Gå til innhold

Jeg er skuffet over regjeringens/statens traineeprogram

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble først så glad da jeg leste om traineeprogrammet til regjeringen/staten. De er jo på utkikk etter noen med nedsatt funksjonsevne, og det har jeg. Endelig noen som vil ha meg tenkte jeg. Bedre ha folk litt i jobb enn gående på trygd. Jeg har flott utdannelse, redusert arbeidskapasitet og kognitive vansker.

Dette står det om målgruppen:

I traineeprogrammet defineres nedsatt funksjonsevne som tap av eller skade på en kroppsdel eller i en av kroppens funksjoner. Definisjonen omfatter både fysiske, psykiske og kognitive funksjoner.

Så leste jeg stillingsannonser og den jeg kunne søkt på stod det dette om:

Du må kunne ha ”mange baller i lufta” og til tider håndtere stramme tidsfrister.

....og der falt jeg ut. Ingen vil ha meg likevel. Jeg skjønner nå at de kun er ute etter de beste blant de med nedsatt funksjonsevne, dvs de som har kapasitet utover normalen og definitivt ikke de med nedsatte kognitive funksjoner.

Jeg er bare så ufattelig skuffet. Ser for meg regjeringen som sitter der og skryter på seg at de får folket i arbeid, men de er jo ikke interessert i annet enn de som fungerer veldig godt men ikke får jobb pga mistet et bein eller noe.

Skulle virkelig ønske at de reelt sett ga stillinger til de som kan yte etter evne. Litt jobb er bedre enn full trygd. Tenk om det var stillinger der man kunne jobbet på en god dag.

Noen som er enig med meg, eller syntes dere dette er godt nok? En start er det vel uansett.

Anonymous poster hash: 98bbb...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste når man skal få folk i til en stilling er at de faktisk kan utføre den jobben som trenger å bli gjort. Akkurat dine vansker er da muligens ikke forenlige med denne typen jobb.

Anonymous poster hash: 7b631...200
Skrevet

Statens traineeprogram har eksistert i maaaaange år!! Dette er IKKE en ny ordning. Og nei, det er IKKE en ordning for de som kan jobbe litt.

Det er en ordning for personer med nedsatt funksjonsevne men med høy utdannelse og som pga funksjonsnedsettelsen har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. F.eks akademikere som sitter i rullestol eller er blinde. Rette og slett godt kvalifiserte arbeidstakere som takler arbeidslivet, men som har diverse utfordringer og som kanskje trenger ekstra tilrettelegging i en arbeidssituasjon.

Ja, det er for "de beste av de beste" om du vil. Men altså forbehold de med en nedsatt funksjonsevne, men ikke nedsatt arbeidsevne. Det er altså ikke et ordinært treineeprogram i så måte - ikke for enhver akademiker.

Anonymous poster hash: 32b03...eb5

Skrevet

"Ha mange baller i lufta og til tider håndtere stramme tidsfrister" er ikke forenelig med kognitiv funksjonsnedsettelse som de sier. Det er lov til å være skuffet når man så gjerne vil bidra men ingen er interessert. Det finnes mange som sier at man skal ta ut rest arbeidsevnen sin, men vis meg dem som er interessert.... HI

Skrevet

Da er vø ikke dette programmet rettet mot sånne som deg da. Høres ut som du passer bedre i en attføringsbdrift, har du forsøkt det?

Anonymous poster hash: ca1d9...2e6

Skrevet

"Ha mange baller i lufta og til tider håndtere stramme tidsfrister" er ikke forenelig med kognitiv funksjonsnedsettelse som de sier. Det er lov til å være skuffet når man så gjerne vil bidra men ingen er interessert. Det finnes mange som sier at man skal ta ut rest arbeidsevnen sin, men vis meg dem som er interessert.... HI

Det er jo veldig selvsentrert å si. Din type kognitiv funksjonsnedsettelse er ikke forenelig med det, min derimot, hadde vært helt problemfri.

Verden sirkulerer ikke rundt deg og ditt. Dette er en kjempefin ordning, på tross av at du ikke er en kandidat.

Anonymous poster hash: 1ef2d...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...