlig som det er å legge på seg. Jeg har ikke lagt på meg før uke 25 og 30 i mine svangerskap. Det er vanlig å miste vekt også de første månedene av svangerskapet, men du skal ikke under ti prosent av startvekten din... Veier du 70, tilsvarer det 7 kg. 

Anonymous poster hash: fc7dc...ac6
Skrevet

Ikke relevant til innlegget ditt.. MEN, kan jeg spørre hvorfor du valgte gbp framfor Sleeve???

Hilsen ei som har tatt sleeve, og har hatt NULL, og da mener jeg NULL problemer.. Det er som om jeg ikke er operert. Bare har plass til mindre mat i gangen... 

Anonymous poster hash: 09153...cdb
Skrevet

Ikke relevant til innlegget ditt.. MEN, kan jeg spørre hvorfor du valgte gbp framfor Sleeve???    Hilsen ei som har tatt sleeve, og har hatt NULL, og da mener jeg NULL problemer.. Det er som om jeg ikke er operert. Bare har plass til mindre mat i gangen...  Anonymous poster hash: 09153...cdb

Har også tatt sleeve, og trodde at folk som ville ha barn i ettertid ble anbefalt sleeve?

Anonymous poster hash: 948d0...d34

Skrevet

Jeg sleit med halsbrann... derfor anbefalte de gbp.

Og i tillegg var jeg veeeeldig overvektig. Jeg er 164cm, og var 126 kg. I dag er jeg 69 kg. Jeg gikk kun ned i vekt det første året, etter det har vekta vært helt stabil.

Jg ble fortalt at man med sleeve ikke nødvendigvis ville gå ned like mye som man ville med gbp, og at de som er sleeveoperert oftere legger på seg igjen..

Men jeg er fornøyd jeg altså, men den dumpinga kunne jeg godt ha vært foruten...

Kan dere drikke til maten forresten??

HI

Skrevet

Bare svada. Jeg har gått ned 70kg ved sleeve. To år siden nå og har vært vektstabil siden.

De trodde dette for flere år siden, at man gikk ned mere ved gbp. men bre tull vøtt. De holder på å gå bort ifra gbp nå, siden det er så mange komplikasjoner. Og da gjerne langtids. 

Anonymous poster hash: 09153...cdb
Skrevet

Jeg sleit med halsbrann... derfor anbefalte de gbp.Og i tillegg var jeg veeeeldig overvektig. Jeg er 164cm, og var 126 kg. I dag er jeg 69 kg. Jeg gikk kun ned i vekt det første året, etter det har vekta vært helt stabil. Jg ble fortalt at man med sleeve ikke nødvendigvis ville gå ned like mye som man ville med gbp, og at de som er sleeveoperert oftere legger på seg igjen.. Men jeg er fornøyd jeg altså, men den dumpinga kunne jeg godt ha vært foruten... Kan dere drikke til maten forresten?? HI Anonymous poster hash: ebefe...0b3

Er i en sleevegruppe, mange som har slanket seg 70-80 kg! :)

Forskningen viser vel nå at man går ned omtrent d samme ved begge type op., men at d er gbp-op som har lettest for å gå opp igjen, da den øverste delen av den omplasserte tarmen begynner å fungere som en slags magesekk og lar folk spise store mengder igjen... Kjenner 4 gbp-op som snart er like store igjen, op. for 5-6 år siden. Kjenner 1 som holder vekta. Kjenner 3 sleevere, alle holder vekta.

D er jo såklart veldig individuelt!! Men d passer inn i d nyere forskning sier...

Vi blir anbefalt å drikke før/etter måltid :)

Skrevet

Da jeg ble operert var vi en gruppe som skulle operes rundt samme tid, flere av disse skulle ha sleeve...etter operasjonen var det de som sleit mest med smerter.

Og en annen dame som var der for 1 års kontroll fortalte at hun var sleeveoperert og hadde slitt det første halve året med ekstreme smerter som ingen fant ut av.

De gav seg heldigvis, ellers hadde hun tatt sitt eget liv sa hun. Ingenting hjalp, før hun plutselig en dag våknet smertefri...

Så begge deler kan gi komplikasjoner tenker jeg.... uansett så er det for sent å angre. Det høres jo fantastisk ut å slippe dumping og kunne leve som før på en måte, men samtidig er jeg glad for dumpingen jeg får hvis jeg f.eks har spist noe usunt, for kvalmen og ubehaget gjør at jeg lettere holder meg unna disse tingene for jeg vet at det vil gjøre meg syk.

