Gå til innhold

Prøvesvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg å tyde noen prøvesvar?

B-Eosinofil: referanseverdi <0,40 prøvesvar 0,82

B-Trombocytter: referanseverdi 145-348 prøvesvar 419

Anonymous poster hash: 93ccd...d62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På hvilket grunnlag Har du tatt prøvene? Forteller ikke legen din deg hva prøvesvarene betyr?

Forhøyet trombocytter skjer etter hardt muskelarbeid f.eks.

Man kan få forhøyet eosinofiler ved infeksjon med parasitter eller ved allergi.

Skrevet

Fra brukerhåndbok i klinisk kjemi 2004 - analyser:

Eosinofile (type hvite blodceller) (referanseområde hos kvinner og menn over 18 år er over 0,5 x 10^9/l), så da er du litt høyere enn normalen) 

Høye verdier kan sees ved diverse allergiske tilstander (pollenallergi, astma, legemiddelallergier), parasittinfeksjoner (helst flercellede parasitter), kollagene lidelser, kronisk myelogen leukemi og Hodgkins sykdom. 

Trombocytter (blodplater) (i følge den oversikten vi bruker er referanseområde 150-450, så der er du innen normalen).

Trombocytose, med verdier i området 450 – 1000 ∙ 109/L, kan forekomme etter traumer, etter splenektomi, ved noen tilfeller av jernmangel og ved kroniske inflammasjoner.

Hva legen har som indikasjon for å ta disse blodprøvene må tas hensyn til.

Anonymous poster hash: cc700...285
Skrevet

Det er prøvene til et fem år gammelt barn.

Nei han sa ikke noe forståelig så jeg bad om å få utskrift av prøvesvarene.

Skrevet

Eosinofile har referansenivå opp til 0.6 for barn.

Men hvorfor har dere tatt prøver da? Er ikke lett å hjelpe når vi ikke vet noe bakgrunn

Skrevet

Eosinofile har referansenivå opp til 0.6 for barn.

Men hvorfor har dere tatt prøver da? Er ikke lett å hjelpe når vi ikke vet noe bakgrunn

Blod i avføring og dårlig allmenntilstand

Skrevet

Var det kun de prøvene som ble tatt, eller er det bare de prøvene som er utenom referanseområdet?

Resultatene er jo ikke helt på viddene, jeg ville ha ringt legekontoret og spurt de om en nærmere forklaring. Som sagt over, så er trombocytter innen normalen og eosinefile er referanseverdien 0,6 for barn i den alderen.

Anonymous poster hash: cc700...285
Skrevet

Man kan ikke analysere/tolke blodprøver tatt helt ut av en sammenheng. Det som er helt på viddene hos en normalperson kan godt være "normalt" for en annen person, avhengig av tilstand. 

Du får ingen fornuftige svar her ut fra det du har oppgitt, vi må vite mye mer og helst se barnet i tillegg. Jeg skjønner at ventetiden er kjempefrustrerende, og at det er skremmende å se blodprøver som er utenfor referanseområdet, men ingen her kan fortelle deg hva det betyr uten å vite mye mer enn det du bør legge ut på et forum. 

Anonymous poster hash: b4555...c71
Skrevet

Man kan ikke analysere/tolke blodprøver tatt helt ut av en sammenheng. Det som er helt på viddene hos en normalperson kan godt være "normalt" for en annen person, avhengig av tilstand.

Du får ingen fornuftige svar her ut fra det du har oppgitt, vi må vite mye mer og helst se barnet i tillegg. Jeg skjønner at ventetiden er kjempefrustrerende, og at det er skremmende å se blodprøver som er utenfor referanseområdet, men ingen her kan fortelle deg hva det betyr uten å vite mye mer enn det du bør legge ut på et forum.

Anonymous poster hash: b4555...c71

Slapp helt av du. Jeg baserer ikke livet mitt på svar her inne. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...