Gå til innhold

Ville dere vaksinert mot vannkopper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom det ble innført i vaksinasjonsprogrammet? I USA tar de jo helt av om man ikke vaksinerer for vannkopper, mens her har vi smittelag liksom. Litt merkelig.

Anonymous poster hash: 88f6a...413

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste nettopp at det fra høsten av skal inngå vaksine mot rotavirusinfeksjon (omgangssyke) i barnevaksinasjonsprogrammet. Syntes det er litt dumt å vaksinert mot alt (inkl vannkopper). Ungene kommer jo ikke til å ha noe immunforsvar til slutt.......

Anonymous poster hash: dd454...f05

Skrevet

Leste nettopp at det fra høsten av skal inngå vaksine mot rotavirusinfeksjon (omgangssyke) i barnevaksinasjonsprogrammet. Syntes det er litt dumt å vaksinert mot alt (inkl vannkopper). Ungene kommer jo ikke til å ha noe immunforsvar til slutt.......

Rotavirusvaksinen er vel allerede innført i vaksinasjonsprogrammet. Og det er jo en omgangssyke som kan være mer alvorlig enn noroviruset, så egentlig greit med en vaksine mot den syns jeg.

Anonymous poster hash: 10d81...7ff

Skrevet

...eh.. Vaksiner styrker immunforsvaret da d gir deg antistoffer mot sykdommer!!

Anonymous poster hash: 3d4ec...14e

Skrevet

Er hjemme m 4-åring m vannkopper nå og om de fleste har forløp som dette ser jeg ingen vaksinebehov mot vannkopper.

Anonymous poster hash: b7682...00b

Skrevet

Vannkopper hos barn er gjerne helt ufarlig og ukomplisert. Vannkopper hos voksne og eldre er derimot ikke til å spøke med. 

Så jeg ville vaksinert barnet mitt om det ikke hadde hatt vannkopper inntil en viss alder (jeg vet ikke hvor grensen går for at koppene kan gi verre utfall). 

Men det er viktig å tenke på smittefaren når en har vannkopper, nettopp på grunn av voksne og eldre som ikke har hatt vannkopper, og det er faktisk mulig å få vannkopper flere ganger i løpet av livet (min mormor gjorde det, hun hadde vannkopper første gang da hun var 14, så da hun var 65). 

Når det gjelder Rotavirusvaksine, er jeg HELT med. Det er langt mer alvorlig enn Noroviruset. 

Anonymous poster hash: 3cd85...a43
Skrevet

I USA er det også vanlig og anbefalt å ta influensavaksine hvert år. Vi i Norge kommer nok 10 år etter, som vanlig.

Anonymous poster hash: f9191...5dd
Skrevet

Om vannkoppvaksinen kommer inn i vaksinasjonsprogrammet kan de ta den mot slutten av barneskolen. De som ikke har hatt vannkopper innen fylte 12 år kan godt få den synes jeg.

Anonymous poster hash: 3a517...f5c

Skrevet

Begge barna mine er vaksinert da denne vaksinen er en del av programmet der vi bor nå. De er 2 og 3 år gamle.

Dersom barna ikke følger vanlig vaksine program (med unntak for medisinske eller religiøse årsaker) så må foreldre betale full pris for barnehage. Vaksinerte barn kan få opp til 90% av kostnaden dekket av staten.

Anonymous poster hash: 0ddb3...4cb

Skrevet

Ene ungen min ble bikkjesyk av vannkopper, de satt seg i leddene og ungen var så cella at man omtrent ikke så huden. Ble innlagt og fikk medisiner for å stoppe utbruddet og ble dopet ned mens det sto på som verst. De andre to fikk noen få prikker og lett feber. Siste er foreløpig baby og har ikke hatt det. Tror, på bakgrunn av min erfaring, at jeg ville ha takket ja.

Skrevet

Du skjønner tydeligvis ikke hva som skjer når man vaksinerer? At man booster immunforsvaret så immunforsvaret kjenner igjen en sykdom den faktisk ikke har hatt. Altså blir immunforsvaret styrket..

Anonymous poster hash: 60880...9a2

Skrevet

Nei, det får da være måte på hysteri! Vannkopper hadde jeg ikke vaksinert mot. 

Anonymous poster hash: 3bb78...450
Skrevet

Det kommer an på. Hvis en ikke får vannkopper som barn, da er det fornuftig med vaksine.

Anonymous poster hash: b8a60...76f

Skrevet

Ja, eldste har stygge arr i ansiktet etter vannkopper. Er ca 15 år siden han hadde det, så ikke noe håp om at arrene forsvinner.

Anonymous poster hash: cb697...3a9

Skrevet

Enig med de som sier at man kunne vaksinert når de når en viss alder uten å ha hatt vannkoppene. Selv har jeg ikke hatt de, og syns det er litt ekstra skummelt nå som jeg er gravid med nr 2 og jeg vet at vannkoppene går rundt omkring i barnehagene her.

Anonymous poster hash: 51525...452

Skrevet

Hadde du spurt meg for et år siden hadde jeg vært skeptisk, men i dag ville jeg gjort det uten å tvile et sekund. Minstemann her fikk hundrevis av vannkopper på hele kroppen, han var veldig plaget og det varte i nesten to uker. Han fikk også veldig mange vannkopper i undelivet og på rumpa. Han var bleiebarn fortsatt og fikk bæsj og tiss i åpne vannkoppsår med påfølgende infiserte sår. Vi måtte la ham gå og sove i bare rumpa for å unngå mer betente vannkopper. Hele greia var pyton og ungen hadde det veldig kjipt, hadde vært greit å slippe.

Anonymous poster hash: 95b6a...b09

Skrevet

Ja, helt klart. For å unngå koppearr i ansiktet. De blir hun aldri kvitt :-(

Anonymous poster hash: 4b86c...4c3

Skrevet

Jeg har hatt vannkopper to ganger, jeg vet hvor galt det kan gå og jeg vet hvor farlige følgesykdommene kan være.

På bakgrunn av egne erfaringer ville jeg vaksinert så fort som mulig.

Anonymous poster hash: af524...b32
Skrevet

Hvis mange barn blir vaksinert, så er det mindre sjanse for å bli smittet som barn, så da ville jeg vaksinert mine barn også.

Anonymous poster hash: 72ece...15c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...