Nå som gravid har jeg en del cravings, men jeg er glad jeg ikke kan etterkomme alle lystene jeg får...hadde jeg spist den napoleonskaka jeg drømmer om hele tiden vet jeg at jeg hadde fått puls på 98, dritbløt av svette, kvalme og brekninger...og da er det ikke verdt det :)

HI

Skrevet

Da jeg ble operert var vi en gruppe som skulle operes rundt samme tid, flere av disse skulle ha sleeve...etter operasjonen var det de som sleit mest med smerter.Og en annen dame som var der for 1 års kontroll fortalte at hun var sleeveoperert og hadde slitt det første halve året med ekstreme smerter som ingen fant ut av.De gav seg heldigvis, ellers hadde hun tatt sitt eget liv sa hun. Ingenting hjalp, før hun plutselig en dag våknet smertefri...Så begge deler kan gi komplikasjoner tenker jeg.... uansett så er det for sent å angre. Det høres jo fantastisk ut å slippe dumping og kunne leve som før på en måte, men samtidig er jeg glad for dumpingen jeg får hvis jeg f.eks har spist noe usunt, for kvalmen og ubehaget gjør at jeg lettere holder meg unna disse tingene for jeg vet at det vil gjøre meg syk. Nå som gravid har jeg en del cravings, men jeg er glad jeg ikke kan etterkomme alle lystene jeg får...hadde jeg spist den napoleonskaka jeg drømmer om hele tiden vet jeg at jeg hadde fått puls på 98, dritbløt av svette, kvalme og brekninger...og da er det ikke verdt det :) HI Anonymous poster hash: ebefe...0b3

Selvsagt er d mer smerter etter en sleeveop.! Man blir jo sydd på langs av hele magesekken! Derfor finnes d smertestillende ;)

Dessuten går jo d over i løpet av noen dager.

Og damen du snakket om har jo vært fryktelig uheldig... Du skjønner at d kan skje hvem som helst etter alle slags operasjoner?

Alt i alt har gbp mange flere komplikasjonsmuligheter enn sleeve! Og d er fakta! ;)

Gratulerer med baby i magen til dere begge forresten! :)

Skrevet

Velger å fokusere på følingen din jeg. Noen som slanker seg mye, uansett metode, kan oppleve og få noe som heter Reaktiv Hypoglykemi. Dette burde du sjekke opp hos lege. Kan også være svangerskapsdiabetes.

Anonymous poster hash: 3aa4b...581

Skrevet

Velger å fokusere på følingen din jeg. Noen som slanker seg mye, uansett metode, kan oppleve og få noe som heter Reaktiv Hypoglykemi. Dette burde du sjekke opp hos lege. Kan også være svangerskapsdiabetes.

Anonymous poster hash: 3aa4b...581

Dette startet før jeg ble gravid... men har vel ikke pågått lenger enn et halvt års tid..

Det jeg har merket meg er at dersom jeg spiser noe søtt, så kan jeg få "føling" ca 1-3 timer etter dette.. så jeg prøver å holde meg unna søtsaker.

Dette skjer ikke om jeg spiser frukt, eller drikker brus med sukker. Men sjokolade er en trigger, og vingummi..

Men når jeg opplever så stort ubehag er jeg redd det kan være skadelig for barnet..

HI

Skrevet

Velger å fokusere på følingen din jeg. Noen som slanker seg mye, uansett metode, kan oppleve og få noe som heter Reaktiv Hypoglykemi. Dette burde du sjekke opp hos lege. Kan også være svangerskapsdiabetes.Anonymous poster hash: 3aa4b...581

Dette startet før jeg ble gravid... men har vel ikke pågått lenger enn et halvt års tid.. Det jeg har merket meg er at dersom jeg spiser noe søtt, så kan jeg få "føling" ca 1-3 timer etter dette.. så jeg prøver å holde meg unna søtsaker.Dette skjer ikke om jeg spiser frukt, eller drikker brus med sukker. Men sjokolade er en trigger, og vingummi..Men når jeg opplever så stort ubehag er jeg redd det kan være skadelig for barnet..HI Anonymous poster hash: ebefe...0b3

Tror ikke d vil ha betydning for barnet, MEN jeg hadde tatt d opp med lege/jordmor for sikkerhetsskyld!

Har du sjekket blodsukkeret? Kan være greit å være føre var... Litt rart d ikke skjer med brus egentlig...

Du får holde deg unna triggerne ;)

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg eget blodsukkermålingsapparat å følge med :) Og så skal jeg ta det opp med legen neste gang jeg skal på kontroll :)

Takk for svar :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...