Gå til innhold

Uff, jeg blir så sint på ungene innimellom..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dem er 4 og 7 år. Er stort sett veldig rolig her men når dem skal legge seg så er dem supertreige..størst er verst, hun kommer opp flere ganger, skal bare vise av noe eller si noe sånt som at katten er grå.. Legger seg kl 20, er fortsatt våken.. Vet ikke hvor mange ganger hun har kommet.. Nå sist sa hun i det hun så meg"ikke bli  sint nå mamma..jeg skal bare.." å så viser hun fram en babybok og sier den er ødelagt.. Jeg klarer ikke å unngå å bli irritert og etterhver sint, hun vet det så godt men hun kommer likevel. Sier jeg at jeg blir glad og blid om hun går å legger seg og er stille så sier hun "bryr meg ikke"..hender hun begynner å gråte når jeg avviser henne.. I dag ble hun sint å sparket meg..og så begynte hun å gråte.. Jeg skjønner meg ikke på henne og jeg er lei av at jeg selv blir så sinna og irritert. Noen forslag? Nå ligger hun å roper igjen..ahh

Anonymous poster hash: 9f3bf...db8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett ned foten. Klokka 20 eller når det måtte være, da er det natta. La henne rope til hu mister stemmen om hun ikke hører på din ene og siste advarsel om at nå er det natta. Tar nok tid å få inn rutinen om hun er 7 år. Mine er 6 og her er det ikke kjære mor. Natta er natta. Det er tiden jeg har til å få orden på huset og planlegge morgendagen. De trenger søvn og vet det godt. En gang i blant er vi oppe "sent" sammen og koser oss litt ekstra.

Skrevet

Hun er for stor til å tulle sånn. Ta fra henne goder.

Anonymous poster hash: aec30...3c7
Skrevet

Du må ofre noen kvelder på å snu dette. Når hun står opp, tar du henne i hånden og leier henne bestemt men vennlig tilbake til sengen hennes. Si "nå er det leggetid". Vær mest mulig nøytral i stemmen. Ignorer alle hennes utsagn om at katten er grå eller boka ødelagt. Ikke svar, ikke vis med en mine at du har hørt henne.

Neste gang hun står opp, ta henne i hånden og lei henne tilbake til sengen. Gjør beskjeden kortere. "Leggetid" holder. Tredje gang og alle gangene etterpå sier du ingenting, leier henne bare inn igjen på rommet. Ignorer alle prtester, alle hyl og skrik og eventuelt også personangrep ("dumming!"). Slår eller sparker hun, unnvik sånn at hun ikke treffer deg. Hele poenget er å få henne tilbake i seng, og samtidig gi minst mulig oppmerksomhet på det at hun står opp.

Hun kommer til å prøve hardt å få oppmerksomhet fra deg eller å få deg sint. Men hold ut. Snart lærer hun at det ikke er noe å hente på å stå opp igjen.

Skrevet

Bruk metoden til hun "super nanny" (gikk på tv). Kommer hun ned så følger du henne tilbake til sengen og sier "nå er det til for søvn (eller noe slikt)". Kyss henne og si natta og gå. Kommer hun ned for andre gang så si:"natta" og følg henne tilbake til sengen.Kommer hun ned for tredje/fjerde/femte og 100 gang så sier du ikke et eneste ord (for dem er ord belønning), og bare følg henne tilbake til sengen. Er du konsekvent her så lærer hun ganske raskt at det ikke nytter å gå ned til mor siden mor ikke gir oppmerksomhet og bare følger henne tilbake til sengen uansett.

Mine venninner som bruker denne metoden sier at den er effektiv :)

Jeg har ikke tatt denne i bruk enda da min  gutt er litt for liten, så snakker kun av andres erfaring + ut ifra programmet så virker det som om dette er en god metode.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: cbf45...dfb
Skrevet

Takk for tipset damer! Jeg skal virkelig forsøke noe av dette, å ikke gi henne oppmerksomhet, for det får hun jo om jeg blir sinna på henne! Hun er virkelig en utfordring om dagen, i det ene øyeblikket er hun superrask og ordner seg om morgenen og dekker på bordet i all stillhet før jeg har stått opp for å overraske meg. Neste dag er det med et nødskrik hun kommer seg på bussen i tide, med ukjemmet hår, jakken åpen og halvspist frokost..

Skrevet

Huff... Har holdt på sånn i lange tider vi også. Roping 100 ganger etter leggetid. Jeg føler jeg ikke gjør annet enn å løpe og og ned disse trappene for å snu dyna, høre på noe de bare MÅ fortelle, hente den og den bamsen, "jeg svetter!", "jeg fryser!" etc. etc. Mellomste på 6 år er verst.

Nå har jeg fått nok, så fra i går laget jeg er skjema. De barna som IKKE roper får et kryss. Når de har fått 15 kryss går vi på kino.

Vi har gjort det på denne måten med flere andre ting, og det fungerer som bare det. Noen få kvelder med dette, så er det blitt en vane og IKKE rope.

Skrevet

Huff... Har holdt på sånn i lange tider vi også. Roping 100 ganger etter leggetid. Jeg føler jeg ikke gjør annet enn å løpe og og ned disse trappene for å snu dyna, høre på noe de bare MÅ fortelle, hente den og den bamsen, "jeg svetter!", "jeg fryser!" etc. etc. Mellomste på 6 år er verst.

Nå har jeg fått nok, så fra i går laget jeg er skjema. De barna som IKKE roper får et kryss. Når de har fått 15 kryss går vi på kino.

Vi har gjort det på denne måten med flere andre ting, og det fungerer som bare det. Noen få kvelder med dette, så er det blitt en vane og IKKE rope.

Hva gjør du når dem blir flinke da? Kino to ganger i mnd?:) Problemet her i tillegg er at jeg blir så sur..strikken er tøyd litt for langt

Skrevet

Hva gjør du når dem blir flinke da? Kino to ganger i mnd?:) Problemet her i tillegg er at jeg blir så sur..strikken er tøyd litt for langt

Nå er jo ikke kino to ganger i måneden allverdens da..

Anonymous poster hash: aa357...2e3

Skrevet

Hva gjør du når dem blir flinke da? Kino to ganger i mnd? :) Problemet her i tillegg er at jeg blir så sur..strikken er tøyd litt for langt

Nå er jo ikke kino to ganger i måneden allverdens da..

Anonymous poster hash: aa357...2e3

Ikke?? Hehe..vi er på kino kanskje to ganger i året. Med tanke på at billettene koster ca 100 kr og man er gjerne flere så ville det fort blitt 600 kr på billetter + sikkert litt godsaker i mnd..

Skrevet

Hva gjør du når dem blir flinke da? Kino to ganger i mnd? :) Problemet her i tillegg er at jeg blir så sur..strikken er tøyd litt for langt

Når de er blitt flinke så er det blitt en innarbeidet rutine. Så da holder det kun med den ene kinoturen.

Greia er å innarbeide rutiner, og jeg har funnet ut at det hjelper veldig godt å gjøre det på denne måten.

Jeg blir også skikkelig sur når jeg må løpe opp den trappa for tiende gang på 10 minutter. Og det er ikke særlig gøy å avslutte dagen sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...