Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Mitt er Arnulf Øverland sitt: Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der og glemme! Anonymous poster hash: 57783...6d1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Du må huske at dette kun er et ørlite utdrag av et stort dikt, da. 😉 Men enig, det er veldig fint. Jeg liker godt diktet om Mauren av Inger Hagerup. Mauren Liten? Jeg? Langtifra. Jeg er akkurat stor nok. Fyller meg selv helt på langs og på tvers fra øverst til nederst. Er du større enn deg selv kanskje? Anonymous poster hash: 42885...aa3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #3 Skrevet 16. april 2015 Sprinteren Av Nordahl Grieg Niggeren Owens sprinter, germanerne stuper sprengt. det blonde stadion undres, og Føreren mørkner strengt. Men tenk da med trøst på alle jødiske kvinner og menn som sprang for livet i gaten- dem nådde dere igjen! Og Våre små søsken. Anonymous poster hash: e28a7...feb
nurantowen Skrevet 16. april 2015 #4 Skrevet 16. april 2015 Må svare to dikt, det ene er Det tornede tre av Welhaven, og det andre er Do not stand at my grave and weep av Mary Elizabeth Frye. Do not stand at my grave and weepI am not there; I do not sleep.I am a thousand winds that blow,I am the diamond glints on snow,I am the sun on ripened grain,I am the gentle autumn rain.When you awaken in the morning's hushI am the swift uplifting rushOf quiet birds in circled flight. I am the soft stars that shine at night. Do not stand at my grave and cry, I am not there; I did not die.
Gjest Zaria Skrevet 16. april 2015 #5 Skrevet 16. april 2015 (endret) "Til ungdommen" av Nordahl Grieg😃 Endret 16. april 2015 av Lillehi
Hjertefru Skrevet 16. april 2015 #6 Skrevet 16. april 2015 Lykka Det er med lykka som med ville dyr i skogen: Den blir tillitsfull Og nærmer seg leirplassen din Når du ikke lenger jager etter den Hans Børli
♥En søt og ny søtnos i magen♥ Skrevet 16. april 2015 #7 Skrevet 16. april 2015 C-dur Av Tomas Tranströmer När han kom ner på gatan efter kärleksmötet virvlade snö i luften. Vintern hade kommit medan de låg hos varann. Natten lyste vit. Han gick fort av glädje. Hela staden sluttade. Förbipasserande leenden – alla log bakom uppfällda kragar. Det var fritt! Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro. Så tyckte han. En musik gjorde sig lös och gick i yrande snö med långa steg. Allting var på vandring mot ton C. En darrande kompass riktad mot C. En timme ovanför plågorna. Det var lätt! Alla log bakom uppfällda kragar. Fra "Den halvfärdiga himlen” 1962
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #8 Skrevet 16. april 2015 Har flere, men om jeg skal velge, Du ska itte trø i graset, Einar Skjæraasen Du ska itte trø i graset.Spede spira lyt få stå.Mållaust liv har og e meningdu lyt sjå og tenkje på.På Guds jord og i hass hageer du sjøl et lite strå. Du skal ikke røre reiret,reiret er e lita seng.Over tynne bån brer erlaut sin vâre varme veng.Pipet i den minste strupeskal bli kvitring over eng. Du skal itte sette snurunår du sir et hara-spor.Du skal sjå deg for og aktealt som flyg og spring og gror.Du er sjøl en liten vek en,du treng sjøl en storebror. Anonymous poster hash: 79602...739
Anonym bruker Skrevet 16. april 2015 #9 Skrevet 16. april 2015 Ja, det diktet du nevner, HI er veldig fint - men er jo egentlig mye lenger ("Du må ikke sove"). Jeg syns det er så mange fine dikt, vanskelig å velge ett. Men de to diktene MINNENE og GLEDEN av hans Børlig er bare helt vidunderlige, og har vært til stor trøst for meg i en stor sorg etter at mannen min døde: GledenDen frostbrente gleden ved livet søker deg ved vadestedene,ved leirbålene, ved korsveiene,alltid - Selv i sorgens dager,selv i motgangens bratte døgn og våkenettenes martrende timersøker gleden deg, kvidendelik en trofast hundsom løp med blødende poter gjennom rimfrostenog svømte mellom isflakene i strie elver for å finne sin husbond. MINNENE Ta det med deg!Det minste av grønt som har hendt degkan redde livet ditt en dagi vinterlandet. Et strå bare,et eneste blakt lite stråfra sommeren ifjorfrosset fast i fonna,kan hindre skredetstusen drepende tonn iå styrte utfor. Anonymous poster hash: 9665c...634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå