Gå til innhold

Dere organiserte supermammaer...;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset mitt er fullstendig bombet. Rot overalt og jammen er det skittent også.

Nå har jeg to uker på å få orden på saker og ting. Tenker det er lurt å ta et rom om gangen?

Formen min er relativt bra, men klarer ikke lange økter om gangen. (Er gravid)

Tar imot alle gode tips!

Anonymous poster hash: 42f36...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva slags rot det er snakk om. Er det slik at du mangler grunnleggende systemer og ikke har skapplass til ting, feks, eller har bare rydding og vasking vært nedprioritert for lenge? 

Jeg pleier å ta noen sjauer hvis det trengs. Feks skapet i gangen. Rydde skikkelig der, ut med klær som ikke skal være der, gjenvinning etc, rydde vekk vinterklær og sko, vaske, og så kan man rydde inn det som strør rundt. Da er det lettere å holde til daglig. Jeg pleier å rydde litt hele tida, på en måte, når jeg går imellom rom tar jeg alltid med meg noe, tar med meg ting som skal opp feks, for da blir det aldri helt jævlig. Men det krever at ting har en plass i utgangspunktet. Så start feks med ett rom eller ett skap.

Skrevet

Kommer jo litt an på hvor rotete det er? Kan være kjekt å starte med en runde og kaste alt som skal kastes (gamle aviser/blader, gamle klær, ødelagte sko ol). Ta alt av skittentøy fra rommet og sett på en maskin mens du rydder andre ting.

Har du hørt om 20:10? der rydder man i 20 min og så slapper av i 10 min, eller hvilke intervaller du selv synes er best basert på formen din. Litt lettere enn å stormrydde i flere timer så at man blir helt utslitt.. Å høre på noe god musikk gjør også ryddinga lettere, synes jeg. :)

Og ikke bare flytt ting fra et rom til et annet, ha et sted de hører hjemme. ;)

Anonymous poster hash: 0961c...80b
Skrevet

Takk og takk!

Det er nok jeg som har neglisjert hjemmet over lang tid pga meget travel jobb og alt som følger med familien. ..

Tar gjerne imot flere tips.

Hjemmet mitt er nok litt lite organisert, ja..

Skrevet

Dytter

Skrevet

Det kommer an på hva slags rot det er snakk om. Er det slik at du mangler grunnleggende systemer og ikke har skapplass til ting, feks, eller har bare rydding og vasking vært nedprioritert for lenge? 

Jeg pleier å ta noen sjauer hvis det trengs. Feks skapet i gangen. Rydde skikkelig der, ut med klær som ikke skal være der, gjenvinning etc, rydde vekk vinterklær og sko, vaske, og så kan man rydde inn det som strør rundt. Da er det lettere å holde til daglig. Jeg pleier å rydde litt hele tida, på en måte, når jeg går imellom rom tar jeg alltid med meg noe, tar med meg ting som skal opp feks, for da blir det aldri helt jævlig. Men det krever at ting har en plass i utgangspunktet. Så start feks med ett rom eller ett skap.

Kjenner godt til begrepet rot, med fire barn og en mann med samlemani og kastefobi :P

Gode tips, særlig det med å ta med seg ting som slenger når du allikevel skal bevege deg rundt i huset. Jeg bruker også å ta for meg et skap om gangen, og kaste, gi bort osv. Men føler nesten at det er MINDRE plass i skapet etter at jeg har rydda der! Skjønner ikke hvordan det er mulig...

Anonymous poster hash: 9e374...5d6

Skrevet

Viss du har to uker på deg:

- rydd i barnas og deres klesskap. Det dere ikke bruker kvitter du deg med. Gi bort. Rydd godt. Hos oss bruker barna mye av de samme klærne. De trenger ikke 15 t-skjorter når det er kun 7 de vil bruke osv.

Når det er plass i klesskapene er det lettere å legge ting på plass!

Kjøp trådkurver på stativ. Her sorterer du. En kurv for hvit 60, hvit finvask, ull, farger 60 osv. Hver kveld tar du alle skitne klær og sorterer i rett kurv. Mye kjappere med liten mengde enn et berg!

Når jeg feks vasker farger 60g og hiver de i tørketrommelen eller henger opp på kvelden, legger jeg i neste vask med en gang. Så ligger denne klar til neste dag. Når jeg står opp tar det 20 sekunder å sette på!

Anonymous poster hash: b318f...8a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...