Gå til innhold

Hvordan får dere ungene deres til å spise??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2,5 spiser så lite. Han vil bare ha brødskiver med smørepålegg, frukt og pommes frites. Jeg lager varierte, sunne middager hver dag. Tilbyr han masse god og næringsrik mat, men han nekter og spise. Han spiser lunch i barnehagen kl. 11.30, så kan han gå uten mat helt til middag kl 17/18, og liker han ikke middagen så spiser han ikke igjen før kl. er nærmere 19, altså  7 timer uten mat, fordi han ikke vil spise det han får servert til middag. Lager jeg f.eks en sandwich til han, tar han av rubbel og bit, og spiser kun brød og smør. Hva i alle dager gjør jeg med dette?? 

Anonymous poster hash: d490c...d7f
Videoannonse
Annonse
Gjest Maiken og barna
Skrevet

De er glad i mat. Alltid vært.

Skrevet

Du gjør selvsagt ingenting. Han regulerer det utmerket selv.

Anonymous poster hash: 26f89...26a

Skrevet

Min gutt har også vært akkurat sånn, han kan fint gå hele dagen uten mat hvis han ikke liker (eller ikke tør å smake på) det som blir servert. Vi har bare fortsatt å servere sunn og variert mat selv om han ikke har rørt det (selv om det kan være veldig demotiverende til tider) og oppmuntret til å smake, men ikke tvunget.

Han er 3 år nå og det har begynt å løsne litt. Dvs han har blitt veldig flink til å smake, med mye oppmuntring og ros. Ofte blir det bare en bit og noen ganger blir den spyttet ut igjen også. Men så hender det at han oppdager at det er godt også og spiser mer. :)

Jeg har forresten begynt å starte med å snakke snakke om meg selv i stedet for ham, det virker å være mer effektivt. F.eks. "Jeg tror jeg skal prøve å ta både kjøtt, gulrot og potet på gaffelen på en gang, lurer på om jeg klarer det. Ja jammen klarte jeg det. Mmmm det var godt det!" Da tar han gjerne etter for å vise at han også klarer det. :)

Anonymous poster hash: fec1d...1eb
Skrevet

Min gutt har også vært akkurat sånn, han kan fint gå hele dagen uten mat hvis han ikke liker (eller ikke tør å smake på) det som blir servert. Vi har bare fortsatt å servere sunn og variert mat selv om han ikke har rørt det (selv om det kan være veldig demotiverende til tider) og oppmuntret til å smake, men ikke tvunget.

Han er 3 år nå og det har begynt å løsne litt. Dvs han har blitt veldig flink til å smake, med mye oppmuntring og ros. Ofte blir det bare en bit og noen ganger blir den spyttet ut igjen også. Men så hender det at han oppdager at det er godt også og spiser mer. :)

Jeg har forresten begynt å starte med å snakke snakke om meg selv i stedet for ham, det virker å være mer effektivt. F.eks. "Jeg tror jeg skal prøve å ta både kjøtt, gulrot og potet på gaffelen på en gang, lurer på om jeg klarer det. Ja jammen klarte jeg det. Mmmm det var godt det!" Da tar han gjerne etter for å vise at han også klarer det. :)

Anonymous poster hash: fec1d...1eb

Så godt å høre at det har løsnet for gutten deres. Jeg får bare fortsette, og prøve som du gjør :-) Takk. 

Anonymous poster hash: d490c...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...