Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Er det virkelig slik at bunaden jentene får til konfirmasjonen vil passe resten av livet? Veldig forskjellig hvor store de er i kroppen på den alderen, noen er jo det og andre er små spirrevipper.... Selv veide jeg 50 kg i konfirmasjonsalderen, det gjør jeg ikke idag for å være ærlig.Veier 25 kg mer. Det må da gjelde flere enn meg... Anonymous poster hash: 370e1...db8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Hehehe, jeg fikk plutselig pupper i 25-årsalderen. Gikk fra a/b-cup til d... I tillegg har jeg jo da lagt på meg rundt hoftene etter flere svangerskap. Så bunaden jeg fikk til konfirmasjonen min passer slettes ikke! Anonymous poster hash: 82453...028
HvittHus Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 De fleste syersker legger inn godt med sømmonn i bunaden når den monteres. Nettopp for at man skal kunne sy den ut i takt med kroppens forandringer. Jeg passer min bunad fremdeles selv om vekta langt fra er den samme som på konfirmasjonsdagen. Men jeg har også sydd ut bunaden maks i vesten.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk en bunad da jeg var 9. Den passet til jeg var 15 og ble konfirmert. Da fikk jeg min nye som jeg fortsatt bruker. Nå er jeg over 40 og den passer fortsatt, men jeg har jo hatt den inne til omsøm slik at den skulle passe helt til min voksne kropp. Bunadene lages med mulighet til å legge dem ut og ned mye. For tiden bruker min datter på 8 den bunaden jeg hadde som barn. Anonymous poster hash: f56cf...282
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk ikke bunad før jeg var 20. Kjempeglad for det nå! Anonymous poster hash: c7ec2...64d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #6 Skrevet 16. april 2015 Jeg har gått opp 20 kg siden konfirmasjonen, men det er da ikke noe problem i forhold til bunaden! Den blir jo laget for å sy inn/ut i sidene og ned i livet. Jeg sydde ut min 7cm etter siste barnefødsel. Har masse mer å gå på i både vesten og stakken Hvis man har fått sydd en bunad til konfirmasjonen som ikke er sydd med tanke på at kroppen kan forandre seg så er det rett og slett gjort en dårlig jobb!! Anonymous poster hash: af4f3...eba
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #7 Skrevet 16. april 2015 Er det virkelig slik at bunaden jentene får til konfirmasjonen vil passe resten av livet? Veldig forskjellig hvor store de er i kroppen på den alderen, noen er jo det og andre er små spirrevipper.... Selv veide jeg 50 kg i konfirmasjonsalderen, det gjør jeg ikke idag for å være ærlig.Veier 25 kg mer. Det må da gjelde flere enn meg... Anonymous poster hash: 370e1...db8 Jeg tror at de fleste har bunad som kan syes ut ved behov. Det er gjerne ekstra stoff inn i bunaden. Anonymous poster hash: f36f2...ab9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #8 Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk bunad til min konfirmasjon for 24 år siden. Kan bruke den uten problemer. Men måtte legge den ut litt for 7 år siden. Det var før jeg ble gravid, men den passer fortsatt etter to graviditeter. Om alt går bra så er jeg i år 12 uker gravid på 17. mai så spent på om jeg får den på da. Jeg vokste ikke noe særlig i lengden etter at jeg ble konfirmert, så der er den helt passelig. Skjorta begynner å bli litt trang i halsen, så lurer litt på om jeg skal sydd meg en ny Anonymous poster hash: 300d0...b14
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk min til konfirmasjonen. Har sydd ut vesten litt, siden jeg har fått litt mer pupper. I tillegg har jeg sydd den ned litt. Rundt livet passer den akkurat som før. Anonymous poster hash: 35abb...72b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #10 Skrevet 16. april 2015 Bunaden min passer fortsatt etter 15 år og 2 barn. Anonymous poster hash: b21f6...a31
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #11 Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk min til konfirmasjonen, og den passer enda. Nå er jeg 41. Veier overhodet ikke det samme nå for å si det sånn. Sømmonn heter det. Anonymous poster hash: bafaa...333
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #12 Skrevet 16. april 2015 Nei passer over hode ikke bunaden. Jeg var liten og lett da jeg konfirmerte meg og det er jeg ikke nå. Anonymous poster hash: 287cd...fd9
Økonomor Skrevet 16. april 2015 #13 Skrevet 16. april 2015 Jeg fikk min til konfirmasjonen og den passer fint. Det gjorde den ikke da. Mye å vokse i.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #14 Skrevet 16. april 2015 Det er jo en grunn til at bunader kan syes ut ca en halvmeter;-) Anonymous poster hash: 9f90f...ea4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #15 Skrevet 16. april 2015 Det er helt vanlig å sy om bunaden når man blir voksen. Bunad er jo et skreddersydd plagg som skal tilpasses kroppen 100%. Man bestiller ikke bunad i str 38, man får den sydd akkurat etter kroppen sin. Selv en som bruker str 38 som konfirmant og str 38 også som voksen har gjerne forandret kroppen litt, så de anbefaler alle å tilpasse bunaden når de blir voksne Jeg fikk bunad som tilsvarte str 36 til konfirmasjonen, nå 25 år senere bruker jeg str 40. Anonymous poster hash: a745c...07e
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. april 2015 #16 Skrevet 16. april 2015 Jeg har kjøpt bunad til jenta mi nå som er ny, men ikke sydd til henne. Den var litt trang, men bestemor mener det er nok å gå på så hu kan ha den lenge. Hun er 11 nå. jeg har gått ned masse og har sydd inn den to ganger. kan sy den inn mye mer og. De legger jo inn endel stoff.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #17 Skrevet 16. april 2015 Jeg arvet bunad fra en grantante da jeg sto til konfirmasjon. Jeg ville heller ha den enn en ny. Jeg fikk valget av min farmor som gav alle barnebarna ny bunad til konfirmasjon, men jeg ønsket heller hennes søsters bunad hun skulle gi bort. Selv om hun var ti str større enn meg passet den meg da og den passer meg nå. Sydd den om noen ganger da jeg har vokst utover og innover. Igrunn på tide å finne ut om jeg må gjøre noe med den i år siden jeg ikke har brukt den på mange år. Gått i korps uniform alle dager jeg skulle ha brukt bunad de siste åra. Nå er planen om å bruke bunad igjen (klart å si nei foreløbig, men er jo litt til mai enda...) Anonymous poster hash: abae9...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå